Kedjan olika spänd

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Om man rullar bakhjulet när cykeln står på depåstödet så är kedjan olika spänd när man känner på den samtidigt som man rullar på bakhjulet.

Vad beror detta på ? Att en länk är kass i kedjan?
 

-Freddy-

Guest
Kan vara, men rengör först kedjan med lampolja ordentligt, och vaxa/fetta in på nytt efter att du torkat rent. Kedjor mår inte bra av smuts och intorkning (om så är fallet)
 

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Honda Sp1 -01
Kedjan e sträckt blir så med tiden. förmodligen läge o byta drivpaketet.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
För det första beror det på hur mkt "olika lång" den är. Lite "olika lång" är den alltid eftersom en o eller x-ringskedja inte rör sig helt fullt ut utan belastning.

För det andra kan det bero på att du kört med för spänd kedja. Då kan rullarna ha "skurit" , så att kedjan inte kan leda sig riktigt vid den länken. Pinnarna som håller ihop länkarna har blivit lite sneda pga för hård belastning vid spänd kedja...

För det tredje kan det vara som ngn skrivit tidigare i tråden... skit ! Tvätta o smörj....

För det fjärde kan drev o kedja vara helt slut.....
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Kan också vara något av dreven som är slut/dåligt vilket kan göra att kedjan vill "klättra" över just dom kuggarna, och det ger samma resultat.

Skulle dock inte byta enbart ett eller båda dreven om jag inte visste vilket skick kejdan är i, eftersom kedjan om den är dålig sliter sönder dom nya dreven iaf då.

Tvätta drivpaketet helt rent och smörj upp det rejält, kontrollera sedan allt igen. Kvarstår problemet då så är min rekommendation att byta hela drivpaketet, iaf om det inte är vansinnigt mycket dyrare än att bar byta delar av det...
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Jävla mög att byta sådant skit på en så pass ny hoj. Men får skylla mig själv, har nog som sagt spännt kedjan för mkt och åkt två stycken på hojen då och då.

I samma veva med detta så kopplar inte växellådan ur ordentligt på låga varv och fiskörning. Men det gjorde den innan jag spännde kedjan det har kommit smygande mer och mer.

Just nu hurrar jag inte mycket för suzukis växellådor, som sägs vara de bästa.
 

FearMe

Vill åka supermoppe
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Köping
Hoj
KTM640-SM -05(såld) CBR 929RR -01(såld) Honda xr500r -84(såld)
Det är inte så enkelt att bakhjulet sitter lite snett då..
Då blire ju liksom bakdrevet vint i förhållande till framdrevet o kedjan olika spänd beroende vilket läge bakdrevet står typ..

Annars verkar det skumt om det är ganska nya prylar
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top