Kedje(o)smörjningstest

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ni med biltemas kedjespray...hur gör ni? Blir bara raklödder av allt.

Har köpt Biltemas kedjespray men inte provat ännu.Är kanske lite skeptisk i onödan men när jag köpte nuvarande hoj så var kedjan insmord med någon form av fett som inte kom från någon sprayflaska.Ska höra med närmsta mc butik vad de rekommenderar av dessa två medel.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har köpt Biltemas kedjespray men inte provat ännu.Är kanske lite skeptisk i onödan men när jag köpte nuvarande hoj så var kedjan insmord med någon form av fett som inte kom från någon sprayflaska.Ska höra med närmsta mc butik vad de rekommenderar av dessa två medel.

Kedjan är infettad från fabrik. Den bahandlingen står sig ett tag, men när rullarna börjar få metallblank yta så är det dags att smörja med kedjespray. Biltemas smörjer bra, men kastar också av en del, så smart att torka av överflöd med trasa efter smörjning med biltema. Då blir det inte så mycket sprut.

Akta fingrarna när du torkar av kedjan. Finns fler än en medlem här som har klippt av sig fingertoppar.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Kedjan är infettad från fabrik. Den bahandlingen står sig ett tag, men när rullarna börjar få metallblank yta så är det dags att smörja med kedjespray. Biltemas smörjer bra, men kastar också av en del, så smart att torka av överflöd med trasa efter smörjning med biltema. Då blir det inte så mycket sprut.

Akta fingrarna när du torkar av kedjan. Finns fler än en medlem här som har klippt av sig fingertoppar.

Smörjer man efter körningen och lagom mycket så har oljan torkat rätt duktigt till nästa dag man ska köra och stänker inte alls har jag märkt.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag har en stor flaska Maxima Chain Lube köpt i crossbutiken för säkert 5-6 år sen. Räcker än trots smörjning oftare än var 100:e mil. Får en del kladd på mina vita fälgar trots att jag smörjer efter körning då kedjan är varm men än sen? Trots hård körning (dock sällan i regn) och hög effekt höll förra drivpaketet över 3000 mil och jag har aldrig gjort någon särskild kedjerengöring.

mina två korvören

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag smörjer inte så ofta, kanske vid 100 mil när jag ser att kedjan börjar bli torr.

Dock så brukar jag rengöra kedjan samtidigt.
En gammal tröjbit och lacknafta sen putsar jag hela kedjan så att all gammalt klägg försvinner och så ser kedjan ut som ny.
Därefter så smörjer jag bara i mitten på kedjan där rullarna är och inte direkt något i skarvarna.

Känns som det är 10 gånger viktigare att kedjan är ren och lite halvsmörjd
än jättekladdig och full med massa grus och sand som de oftast blir.

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
I min tyska intruktionsbok har jag plckat ut stycket som behandlar kedje-underhåll.
(översatt av känd internet-sökmotor) har inte orkat ändra det som är lite fel men ni är ju inte helt borta så ni har ju inga problem med detta.

Denna enhet kedja är utrustad med speciella "O" som ringar, vilket inkluderar fett inuti kedjans länkar. Rengör och olja kedjan regelbundet enligt följande:
1:a Rengör kedjan med fotogen rekommenderas starkt. Om kedjan tenderar att rosta, bör de rengöras ofta. Petroleum är en petroleumprodukt som har en rengörande effekt utöver sin smörjande effekt.
2:a Låt torka kedjan och därefter smörja kedjan länkar med ett smörjmedel drivkedjan eller motorolja (SAE 20W/50)

vad är det som är fel med att följa instruktionerna:yoparty varför sitta och komma på nått "bättre" än vad ingengörerna som tillverkat hojen gjort?:tungan

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I min tyska intruktionsbok har jag plckat ut stycket som behandlar kedje-underhåll.
(översatt av känd internet-sökmotor) har inte orkat ändra det som är lite fel men ni är ju inte helt borta så ni har ju inga problem med detta.

Denna enhet kedja är utrustad med speciella "O" som ringar, vilket inkluderar fett inuti kedjans länkar. Rengör och olja kedjan regelbundet enligt följande:
1:a Rengör kedjan med fotogen rekommenderas starkt. Om kedjan tenderar att rosta, bör de rengöras ofta. Petroleum är en petroleumprodukt som har en rengörande effekt utöver sin smörjande effekt.
2:a Låt torka kedjan och därefter smörja kedjan länkar med ett smörjmedel drivkedjan eller motorolja (SAE 20W/50)

vad är det som är fel med att följa instruktionerna:yoparty varför sitta och komma på nått "bättre" än vad ingengörerna som tillverkat hojen gjort?:tungan

Låter ju som det jag gör.
Fast jag har inte fotogen :va

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Låter ju som det jag gör.
Fast jag har inte fotogen :va

vet ej hur lacknafta är mot oringarna men det känns som om det torkar ut bra.
jag hade inte heller fotogen hemma, prövade t-gul istället. det torkar ju inte ut oringar direkt men fan va kedjan började rosta fort...gällde att vara snabb kan jag säga. men rent blev det i övrigt.

det var i sama veva jag kom på att, undra vad boken säger

Ps. diesel är väl ungefär som fotogen.

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R1 2003
diesel tvättar väldigt väldigt bra, hade det till en motorrenovering på en bil en gång. Har för mig att det står i min manual någonstans att man kan tvätta kedjan med diesel. Ska kolla om jag kan bekräfta det.

edit: japp man kan tvätta den i diesel.

Bifogat

• chain cleaning.jpg
    chain cleaning.jpg
    91.4 KB · Visningar: 178
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Saarela!
Delrapport, bitte! Jag antar att om du kanske haft några veckors semester har du säkert hunnit lägga iväg lite mil? Vi måste få reda på om det märks någon skillad än!
Bilder på ev. rost vore trevligt!

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Hojen har i princip inte rullat många mil sen jag startade tråden. En sväng till Gällivare på midnattssolsträffen(som på hemvägen blev en sväng till Finland). Sen tror jag att jag varit en sväng till Luleå med den. just nu är jag i Muonio i norra Finland. På väg hemåt från Nordkap med Zoomer mopeden. Matat mil har jag ju gjort, men det har ju blivit med allt annat än Varaderon.

Jo, den har ju stått uppallad i flera veckor. Har satt på begat bakdäck, körde till Luleå och sen dök det upp en turide, vilket innebar att jag krängde på nya däck både fram och bak.

Obs! fortfarande är inte kedjespänningen ändrad. Vet att en del(av ovetande) lossar kedjespänningen när man byter däck....det behöver man inte.

Ang turiden: grabben är fotointresserad. han får ta några supermultibilder med sin enmiljonerskamera(det låter så när jag hör prislappen på zoomen...huh!)...så får ni göra en bedömning.
Jo, jag ska till lite "skumma" länder(om jag kommer överens med turkollegans tider). Alltså, jag mååååste nog smörja kedjan innan jag far. men och andra sidan, jag kan ju ta med en kedja i reserv?(har en ny hemma).....dagsformen får avgöra :)

PS!
Sitter på en uteterass vid campingens bar och lyssnar på tre kanonfulla finnar. En fjärde kom med taxi, han lika full.....I like it! Tror jag ansluter mig till dom :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Aha, jag förstår!

Nu ska väl inte jag lägga mig i din privatekonomi, men ett hett tips är att lära grabben betala sina egna kameror så du får råd med annat än moppe!

Annars får du lägga Varadero-kedjan på moppen, Häpp!

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Aha, jag förstår!

Nu ska väl inte jag lägga mig i din privatekonomi, men ett hett tips är att lära grabben betala sina egna kameror så du får råd med annat än moppe!

Annars får du lägga Varadero-kedjan på moppen, Häpp!

:) Han betalar nog sina kameror själv, skulle aldrig ha råd eller ens komma på tanken att köpa kamera för såna pengar.

Moppe är billigt....dryga hundralappen i soppa om dan och man kan mata på rullen så mycket man orkar, häpp!

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Har 525 kedja och drev på Gixxern, den har rullar nu ca: 2300 mil, smörjer efter varje tur men jag smörjer inte så mycket, en liten svätt på insidan i mitten av kedjan.
Använder Shells chainlube, och den kladdar inte så mycket...

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jo, jag ska till lite "skumma" länder(om jag kommer överens med turkollegans tider). Alltså, jag mååååste nog smörja kedjan innan jag far. men och andra sidan, jag kan ju ta med en kedja i reserv?(har en ny hemma).....dagsformen får avgöra :)

Smörj inte! Vill se hur länge den håller ju ;)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Kedjan är smord!

1060 mil, ska i slutet av veckan till lite länder där jag inte vet om jag kan få hjälp utifall den havererar.
Tror att om den pajjar(dvs, testet inte fiunkar) så går det fort när den tar slut.

Nåja, 1060 mil, ej justerad en endaste gång, ej tvättad heller. Gör din bedömning utifrån bilderna.

Framdrevet ser okej ut, lite ytrost på den.
110731b1.jpg

Bakdrevet.
110731b2.jpg

Kedan ser okej ut. Smutsigt bara, förmodligen släpper den ut lite fett från rullarna?
110731b3.jpg

Lite rost på rullarna.....eller?
110731b4.jpg

Bildbevis....testet avslutat.
110731b5.jpg

Funderar om det är riktigt. Kedjan är ojusterad och glappar inte bakåt(såsom ett bra drivpaket ska vara), däremot glappar den åt sidorna ca 1,5 mm.(det vita på rullarna på bild nu är kedjesmörjning)
110731b6.jpg

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Så du fegade ut och sprejade kedjan ändå?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
och de idioter som tvättar sin hoj med högtryckstvätt ska vi inte ens tala om...

Vad jag vet gäller det bara att kunna hantera tvätten. T.ex kanske jag har den 30 cm ifrån när jag tvättar ljuddämparen, men när jag sprutar vid kedjan håller jag den 80 -100 cm ifrån.

Då borde det inte vara någon fara eller?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
och de idioter som tvättar sin hoj med högtryckstvätt ska vi inte ens tala om...

Vad jag vet gäller det bara att kunna hantera tvätten. T.ex kanske jag har den 30 cm ifrån när jag tvättar ljuddämparen, men när jag sprutar vid kedjan håller jag den 80 -100 cm ifrån.

Då borde det inte vara någon fara eller?

Självklart kan en högtryckstvätt användas på mer såväl som mindre kompetenta sätt. Men jag har aldrig förstått vilken typ av smuts på motorcykel som sitter så hårt att rengöring kräver högtryckstvätt. Det är ju inte en timmerbil som har gått tretusen mil snöslask sedan sista tvätten, eller...?
Kedjans x- eller o-ringar, hjullagertätningar, strömbrytare, kontakter samt en massa andra komponenter är garanterat inte konstruerade för att stå emot höga, utvändiga vattentryck. Därför används min högtryckstvätt aldrig till någon av mina leksaker.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept