Kedjelängd zx9r

erko93

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
-98, zx9r
Finns det något sätt o mäta kedjan på utan att lyfta ur motorn???
Hur hittar jag färgnr på hojen?
Tackar så länge
Chrille

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Menar du länkantalet på kedjan så är det väl bara att räkna. Börja med kedjelåset och jobba dig runt. Dimension brukar ju stå stansat i länkarna.
Alternativt kolla manualen där kedjeuppgifterna står.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Skall vara 112 länkar:) Om du vill veta om kejdjelängden är okej ellr dags för byte så skall måttet på 20 länkar var emellan 317,5-318,2mm. Över 323mm så skall du byta.
Nu är detta uppgifter för en ZX9R 1994-1997 om det är samma för senare modeller vet jag inte?

Last edited:

erko93

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
-98, zx9r
Det va just det jag menade, om det va dags o byta. På ex saab kan jag ju mäta på kedjesträckaren o på så sett få reda på när det e dags.. Min är en 98

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Du kan ju också göra på ett mindre sofistikerat sätt och se om du kan "lyfta" kedjan ifrån bakdrevets bakkant? Om det är möjligt och det glappar så är det dags för ett drivpaketsbyte dvs framdrev, bakdrev och kedja. Man byter aldrig endast en del utan hela paketet.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Mäta kedjan på plats är nog bara att glömma, ska mätas över 20 länkar med 5kg belastning och det är ganska omöjligt på plats.

Tittar man i manualen skriver dom att motorn ska klyvas för att få lös kedjan men kolla runt vevaxeldrevet om det ser ut att finnas plats att trä av kedjan från drevet, lossar du kammarna så borde det gå att fiska ut kedjan nerifrån med motorn på plats. Slitage-toleransen finns i manualen annars har du den här:

Bifogat

• kawa_kam_1.jpg
    kawa_kam_1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 59
  • kawa_kam_2.jpg
    kawa_kam_2.jpg
    23.1 KB · Visningar: 58
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Hahaha och jag som trodde du menade drivkedjan:rofl Jag tänkte också, f-n lyfta ur motorn? Vad talar han om?
Då fungerar inte mitt förslag så bra:rofl

erko93

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
-98, zx9r
Mäta kedjan på plats är nog bara att glömma, ska mätas över 20 länkar med 5kg belastning och det är ganska omöjligt på plats.

Tittar man i manualen skriver dom att motorn ska klyvas för att få lös kedjan men kolla runt vevaxeldrevet om det ser ut att finnas plats att trä av kedjan från drevet, lossar du kammarna så borde det gå att fiska ut kedjan nerifrån med motorn på plats. Slitage-toleransen finns i manualen annars har du den här:

Såg vid närmre titt att det e omöjligt utan o riva hela skiten. Men tack iaf
Chrille

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar