Kedjan och drevet till 14E?

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
Jag har en 14E som jag är så gott som nöjd med, det är bara det att när jag spänner kedjan, drar åt och sen snurrar på hjulet för att se hur det blev så visar det sig att i vissa lägen är kedjan spänd som fan och snurrar man lite till på däcket så blir kedjan slakare. Antar att drevet inte är riktigt runt. min kusin har en likadan hoj och det är samma på hans fast mindre märkbart. Är det fler som har det problemet? Vart kan man få tag i nytt drev och tror ni att om man köper nytt att det blir bättre eller får man samma skit? Dela gärna med er av era erfarenheter...

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
hmm ok, det är ju lite drygt då kedjan låter och hoppar en hel del när man drar iväg, har spänt ännu mer men man vågar ju inte spänna för hårt heller för då går väl skiten(kedjan) bara av.

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Mini Mulle skrev:
hmm ok, det är ju lite drygt då kedjan låter och hoppar en hel del när man drar iväg, har spänt ännu mer men man vågar ju inte spänna för hårt heller för då går väl skiten(kedjan) bara av.

Det är likadant på de italienska hojjarna. Jag vet inte riktigt hur skruvarna är på en kinamoppe men på de italienska går det att trycka skruva in skruvarna en precis innan de sitter fast. Sen kan man köra ner tandpetare eller nått liknande runt skruvarna och drevet så kan man skruva in dem sen... Det brukar funka för att få det hyffsat centrerat.

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Mini Mulle skrev:
ok pratar vi fortfarande framdrevet då? ska kolla hur det ser ut och testa. finns hopp med andra ord :D :tummenupp

Ne framdrevet kan man inte göra något åt! Men det brukar det inte vara fel på. Men det kan man se men blåtta ögat om det är skevt. Ta av kedjan och gasa till så lär du upptäcka det. Det räcker med att bakdrevet bara sitter fel med 0,5 mm för att den ska bli ojämn.

Jockeboy

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Push maxi,chappy ,cougar 550-95 , Honda Cr 125 -02,MiniMoto,Båt utan motor
150kr på bbmoto.se
:näsblod :confused: :mad: :kocko :huvet :banana :hihi

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
Har fått ny kopplingskåpa med framdrev och gissa om det löste sig!!! framdrevet satt snett monterat i kåpan, dessutom var drevet fastsvetsat i kåpan så det gick inte och ta bort :huvet i den nya kåpan så var det inte fastsvetsat och nu går kedjan att spänna med ett helt ok resultat. :) :fyllisar

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras