Jag var också inne på det för några år sedan men blev avrådd. Storleken på pinnarna skiljer mellan fabrikaten.
Kontrollerade själv och jämförde ett EK lås och ett Biltema tror jag det var.
Lånar tråden till en sak jag aldrig vågat provat...men hade velat att det funkade för att slippa få flera lås på en kedja man råkat behöva ta av och på några gånger..
I maualer blir man och avrådd att försöka bryta huvudlänken/nitlåset i alla fall som den är...
Hur blir det om man slipar av nitskallen först? Vad är det som ställer till det? hålet i pinnen?
Finns även olika godstjocklek på länkarna, får du då ett lås till en tunnare kedja så räcker inte pinnarna till.
Ingen aning, har bytt flera så jag har inte hittat några problem med det..
Jag var också inne på det för några år sedan men blev avrådd. Storleken på pinnarna skiljer mellan fabrikaten.
Kontrollerade själv och jämförde ett EK lås och ett Biltema tror jag det var.
Lånar tråden till en sak jag aldrig vågat provat...men hade velat att det funkade för att slippa få flera lås på en kedja man råkat behöva ta av och på några gånger..
I maualer blir man och avrådd att försöka bryta huvudlänken/nitlåset i alla fall som den är...
Hur blir det om man slipar av nitskallen först? Vad är det som ställer till det? hålet i pinnen?
Slipade du av den innan? (Låset)
Jag gjorde det ett flertal gånger på de vanliga länkarna för att skona verktyget som någon sade. Men senast jag provade så kändes det som att det var totalt onödigt med det verktyget jag har....gick lätt ändå
Slipar alltid av två nitskallar ner till och lite till på sidobrickan.
Då släpper den gamla länken helt så fort nitarna tryckts igenom sidobrickan med Kedjeverktyget.
När sidobrickan är loss från nitarna kan den gamla länken dras ut med fingrarna.
Kedjeverktyget är till för att montera ihop en kedja med hålnitlås.
Det underlättar om nitlåset levereras med med två U-U-plåtdistanser som skyddar O-ringarna / X-ringarna mot att mosas.
Annars får man mäta hur mycket sidobrickan tryckts på med ett bra skjutmått och jämföra med bredden med bredden på de andra länkarna.
Addemotos verktyg på fotot med U-U-plåtdistanser och tolk för expansion av nit.
"Hålet" i tolken ska gå över niten men tolken ska inte kunna dras av hålniten.
För att bryta / kapa en nitad kedja så behövs
1) något för att slipa ner två nitskallar till sidobrickan, använder själv borrmaskin med en sliptrissa.
2) kedjeverktyget för att trycka ut de två nitarna ur sidobrickan, räcker med ca 2 x 3mm = 6mm tryckning för sidobrickan ska lossna, sedan går det dra ut den andra sidobrickan med två pinnar med fingrarna.
För slipar man bara ner en nitskalle så måste den niten tryckas igenom ca 15mm innan det går få loss den gamla kedjan. Tar med min borrmaskin + slipskiva mycket längre tid trycka en nit ca 15 mm än två nitar ca 2x3=6mm inklusive tiden slipa ner en extra nitskalle.
Har du clipslås, montera det, kör sedan lugnt till MC-firma och be dem montera och nita nitkedjelåset.
Upp till 120km/h betraktar jag clipslås som OK. Över 120km/h blir g-krafterna runt främre kedjedrevet så stora så att clipslås kan öppna och släppa.
Jag nitar alltid med verktyg från Addemoto.
Kan jag låna ditt verktyg? Mvh Dan
Frågar du mig?
Absolut, men....jag bor i Boden.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |