Felet är att du kör med kedjelås.... har du otur så losnar de och då kan kedjan slå sönder motorn.
Jag rekomenderar starkt att köra med "Nitlås" till kedjelås på en sporthoj. Jag skulle aldrig använda något annat.
Hur funderar det med nitlås när man ska exempelvis byta däck?
Behöver man nån speciell kedje till sådant lås?
Hej, sätt dit ett nitlås, då behöver du aldrig oroa dig!
Ingen skillnad när du ska kränga hjulen.
Gäller att clipset är riktigt ihoptryckt mot länken så det "klickat" iläge och även hamnat helt i rätt i sidläget, det är lätt att tro att det sitter rätt men att det är lite fel, du har väl när du länkat ihop kedjan pressat ihop så gått du kan med ex polygrip så du har mycket mån och få dit clipset?
Tror att det är vanligaste orsaken att kedjelås släpper, felaktig montering, kanske att clipset blivit påverkat, böjt, vinklat , pressat med verktyg så de redan blivit lite skadat även om det inte syns med ögat och förlorat sin spänst.
När du väl fått dit det rätt, så kan man förankra dit det ännu bättre med lite silicon och lite ståltråd, så skall du se att det inte släpper
Nja, iom att kedjan går igenom svingen på många hojar så har nog dom flesta någon form av kedjelås på sina kedjor. Dessutom är det lite bökigt att ta bort svingen när man ska byta kedjaPå seriösa sporthojar använder man väl "hela" kedjor som aldrig tas isär, dvs där det inte finns några kedjelås.
Har du köpt kedjan på Biltema? Om inte kan du inte köpa kedjelåset där, dom är unika för varje modell av kedja, dvs du kan inte ta ett DID-lås till en RK-kedja, även om båda är 530.Hur vet jag vilket nitlås jag behöver till min kedja?
Det fanns lite olika modeller att välja på hos biltema.
Hur vet jag vilket nitlås jag behöver till min kedja?
Det fanns lite olika modeller att välja på hos biltema.
Om du tex har en 530 O-ringskedja så ska du ha ett nitlås till en 530 O-ringskedja. Osv
Hur vet man om vilken typ av kedje men har då? Har inte kvar förpackning...
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|