Kedjelås

yzf600r

Dunderkatten
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
Yamaha YZF600R
I verkstads handboken står det att man ska använda en ändlös kedja, men då måste man ju ta bort svingen. Går det inte lika bra med kedjelås. Har en YZF600R -00. Jag tycker låsen verkar säkra. :confused:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Montera en kedja med lås, var noggrann, låsklipsets slutna ände i kedjans färdriktning, tvätta låset på utsidan så att det är abolut fettfritt. Avsluta med att lägga på lite silikongummi (av bra kvalitet) som låser fast klipset så blir det kvar. Kör inte förrän silikongummit har torkat rejält.
Inspektera silikongummit emellanåt. Kör inte med dåligt gummi! Dvs samma regler som för sex! :))
Om silikonet börjar ge sig skrapar/stålborstar du rent, tvättar och lägger på nytt silikon.

Och:
Skyll inte på mig om du ändå tappar kedjan.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Man behöver inte ta bort svingen för att montera en ändlös kedja. Det är detsamma som en nitad kedja. Med ett speciellt verktyg kan kedjan nitas. Då får du ett lås som är lika starkt som resten av kedjan. Jag kör med nitad kedja på min rejshoj och har aldrig varit med om kedjebrott på en sån. Däremot har jag 2 ggr tappat kedjan på gathojar med clips som lås. Den sista gången var det dessutom både najjat och silikonat.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Märkligt. Jag har aldrig tappat ett kedjelås. Varken med eller utan silkon. Och har aldrig najat ett lås heller. Olika kvalitet på låsen (klipsen)?

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Det här speciella verktyget du menar är en slägga(som mothåll) + en flack körnare +en del skicklighet+ en rejäl bultsax att klippa av den gamla med....

Nr:18 skrev:
Man behöver inte ta bort svingen för att montera en ändlös kedja. Det är detsamma som en nitad kedja. Med ett speciellt verktyg kan kedjan nitas. Då får du ett lås som är lika starkt som resten av kedjan. Jag kör med nitad kedja på min rejshoj och har aldrig varit med om kedjebrott på en sån. Däremot har jag 2 ggr tappat kedjan på gathojar med clips som lås. Den sista gången var det dessutom både najjat och silikonat.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Som tidigare sagts, hellre ett kedjelås än ett nitat lås som man inte vet om det är 100% schysst gjort. Jag har aldrig tappat ett låsclips, men jag kör aldrig med Regina-kedjor heller.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Om du frågar snällt hos den du köper kedjan av så brukar det inte var omöjligt att låna riktigt nitverktyg över natten. Finns en lite riskt att du nitar mer än vad du vill om du gör det på frihand och du inte har den rätt känsla.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati