Kedjefett

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tycker inte att Shells kedjefett var någon höjdare att lägga på. Minsta stänk blir en vit fläck som inte går bort.
Är lite trist med ett vitprickigt bakdäck/fälg när hojen är tvättad.

Tycker att Q8 Chain Lube fungerar bäst av de jag provat.

Jepp, nu har jag testat Shell Ultra Advanced Chain Lube, och jag tycker också att det sprutar av mycket på fälgen. Dock är det lätt att torka av med en trasa med avfettningsmedel. Får nog köpa en annan nästa gång.

Shells Brake and Chain cleaner testade jag också, 2/3 av sprayen gick på att rengöra en inte alltför smutsig kedja, så 75 spänn är det bara värt om man är lat. Ska nog köpa en rengöringskasett som man knäpper över kedjan.

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
Yamaha R1 2009
Veidec X-tream Chain Lube ska du ha! ;)

Rengör hela kedjan med breakclean eller liknande, spruta på rikligt med Veidec Chain, låt _STÅ_ i 15 min innan du rör något så ska du se hur bra den blir.

Kladdar inte, tål vatten, åker inte av kedjan fören 600km/h, så du kan ha vita jeans på dig direkt.

Hur grym som helst!:)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tänkte just starta en tråd med fråga...Är det verkligen "nödvändigt" med att smörja kedjan ? Jag kör med Shells kedjespray sedan ett antal år tycker att det blir en massa gegg att tvätta bort med WD40. Skiten släpper på svingen, fälg...drev.

Hur mycker förlänger det livet på drivpaketet egentligen, eller är det bara placebo och en av dessa produkter som gör en ytterst marginell skillnad ??

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
http://www.motorhusetpero.se har Motorex produkter i Malmö. Dock ville de ha 160 spänn för Chainlube Racing sprayen. Då kan jag lika gärna köpa Castrol som finns överallt

Rengör hela kedjan med breakclean eller liknande, spruta på rikligt med Veidec Chain, låt _STÅ_ i 15 min innan du rör något så ska du se hur bra den blir.

Kladdar inte, tål vatten, åker inte av kedjan fören 600km/h, så du kan ha vita jeans på dig direkt.

Den har jag inte sett någonstans heller. Jag lät hojen stå en halvtimme innan jag körde med Shell-gojjan och ändå sprutade den av i stadsfart (upp till 70 km/h)

Last edited:

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
Yamaha R1 2009
http://www.motorhusetpero.se har Motorex produkter i Malmö. Dock ville de ha 160 spänn för Chainlube Racing sprayen. Då kan jag lika gärna köpa Castrol som finns överallt

Den har jag inte sett någonstans heller. Jag lät hojen stå en halvtimme innan jag körde med Shell-gojjan och ändå sprutade den av i stadsfart (upp till 70 km/h)

Man kan inte jämföra veidec's produkter med shell. Jag körde också med shell produkter förra året när jag var sponsrad av dem och hade samma problem som du. Fick ju förfan tvätta stället efter varje träning som jag körde. Veidecs produkter kan man endast köpa direkt ifrån lagret. Ring ner till dem i Veberöd och kolla vad dem kan hjälpa dig med. Du kan säkert få logg-in till sidan med för att titta efter vad mer som finns. Finns grymt spännande produkter! carglass och fog off är hur grymma som helst också! www.veidec.se

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tänkte just starta en tråd med fråga...Är det verkligen "nödvändigt" med att smörja kedjan ? Jag kör med Shells kedjespray sedan ett antal år tycker att det blir en massa gegg att tvätta bort med WD40. Skiten släpper på svingen, fälg...drev.

Hur mycker förlänger det livet på drivpaketet egentligen, eller är det bara placebo och en av dessa produkter som gör en ytterst marginell skillnad ??

Det finns delade meningar med den där smörjan. De flesta mekaniker säger att det behövs - å andra sidan har O-ringskedjor fett inkapslat. Jag känner att hjulet snurrar lättare efter smörjning, och en mekaniker som har varit i RR-branschen sa att man kan förlora ca 3 hk på en kedja som inte är ordentligt smörjd. Det hade de testat i bänk. Sen tror jag inte att det är så livsviktigt att smörja exakt efter 800 km alltid. Man tar det när man tar det, och man kan ha 800-1000 km som riktlinje.

Funderar på att slänga den nyinköpta Shell-gojjan och köpa en Castrol. Orkar inte rengöra fälgarna flera gånger efter smörjning.

Man kan inte jämföra veidec's produkter med shell. Jag körde också med shell produkter förra året när jag var sponsrad av dem och hade samma problem som du. Fick ju förfan tvätta stället efter varje träning som jag körde. Veidecs produkter kan man endast köpa direkt ifrån lagret. Ring ner till dem i Veberöd och kolla vad dem kan hjälpa dig med. Du kan säkert få logg-in till sidan med för att titta efter vad mer som finns. Finns grymt spännande produkter! carglass och fog off är hur grymma som helst också! www.veidec.se

tack för tipset med Veidec, ska kolla

Last edited:

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
Yamaha R1 2009
Det finns delade meningar med den där smörjan. De flesta mekaniker säger att det behövs - å andra sidan har O-ringskedjor fett inkapslat. Jag känner att hjulet snurrar lättare efter smörjning, och en mekaniker som har varit i RR-branschen sa att man kan förlora ca 3 hk på en kedja som inte är ordentligt smörjd. Det hade de testat i bänk. Sen tror jag inte att det är så livsviktigt att smörja exakt efter 800 km alltid. Man tar det när man tar det, och man kan ha 800-1000 km som riktlinje.

Funderar på att slänga den nyinköpta Shell-gojjan och köpa en Castrol. Orkar inte rengöra fälgarna flera gånger efter smörjning.

tack för tipset med Veidec, ska kolla

Gör det! Såg att du bodde i Malmö. Bara att ta en sväng till Veberöd och besöka dem på plats! Fråga bara " Vad behöver jag för min motorcykel " så kan du säkert få massor med hjälp! :D

Lycka till

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Veidec ville ha 289 för en burk fettsprej, helt sjukt .. det får bli Castrol ..

Hansolof

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
2000 Yamaha xjr 1300
Jag kör med vitt kedjefett från Shell. Hittar inga spår på de svarta fälgarna. Sitter bra på kedjan. Kommer att fortsätta med det, tills någon larmar om cancerframkallande ämnen...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Klart som fan att det sprutar på fälgarna .. du kanske kör för sakta, människa ! (50+ ?) :p

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2002-Ducati ST2
Har precis fått på ett nytt drivpaket. Den oljan som kedjan är insmord med från fabrik e inte o leka med snacka om att den har skitat ner hojen. Undrar vad det e för olja jäkla skit att tvätta rent.

Mickeninja

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
duger inte vanlig diesel att göra rent kedjan me :näsblod Använder inget annat... Däremot har jag ännu inte hittat en smörja som inte kliner ner min FINA silvriga fälgar :mad:

var finns det att köpa?

Last edited:

jorgst

YAMAHA BROTHERS
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
yamaha FZ 6

funkar kanon med veidec tycker jag :tummenupp
de flesta andra spayer jag provat verkar dra sej till fälgen
har dock en flaska wurth HHS DRYLUBE jag inte testat än

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fultemas lampolja är klockren att göra ren kedjan med, på med spraymunstycke bara, och svabba lite med fultemas lika eminenta kedjeborste, torka av och se hur det blir som nytt. :)

Tog en tur och fick lite värme i kedjan - och fick på lite castrol chainwax, blev sådär mysigt bra. :D seKsförtin' var i klart behov av lite vård. :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...