Kedjan på skinnstället

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Bah.. Min kedja på skinnstället verkar leva sitt eget liv och det är sjukt irriterande. Vet inte om jag börjar bli fet eller liknande. Drar på mig skinnstället, inga problem.. Men efter ett tag så börjar kedjan att lossna nedifrån och upp (se bild).. Vad kan man göra åt det här? Garanti av någon slag kanske? Har bara haft det i en säsong..

20130418_163227.jpg

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
reklamera och har garantin gått ut lämna in de hos en skräddare.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Du har antagligen låtit stället hänga över midjan med dragkedjan lite uppdraget för att låsa så det inte hasa ner över höfterna, rätt? Då skadar du dragkedjan och får helt enkelt byta ut den (kostar ca 500). Jag har gjort så med tre ställ och har numer alltid med mig en rem eller skärp för att dra åt runt midjan.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Har garantin gått ut kan du försöka med ett litet knep. Ta en vanlig hovtång modell mindre och kläm åt dragaren (löparen) men var försiktig, klämmer du för hårt så fastnar dragaren i kedjan och i värsta fall kan du klämma sönder hela dragaren så ta det väldigt easy. Lite i taget. Du har ju liksom inte mycket att förlora. Kedjebyte kostar cirka 300:-

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Du har antagligen låtit stället hänga över midjan med dragkedjan lite uppdraget för att låsa så det inte hasa ner över höfterna, rätt? Då skadar du dragkedjan och får helt enkelt byta ut den (kostar ca 500). Jag har gjort så med tre ställ och har numer alltid med mig en rem eller skärp för att dra åt runt midjan.

Nej det har jag inte.

För övrigt så har jag garanti så det blir en visit till Lelles på lördag!

Tack för hjälpen. :)

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Mitt Dainese höll i alla fall 10 år innan det var dags för dragkedjan att lämna in. Jag lät en sko/skinn-skräddare sy dit ett nytt.

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Återupplivar min tråd. Nu har skiten börjat gå sönder nära knäväcket..
skinnstall.jpg

Är det här något som går på garantin tro?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är så inne med Italiensk mat så dom har börjat använda överbliven pasta som tråd till skinnställ, tankväskor och ryggor.:gnissla

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
När är det köpt exakt? det är oftast ett års garanti på det mesta. Men är det "naturligt" slitage dvs att det gått sönder för att det använts väldigt mycket så är det svårt att få det på garanti/goodwill/reklamation då det gått över året. Jag tycker att det ser ut som ett normalt slitage dvs den har slitits där du har knäet på tanken.

Min gissning som svar: Nej, ingen garanti på det.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Tycker definitivt du ska reklamera knävecket till återförsäljare (tillverkare) då ett ställs stygn ska klara en säsong.
Har flera år gamla ställ och det är dragkedjorna som ger upp först och inte sömmarna.

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Blir lelles i veckan.. Förbanande skitiga måndagsexemplar. Nu strular kedjan igen.. Kan inte dra ner skiten efter att jag har fått på mig det.

Kneedrag

Guest
Du har reklamationsrätt i 3 år. Vad dom en säger i affären.

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Blir lelles i veckan.. Förbanande skitiga måndagsexemplar. Nu strular kedjan igen.. Kan inte dra ner skiten efter att jag har fått på mig det.

Okej att jag gillar mitt skinnställ, men det skulle kännas lagom kul att tvingas ha det på i 2 dygn... :3freak

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Besviken på lellesmc agerande. Jag hade mailat dem om stället och fick till svar att det inte skulle vara några problem att reklamera. När jag väl kommer dit så säger en annan person att det där inte alls går att reklamera... Det skulle ta upp till en månad att få kedjan fixad.

Tog mitt pick och pack och lämnade in det hos en skräddare. Får betala en femhundring men det är de värt och jag slipper bara vänta veckan ut....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA