Kedjebad/-rengöring?

Berätta vad det är för skillnad på lacknafta och fotogen som gör att lacknafta är så dåligt.

Jo med tanke på att det är samma bas är det svårt att se vad som gör denna fasansfulla skillnad. meeeeeen vad vet jag...

Personligen kör jag wd40, trasa och diskborste när kedjan är monterad. Inte alls bra säkert... jättedyrt... men bättre än 5-56...

Kedjor skall inte bada i någonting. I de fall XYZ-ringarna inte är 100% täta lakar man ur onödigt mycket fett. Spraya/pensla på avfettning/lampolja/vafan du vill och tvätta bort...

Kedjor skall inte bada i någonting. I de fall XYZ-ringarna inte är 100% täta lakar man ur onödigt mycket fett. Spraya/pensla på avfettning/lampolja/vafan du vill och tvätta bort...

Du bråkar låta kunnig (ärligt menat :) ), hur gör du rent kedjor?

Vilket medel använder du osv?

Berätta vad det är för skillnad på lacknafta och fotogen som gör att lacknafta är så dåligt.

Lacknafta torkar ut gummit i o-ringarna. Det gör inte fotogen.
Testa ta lite lacknafta på t ex blank rödplast. Då förstår du vilken effekt det blir av lacknafta på "fel" material.

\Masonit

Jo med tanke på att det är samma bas är det svårt att se vad som gör denna fasansfulla skillnad. meeeeeen vad vet jag...

Personligen kör jag wd40, trasa och diskborste när kedjan är monterad. Inte alls bra säkert... jättedyrt... men bättre än 5-56...

Lacknafta/Terpentin görs av färska Barrträd.
Fotogen kommer som restprodukt i bensin framställning.

Men köp gärna fotogen eller avfettnings medel på biltema för 29.90kr/liter.
eller köp Disel på macken för 12kr/liter.

Jag kör Biltemas kallavfettning (petroleumbas) på en elementpensel. Sen spolar jag av med vatten...

Någon fördel med kallavfettningen över paraffinbaserad lampolja?
Tänkte då många lobbat för lampoljan. I någon tråd påstod någon att paraffin ska vara det snällare av de två typerna, därav just paraffinoljan jag tänker på. (minns ej vad den andra var)

I princip alla lampoljor,lacknaftor och kallavfettningar innehåller n-paraffin (normalparaffin) som verksamt ämne,det som är intressant är aromathalten på paraffinet.

Ju högre aromathalt -ju mer drag i grejerna.

Dvs leta upp det som har högst aromathalt för pengarna så har du svaret.

I princip alla lampoljor,lacknaftor och kallavfettningar innehåller n-paraffin (normalparaffin) som verksamt ämne,det som är intressant är aromathalten på paraffinet.

Ju högre aromathalt -ju mer drag i grejerna.

Dvs leta upp det som har högst aromathalt för pengarna så har du svaret.

Och ju mer armoater desto mer fosterskador och cancer :banana:banana

Faktum är att det ju räcker med snäll nafta, typ lågaromatisk alifatisk nafta, eller tom paraffinbaserad lågaromatisk lampolja för att lösa kedjefett. Härav den så vanliga rekommendationen att använda just finare (paraffinbas) lampolja om man vill vara så snäll mot o-ringar och hud som det bara går.

Den billigaste, mest högaromatiska naftan (fotogen) används bla som bas för avfettning, men där är det ju dock även tillsatt emulgeringsmedel. Men det spelar ju inte så stor roll att kedjan pga av detta lätt blir rostig. Man smörjer ju ändå kedjan när den är tvättad. Högaromatisk nafta var ju vanlig till oljefärger förr, då oljefärgerna verkligan luktade starkt. Idag är det ju snällare nafta i lacknafta, av hälsoskäl.

Men i stort sett så kan man säga att ur kedjans synvinkel så är lampolja, tändvätska, T-gul, kristallolja, White spirit, lacknafta, varnolen osv samma sak. Dvs olika sorters fotogen. Bara ngt olika kokpunkt samt olika mycket paraffin-,naften- och aromatinnehåll.

Last edited:
Så att... ehm...

Summeringen är spraya på valfri skonsammare vätska och borsta satan utan att borsta sönder några o-ringar och avsluta med att smörja kedjan, mer eller mindre? :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick