Kedje-slack

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Herre Jävlar vad komplicerat allt kan vara, inte ett dugg konstigt att det folk kör ihjäl sig varje dag om en kedje justering kan behöva sådana här diskussioner.

Det finns alldeles för många klant arslen på hoj nu mera:zpy
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej, tack! Konstigt att problemet kom efter att jag bytte drev + kedja bara.

För lite kedjespel.
Gjorde du själv byte av drev och kedja, själv ditt eget fel du ställt kedjespelet för tight.
Gjorde en "verkstad" det åt dig, ta det som lärpengar (dyra) och börja gör sådant där själv.

Bästa sättet kolla kedjespelet är att kontrollera kedjespelet är med en rak linje mellan
centrum främre kedjedrevaxel
centrum svingaxel
centrum bakre hjulaxel
Det ska fortfarande möjligt flytta kedjan med ett finger 5mm uppåt och 5 mm nedåt från viloläget. Med Nollan ilagd.
Gissar jag.

För att få rätt linje, dra upp svingen med spännband över sadeln.
Om du inte känner en eller två "färdigvuxna" och sätta på sadeln.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Står det inte i handboken hur man skall kolla kedjeslacket?
Spänna upp svingen med spännband är nog första gången jag hört. Viffern jag har skall kollas på centralstödet, så hellt obelastad bakfjädring.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Herre Jävlar vad komplicerat allt kan vara, inte ett dugg konstigt att det folk kör ihjäl sig varje dag om en kedje justering kan behöva sådana här diskussioner.

Jag undrar mest hur alla vi gamlingar lyckades överleva tiden innan internet...? Hur lyckades vi justera kedjan när vi inte hade några internetforum...?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Satt ni inte och gafflade på fik om sådant här då?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Står det inte i handboken hur man skall kolla kedjeslacket?
Spänna upp svingen med spännband är nog första gången jag hört. Viffern jag har skall kollas på centralstödet, så hellt obelastad bakfjädring.

Visst är det så.
Kruxet är att ökar du förspänningen på bakre stötdämparen , för du väger mycket, för du ofta kör med passagerare så minskar avståndet mellan främre och bakre kedjedrevet
när hojen står på sidostödet. Dvs du måste ha större kedjeslack för att undvika att det är inte fjädringen utan kedjan som begränsar hur mycket hojen kan fjädra.
Alternativt, när hojen fjädrar sträcks kedjan och ägaren tycker att nu är kedjan för slapp och minskar kedjeslacket. Och när hojen fjädrar sträcks kedjan . Och så vidare.

Och tvärtom, Du väger 55 kg och minskar förspänningen. Då sjunker hojen ner, avståndet ökar mellan kedjedreven och du kan ha mindre kedjeslack.
När hojen står på sidostödet.
För ökningen av avståndet mellan dreven till när att alla tre axlarna ligger i rät linje minskar.

För det är när kedjan de tre axlarna främre kedjedrev, sving, bakre kedjedrev ligger i rät linje som kedjan är mest spänd.

Det verkligt knepiga i instruktionerna är att man ska flytta kedjan från viloläget med ETT finger och mäta hur mycket kedjan rör sig.
Varför inte med alla 5 fingrarna ?
För det är ju inte ovanligt med vältränade som är 5 ggr så starka som otränade.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Visst är det så.
Kruxet är att ökar du förspänningen på bakre stötdämparen , för du väger mycket, för du ofta kör med passagerare så minskar avståndet mellan främre och bakre kedjedrevet
när hojen står på sidostödet. Dvs du måste ha större kedjeslack för att undvika att det är inte fjädringen utan kedjan som begränsar hur mycket hojen kan fjädra.
Alternativt, när hojen fjädrar sträcks kedjan och ägaren tycker att nu är kedjan för slapp och minskar kedjeslacket. Och när hojen fjädrar sträcks kedjan . Och så vidare.

Och tvärtom, Du väger 55 kg och minskar förspänningen. Då sjunker hojen ner, avståndet ökar mellan kedjedreven och du kan ha mindre kedjeslack.
När hojen står på sidostödet.
För ökningen av avståndet mellan dreven till när att alla tre axlarna ligger i rät linje minskar.

För det är när kedjan de tre axlarna främre kedjedrev, sving, bakre kedjedrev ligger i rät linje som kedjan är mest spänd.

Det verkligt knepiga i instruktionerna är att man ska flytta kedjan från viloläget med ETT finger och mäta hur mycket kedjan rör sig.
Varför inte med alla 5 fingrarna ?
För det är ju inte ovanligt med vältränade som är 5 ggr så starka som otränade.

På mina hojar så är minimimåttet på kedjeslacket det som minst krävs för att kedjan inte ska begränsa fjädringen mellan ändlägena och hur man kontrollerar det finns beskrivet i manualen.
Sålänge man har orginallängd på dämparen, orginalsving och länkage känns all övrig koll annat än enligt manualen som lite onödigt arbete, en 30cm lång dämpare är 30 cm lång oavsett hur du ställer förspänningen så den kan man fritt justera utan att förändra parametrarna som styr fjädringens ändlägen.

Är det inte så på dina?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På mina hojar så är minimimåttet på kedjeslacket det som minst krävs för att kedjan inte ska begränsa fjädringen mellan ändlägena och hur man kontrollerar det finns beskrivet i manualen.
Sålänge man har orginallängd på dämparen, orginalsving och länkage känns all övrig koll annat än enligt manualen som lite onödigt arbete, en 30cm lång dämpare är 30 cm lång oavsett hur du ställer förspänningen så den kan man fritt justera utan att förändra parametrarna som styr fjädringens ändlägen.

Är det inte så på dina?

Jo det är klart att en 30 cm lång dämpare är 30 cm lång.
Men har inte dämparen sjunkit ihop lite när hojen vilar på framhjul, bakhjul och sidostöd ?
Är både framgaffel och bakdämpare helt ute då ?
Eller på annat sätt hojen vilar enbart på sidostödet när den vilar på sidostödet.
Hojen stöder inte på varken framhjul eller bakhjul.
Eller kan det vara så att förspänningen både fram och bak är så stor så att med lite av vikten på sidostödet är fjädringen helt utfjädrad ?

Kollade lite på en HD i helgen. På den var sidostödets stöd mot marken så långt utanför hojens mittlinje så här måste större delen av tyngden ligga på hjulen.
Även med hojen på sidostöd.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo det är klart att en 30 cm lång dämpare är 30 cm lång.
Men har inte dämparen sjunkit ihop lite när hojen vilar på framhjul, bakhjul och sidostöd ?
Är både framgaffel och bakdämpare helt ute då ?
Eller på annat sätt hojen vilar enbart på sidostödet när den vilar på sidostödet.
Hojen stöder inte på varken framhjul eller bakhjul.
Eller kan det vara så att förspänningen både fram och bak är så stor så att med lite av vikten på sidostödet är fjädringen helt utfjädrad ?

Kollade lite på en HD i helgen. På den var sidostödets stöd mot marken så långt utanför hojens mittlinje så här måste större delen av tyngden ligga på hjulen.
Även med hojen på sidostöd.

Men manualens slack är ju fortfarande för max utfjädrad och hoptryckt orginallängd på dämparen där den skall mätas.......
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag resonerar såhär, om tillverkare X säger att med metod Y (stående på sidostöd, centralstöd, hängandes i en björkgren eller vad det nu är) så skall kedjeslacket vara Zmm mellan topp och botten så borde det inte vara något som är dåligt för hojen.
Men jag tänker ju inte säga att jag är någon utbildad materialare eller fjädringsexpert så det går antagligen att slå hål på det resonemanget.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag resonerar såhär, om tillverkare X säger att med metod Y (stående på sidostöd, centralstöd, hängandes i en björkgren eller vad det nu är) så skall kedjeslacket vara Zmm mellan topp och botten så borde det inte vara något som är dåligt för hojen.
Men jag tänker ju inte säga att jag är någon utbildad materialare eller fjädringsexpert så det går antagligen att slå hål på det resonemanget.
Och jag håller med du.
Ska tillverkaren lämna garanti på hojen lär de beskriva arbetet med alla eventuella marginaler på sin sida.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Satt ni inte och gafflade på fik om sådant här då?

Mycket möjligt, men jag vill också minnas att alla var mer pålästa om sin egen hoj.

Bara så att ingen missförstår mitt inlägg - jag har absolut ingenting emot att användare frågar om hjälp med sitt kedjeslack. Men jag är imponerad samtidigt som jag är oroad över vilken enorm diskussion en sådan simpel fråga kan generera. Det finns bara ett korrekt svar på denna fråga och det sammanfattas enklast som RTFM. För de som inte orkar googla så betyder det Read The Fucking Manual och det var en devis som gällde redan före internets tider.

Alla hojar som jag har ägt (och det är inte få) har haft en manual där mätprocedur såväl som mått på kedjeslack finns beskrivet. Lite olika procedurer och lite olika mått beroende på konstruktion, men aldrig något överdrivet som involverar spännband och inte heller något generellt skit som inte fungerar för just den hojens specifika konstruktion.

Simply put - manualen är kung.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
” Simply put - manualen är kung. ”

Så jävla sant! :tummenupp

Tänk om fler kunde anamma RTFM....:huvet Då skulle det inte hända så mycket olyckor m m.
Om jag som helikopterpilot inte följer manualen, ja då är risken ganska stor att jag slår ihjäl mig
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, det är ganska lätt att inse varför flyget har ett försvinnande lågt antal haverier jämfört med bilismen och motorcyklismen, oavsett hur man räknar. Och det är lika lätt att inse vad som händer med en pilot som hittar på någon egen skit istället för att följa manualen...

Det kanske inte hör till denna tråd, men mitt intryck är definitivt att motorcykelkollektivet är de fordonsägare som har överlägset svårast att följa instruktioner som ges i sitt fordons ägar- eller verkstadsmanual. Det antal motorcykelägare som anser sig ha bättre kunskaper än motorcykelmärkets ingenjörer är enormt, endast matchat av snöskoterägarna.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Mycket gnäll om att man ska läsa manualen här.
Vad gör man när manualen är otydlig, virrig och möjligen motsägelsefull då?
Håller k*ften?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top