Kedjeolja mekonomen

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Hej,

Nybörjare och behöver smörja kedja och närmaste butik är mekonomen så kan någon rekommendera något ?

Instruktionsbok säger SAE 80 ( eller 90 ) gear oil.

Vet att det diskuterats kedjeolja men kunde inte hitta just något om mekonomen.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Toppen, tack för snabbt svar.
Antar att den då motsvarar sae80/90 gear oil ?

Det är helt olika typer av smörjmedel men inget att hänga upp sig på. Växellådsoljan som rekommenderas är visserligen bra för att klara höga tryck på drev och kuggar men problemet är att den inte sitter kvar på kedjan.

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Ok, tack för tipsen.
Blev Biltemas kedjefett för den där Castrol fanns inte i min Mekonombutik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjefett-for-MC-2000018491/

Hoppas den är ok, finns lite olika synpunkter i detta forum om den, bra o dåligt men fick bra betyg i MCfolket.

Men hur mycket ska jag spreja på ?
Satte upp hojen på centralstödet och spreja kedjan o snurra på däcket så hela kedjan blev insmord, alltså på insidan av kedjan där drevet kuggar i, ni fattar säkert. Sen lät jag den va 10 min o sedan lika dant igen.
Sprejar ganska tunt/lite så inget oljebad direkt. Är det för lite tro ? Ska det vara oljepöl under ?
Efter körning ser drevets kuggar bak oljigt o fint så kedjan hoppas jag fått sin dos.

Hur gör ni ?

Last edited:

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Japp o-ring kedja.

Då har jag nog smörjt helt lagom tror jag, tack.

Fler dumma frågor från rookien :D
Rengöring av kedjan när bör det göras ?
Endast om man ser mycket grus o annat skit ?

Kedjan ( och hojen ) är helt ny, har kört 280 mil nu och hade den på service efter 100 mil och då fetta dom in kedjan men vet inte om dom rengjorde.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Japp o-ring kedja.

Då har jag nog smörjt helt lagom tror jag, tack.

Fler dumma frågor från rookien :D
Rengöring av kedjan när bör det göras ?
Endast om man ser mycket grus o annat skit ?

Kedjan ( och hojen ) är helt ny, har kört 280 mil nu och hade den på service efter 100 mil och då fetta dom in kedjan men vet inte om dom rengjorde.

Rengöra tycker jag om man vill ha det snyggt. Dock skadar det ju inte att rengöra(har aldrig rengjort en kedja)
Smörj när du kört färdigt med hojen(när kedja är varm)
Smörj bara på insidan
Smörj extra efter att du kört i regn eller tvättat hojen(viktigt tycker jag)
Aldrig högtryckstvätt på kedjan

Jag smörjer var 2-400:e mil. Om man gör det oftare gör ju inte. Dock, en kladdig kedja drar åt sig sand och smuts.
Kedjesprayet är viktigt. Finns säker en massa bra grejjor, men jag håller mig bara till Motul och Castrol. Inge fel på det mesta hos Biltemas, men vissa saker undviker man ju. Kedjesprayet därifrån är nåt jag inte skulle kladda på mina hojjar.

Förutom detta så.....gör inte så stor sak av det, ha kul och kör!

Sjyst, trevlig hoj du köpt :tummenupp

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Jag brukar smörja efter 60-80 mil ungefär.
Rengör aldrig kedjan, bara om det skulle vara typ grus så spolar jag av den.
Sen är det ju viktigt att ha den lagom spänd också, hellre "lite för lös" än "lite för hård".
Min senaste kedja höll i 4000 mil...

EDIT: förövrigt har jag så gott som uteslutande använt biltemas kedjesprej "racing". Samt jag sprejar på insidan av kedjan, när den är varm efter körning. Roterar några varv efter hela kedjan är sprejad och sen låter jag den stå minst 20min innan jag kör igen.

Last edited:

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Toppen, tack alla som ger en nybörjare som mig tips, mycket mer att tänka på än vad jag visste innan jag blev med hoj. Hade tänkt köpa Castrol men va slut så blev Biltema som tydligen har fått bra recensioner men det där vet jag noll om och tar till mig er feedback. Har kört 280 mil under 5 veckors tid med service ute på resa efter 100 mil. Av en slump läste jag i instruktionsboken att man bör olja kedjan var 100:e mil. Därav blev det lite brådis att få något smörj på kedjan.

Cbf1000fa

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Hoj
2016, Honda CBF1000FA
Jag kollade på Motulklippet och ser att han sprejar rakt på kedjan vid bakdrevet, alltså som jag tolkar utsidan av kedjan. Fått för mig att man ska spreja insidan av kedjan eller har jag fattat fel eller har ingen betydelse ?
Hur gör ni ?

Gällande Motulsprejet finns ju ingen anledning att inte använda det om ni med erfarenhet tycker det är bättre dessutom endast 20kr dyrare än Biltema.

I videon nämner dom att rengöra med Motul chain clean, gör ni det varje gång ?
Hur är det om man har annan kedjeolja på nu ( Biltema ) och kör med Motul nästa gång, rengöring innan
eller spelar ingen roll ?

Sorry för alla frågor men måste ju lära mig.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Alltså, rullarna roterar ju lite när kedjan går runt och sprider smörjan. Varför skulle det vara vitalt att spraya på det som är "insida" just då?

Tänker iaf jag...

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Smörjer man på utsidan flyger oljan av kedjan i första böjen så att säga. Oljan vill man även ha på länkarna, under körning förflyttar det sig delvis till rullarna osv.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy