Kedjan var helt plötsligt spänd. Varför?

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Hoj
CBR1000RR 04
Goddag!
Idag va jag ute och tränade på bakhjulsåkning. Jag är ganska dålig så egentligen borde man kalla det för stegring, haha. I alla fall, efter någon timma började mcn gå lite konstigt. Så jag saktade in och försökte hitta problemet, tillslut märkte jag att det va kedjan som va kruxet.

Kedjan var stenhård. Alltså extremt spänd. Jag fick ringa hjälp och min far kom med verktyg för att släppa på hjulet. Nu har jag kört hem och det verkar som att kedjan har spänt åt sig igen.

Det jag undrar är om någon vet vad som kan vara fel? Jag drar alltid muttrarna hårt så dom borde verkligen inte glida (och om muttrarna sitter för löst borde väl kedjan bli slak?) Kan detta hända om dreven är slitna? Bakdrevet ser fint ut men det främre kan jag inte se.

Jag kör en cbr1000 -04.

Tack på förhand!

Mvh

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Blir det skillnad om du snurrar hjulet lite?

Hade samma problem när jag pajjade lagret på axeln som framdrevet sitter på efter en burnis.

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Hoj
CBR1000RR 04
Ja, jag tror det. kedjan är lite olika spänd på olika ställen. Hurså?

Så det kan vara lagret på axeln som är problemet? Vad kallar man en sån om man skulle behöva köpa ny? :) För bara byta drev skulle inte hjälpa va? Hur löste du det?
Tack för hjälpen!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja, jag tror det. kedjan är lite olika spänd på olika ställen. Hurså?

Så det kan vara lagret på axeln som är problemet? Vad kallar man en sån om man skulle behöva köpa ny? :) För bara byta drev skulle inte hjälpa va? Hur löste du det?
Tack för hjälpen!

På min gsx-r 750 som jag hade problemet med var jag tvunget att klyva motorn för att byta.

Men du kan testa att ta bort framdrevet och se om det är någon synlig skada där bakom :)
Eller om du kan vicka på axeln.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
även en dålig kedja kan bete sig som du beskriver.

att den är olika spänd / lös när man rullar hojen.

utgående axel tycker jag är lite mer långsökt & framför allt dyrare att fixa

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Har du rengjort och smörjt kedjan? Om inte, gör det. När kedjan är dåligt smörjd kan den ge de problemen som du beskriver.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det är nog bakdrevet som är ovalt om det blir olika spänning när du snurrar hjulet, sätt något som står mot kedjan på bakdrevet med en millimeter imellan snurra hjulet :)

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Det är nog bakdrevet som är ovalt om det blir olika spänning när du snurrar hjulet, sätt något som står mot kedjan på bakdrevet med en millimeter imellan snurra hjulet :)

Eller så är det ett typiskt syndrom vid skuren länk?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kass kedja med en eller flera skurna länkar ger de symptom du beskriver (vilket redan nämnts ovan).
Plocka bort bakhjulet och kolla kedjan länk för länk. Skurna länkar=nytt drivpaket

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ge er nu kedjan har olika längd och omöjlig att få rätt!
Byt kedja

Haha jag har alltid färdmekaniker blev just felsökt vid landsvägsbas och tagen i örat!
:crash

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Hoj
CBR1000RR 04
Länk som skurit på kedjan. Eller så har hjulaxeln inte varit åtdragen...

Om hjulaxeln inte vore åtdragen så skulle väl i så fall kedjan bli slapp?

Alltså Kedjan gick från att ha ett normalt glapp till att vara så hård att motorcykeln rullade dåligt. Så det vore magiskt konstigt om det skulle bero på att kedjan va sketen och o smörjd (vilket den inte är)

Även om kedjan har varit olika spänd i olika lägen så är det marginellt, när jag rullade hela hjulet gick det trögt överallt.

Men jag ska kolla framdrevet i morgon och se om jag hittar något.

Tack för alla svar!

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Min gissning är att en eller flera länkar inte rör sig som de ska längre.
Prova att manuellt röra på respektive länk så kommer du troligen hitta en eller flera som du inte kan röra på.

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Fick liknande symptom på min gamla hornet för några år sedan efter jag gasat skiten ur den på Gotland Ring. När jag körde hem sen fick jag stanna och justera 5 gånger. Kedjan blev också helt spänd och stenhård i vissa lägen och gick inte att få bukt på utan fick den bara lite mindre spänd om man säger som så, så att jag kunde köra hem. Var bara drivpaketet i sig som tagit stryk och främst kedjan. Så efter byte av fram och bakdrev samt kedja så var den fit for fight igen :). Tror inte det är allvarligare än så.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy