Det är när man ligger och seglar runt 4-6,5k rpm som tjutet hörs. Så fort jag släpper på gasen så försvinner det.En 600 på 15000 varv ska tjuta. Working as intended.
Det är när man ligger och seglar runt 4-6,5k rpm som tjutet hörs. Så fort jag släpper på gasen så försvinner det.
Okej, tack! Konstigt att problemet kom efter att jag bytte drev + kedja bara.Förmodligen nåt lager i lådan.
Okej, tack! Konstigt att problemet kom efter att jag bytte drev + kedja bara.
Okej, tack! Konstigt att problemet kom efter att jag bytte drev + kedja bara.
Okej, tack! Konstigt att problemet kom efter att jag bytte drev + kedja bara.
Herre Jävlar vad komplicerat allt kan vara, inte ett dugg konstigt att det folk kör ihjäl sig varje dag om en kedje justering kan behöva sådana här diskussioner.
Står det inte i handboken hur man skall kolla kedjeslacket?
Spänna upp svingen med spännband är nog första gången jag hört. Viffern jag har skall kollas på centralstödet, så hellt obelastad bakfjädring.
Visst är det så.
Kruxet är att ökar du förspänningen på bakre stötdämparen , för du väger mycket, för du ofta kör med passagerare så minskar avståndet mellan främre och bakre kedjedrevet
när hojen står på sidostödet. Dvs du måste ha större kedjeslack för att undvika att det är inte fjädringen utan kedjan som begränsar hur mycket hojen kan fjädra.
Alternativt, när hojen fjädrar sträcks kedjan och ägaren tycker att nu är kedjan för slapp och minskar kedjeslacket. Och när hojen fjädrar sträcks kedjan . Och så vidare.
Och tvärtom, Du väger 55 kg och minskar förspänningen. Då sjunker hojen ner, avståndet ökar mellan kedjedreven och du kan ha mindre kedjeslack.
När hojen står på sidostödet.
För ökningen av avståndet mellan dreven till när att alla tre axlarna ligger i rät linje minskar.
För det är när kedjan de tre axlarna främre kedjedrev, sving, bakre kedjedrev ligger i rät linje som kedjan är mest spänd.
Det verkligt knepiga i instruktionerna är att man ska flytta kedjan från viloläget med ETT finger och mäta hur mycket kedjan rör sig.
Varför inte med alla 5 fingrarna ?
För det är ju inte ovanligt med vältränade som är 5 ggr så starka som otränade.
På mina hojar så är minimimåttet på kedjeslacket det som minst krävs för att kedjan inte ska begränsa fjädringen mellan ändlägena och hur man kontrollerar det finns beskrivet i manualen.
Sålänge man har orginallängd på dämparen, orginalsving och länkage känns all övrig koll annat än enligt manualen som lite onödigt arbete, en 30cm lång dämpare är 30 cm lång oavsett hur du ställer förspänningen så den kan man fritt justera utan att förändra parametrarna som styr fjädringens ändlägen.
Är det inte så på dina?
Jo det är klart att en 30 cm lång dämpare är 30 cm lång.
Men har inte dämparen sjunkit ihop lite när hojen vilar på framhjul, bakhjul och sidostöd ?
Är både framgaffel och bakdämpare helt ute då ?
Eller på annat sätt hojen vilar enbart på sidostödet när den vilar på sidostödet.
Hojen stöder inte på varken framhjul eller bakhjul.
Eller kan det vara så att förspänningen både fram och bak är så stor så att med lite av vikten på sidostödet är fjädringen helt utfjädrad ?
Kollade lite på en HD i helgen. På den var sidostödets stöd mot marken så långt utanför hojens mittlinje så här måste större delen av tyngden ligga på hjulen.
Även med hojen på sidostöd.
Och jag håller med du.Jag resonerar såhär, om tillverkare X säger att med metod Y (stående på sidostöd, centralstöd, hängandes i en björkgren eller vad det nu är) så skall kedjeslacket vara Zmm mellan topp och botten så borde det inte vara något som är dåligt för hojen.
Men jag tänker ju inte säga att jag är någon utbildad materialare eller fjädringsexpert så det går antagligen att slå hål på det resonemanget.
Satt ni inte och gafflade på fik om sådant här då?
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |
|
GGN-träning med Stark Varg!
Nu gäller den sista finslip... |
|
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?
Efter en längre tids förhan... |
|
Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team
Screenshot KTM förstärke... |
|
Helt ny Yamaha R3
Inför kommande år lanserar ... |
|
KTM kommer med automatlåda
KTM lanserar sin nya halvau... |
|
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Screenshot Europeiska in... |