Kedjebyte VFR

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Jag köpte en VFR750F för några dagar sen och har nu upptäckt att det kan vara så att drivpaketet kan vara i behov av ett byte. Ibland när jag stannar till så är kedjan spänd som en fiolsträng nästan och sen kan den vara helt normal. Tyder det här på att det kan vara så att något drev är slitet eller inte riktigt runt?
Vet någon hur man byter kedja på en VFR750F, det är ju enkelsving på den och jag kan inte se hur man ska komma åt motordrevet.
Jag har försökt hitta någon annan tråd här på sporthoj.com angående det här men hittar inget. Kan någon guida mig lite så vore jag oerhört tacksam. :Bugar
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
aal skrev:
Jag köpte en VFR750F för några dagar sen och har nu upptäckt att det kan vara så att drivpaketet kan vara i behov av ett byte. Ibland när jag stannar till så är kedjan spänd som en fiolsträng nästan och sen kan den vara helt normal. Tyder det här på att det kan vara så att något drev är slitet eller inte riktigt runt?
Vet någon hur man byter kedja på en VFR750F, det är ju enkelsving på den och jag kan inte se hur man ska komma åt motordrevet.
Jag har försökt hitta någon annan tråd här på sporthoj.com angående det här men hittar inget. Kan någon guida mig lite så vore jag oerhört tacksam. :Bugar

Dax att byta både kedja och drev, min var exakt likandan och den ryckte som fan vid jämn gas!!! Fenomenet försvann när drivpaketet byttes, nu kan jag till och med spänna kedjan :banana
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Okej, hade en känsla av det. Tror inte att någon bytt drivpaketet på den tidigare, den har gått 4700 mil så det börjar väl bli dags då.
Någon som vet om det är något speciellt att tänka på när det gäller VFR:en och dess enkelsving, är det svårare att byta framdrevet och bakdrevet? Har hört att man måste ta bort svingen, men det låter lite osannolikt för mig..
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Bakdrevet sitter val monterat utanpå med 6-8 bultar? sen måste ju framdrevet plockas av och det sitter med en stor (32-40?) mutter kedjan kommer delad och nitas ihop efter montering...egentligen ganska enkelt!..
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Arctic#1 skrev:
Bakdrevet sitter val monterat utanpå med 6-8 bultar? sen måste ju framdrevet plockas av och det sitter med en stor (32-40?) mutter kedjan kommer delad och nitas ihop efter montering...egentligen ganska enkelt!..

Okej, då vågar man prova på det med andra ord. Tänkte att det kanske var något krångel eftersom jag har enkelsving, men det kanske inte är någon skillnad med bakdrevet? Jag tänkte det eftersom bromsen sitter ju på samma sida..
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
aal skrev:
Okej, då vågar man prova på det med andra ord. Tänkte att det kanske var något krångel eftersom jag har enkelsving, men det kanske inte är någon skillnad med bakdrevet? Jag tänkte det eftersom bromsen sitter ju på samma sida..


Inget krongel alls, är kedjan ihopnitad så måste du kapa den, har den kedjelås så tar man bara av det. Jag har nitad kedja på min sen jag tappade låset en gång, har inte lust att bli av med kedjan!!!
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
aal skrev:
Jag köpte en VFR750F för några dagar sen och har nu upptäckt att det kan vara så att drivpaketet kan vara i behov av ett byte. Ibland när jag stannar till så är kedjan spänd som en fiolsträng nästan och sen kan den vara helt normal. Tyder det här på att det kan vara så att något drev är slitet eller inte riktigt runt?
Vet någon hur man byter kedja på en VFR750F, det är ju enkelsving på den och jag kan inte se hur man ska komma åt motordrevet.
Jag har försökt hitta någon annan tråd här på sporthoj.com angående det här men hittar inget. Kan någon guida mig lite så vore jag oerhört tacksam. :Bugar

Du måste ta bort locket som täcker drevet och några skruvar som håller kopplingsslavcylindern. Jag skulle köpa Haynes när jag ändå var på affärn. Hondas verkstadshandbok finns på nätet. Bl.a hittar du den via VFRworld Gör en Googling!
 

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
aal skrev:
Jag köpte en VFR750F för några dagar sen och har nu upptäckt att det kan vara så att drivpaketet kan vara i behov av ett byte. Ibland när jag stannar till så är kedjan spänd som en fiolsträng nästan och sen kan den vara helt normal. Tyder det här på att det kan vara så att något drev är slitet eller inte riktigt runt?
Vet någon hur man byter kedja på en VFR750F, det är ju enkelsving på den och jag kan inte se hur man ska komma åt motordrevet.
Jag har försökt hitta någon annan tråd här på sporthoj.com angående det här men hittar inget. Kan någon guida mig lite så vore jag oerhört tacksam. :Bugar
hallå Quote, om du köper ett original drivpaket (bäst) så är kedjan hel och du måste dela svingen vilket är enkelt. Gör inte det klassiska misstaget att ta väck kedjan före framdrevet. Kedjans kondition kollar du lättast genom att dra kedjan mitt på bakdrevet bakåt ser du mer än halva kuggen emellan kedjan och drevetär det slut. Alla kedjor är som du beskriver olika långa vid olika tillfällen. Lycka till. :tummenupp
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
U-joppe skrev:
Du måste ta bort locket som täcker drevet och några skruvar som håller kopplingsslavcylindern. Jag skulle köpa Haynes när jag ändå var på affärn. Hondas verkstadshandbok finns på nätet. Bl.a hittar du den via VFRworld Gör en Googling!
Jag köpte faktiskt en Haynes handbok igår. :)
Angående det där med när man tar bort locket framför framdrevet så är det något som jag fattar det skulle ersättas, men jag förstår inte riktigt exakt vad. Jag citerar från boken: "Install a new gasket on the locating dowels and install the clutch slave cylinder..". Det är just vad som är "gasket" jag undrar, hittar inte en översättning av ordet i språknyckeln man fick med.
Jag har beställt ett komplett drivpaket så förhoppningsvis blir det till att byta till helgen.
Är det så enkelt som det ser ut att ta bort bakdrevet? Det verkar ju bara vara att skruva bort det utan behöva ta bort något annat än bakhjulet. Och sen hålla emot på baksidan av muttrarna.
Sen ska det bli intressant att se om det blir nitning eller ett vanligt lås, problemet med nitning är att jag inte riktigt vet om jag har rätt typ av kedjebrytare för det insåg jag(det finns ju såna som man ska kunna göra både och med). Jag bestälde allt från Lelles MC i Uppsala och han trodde att man skulle kunna nita med den kedjebrytaren. Får hoppas det är så.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Gasket betyder packning. Jag har inte bytt packningen som sitter på kåpan man behöver ta bort. Jag tror till och med att jag inte har någon där just nu - funkar bra ändå.

Det är en njutning att byta bakdrev. Lika enkelt som man hoppas. Muttrarna är av låsande typ men eftersom dom är på och avtagna en massa gånger så brukar jag sätta på en droppe gänglåsning (loctite) för säkerhets skull.
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
U-joppe skrev:
Gasket betyder packning. Jag har inte bytt packningen som sitter på kåpan man behöver ta bort. Jag tror till och med att jag inte har någon där just nu - funkar bra ändå.

Det är en njutning att byta bakdrev. Lika enkelt som man hoppas. Muttrarna är av låsande typ men eftersom dom är på och avtagna en massa gånger så brukar jag sätta på en droppe gänglåsning (loctite) för säkerhets skull.
Ja jag hade tänkt mig det också, kanske är det säkraste att låsa fast muttern så den inte lossnar, kan bli en obehaglig överraskning. :tungan
Jag fick kedjan och dreven idag. Jag beställde ju med en kedjebrytare som dom trodde att man skulle kunna nita med. Men jag är inte så säker. Jag har bifogat en bild på hur den ser ut. Ska den fungera att nita med?
Det är nog bara det jag är orolig för just nu, allt annat verkar vara relativt lätt att göra faktiskt, är ännu mer glad nu att jag skaffade en VFR. :)

Edit: Har nu bytt bilden mot en annan kedjebrytare/nitverktyg som jag beställt istället. Hoppas det ska fungera.
 

Bifogat

  • Nitverktyg.jpg
    Nitverktyg.jpg
    21.3 KB · Visningar: 265
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top