Kedjeoljor

Tsudd

där då va lejjs'n
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
SP-1, YZ 250, Kinamini
Vad använder ni för kedjeolja??

Det finns en jungel av oljor, så om det är nån som har bra eller dåliga
erfarenheter av någon olja??

Ska man ha en olja som är kletig eller en som är tunn??? :confused:

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tsudd skrev:
Vad använder ni för kedjeolja??

Det finns en jungel av oljor, så om det är nån som har bra eller dåliga
erfarenheter av någon olja??

Ska man ha en olja som är kletig eller en som är tunn??? :confused:

Använd vax, men då MÅSTE kedjan var het (OK varm räcker) för så smälter vaxet ned i kedjan och fastnar precis när det skall vara. När kedjan sedan svalnar sitter det fast utan att slafsa runt!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Castrol chain spray o/r har jag bara bra erfarenheter av... kör jag på och mitt drivpaket ser helt nytt ut efter 850 mil hård körning....

//jaG

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En o-ringskedja behöver "smörjas" för att inte rosta. Eftersom kedjans smörjfett är inneslutet med o-ringar kan/ska inte något annat tränga in. För att drevens sidor ska smörjas och inte slitas ut i förtid ska det till sådana stora mängder olja att det blir fruktansvärt kladdigt - därför är det superviktigt att kedjan spårar 100 rätt. Gör den inte det, slits drev och kedja ned på nolltid. Annars är avfettning och högtryckstvätt (= rost) kedjans största fiender näst efter en för hårt spänd kedja (den dör på mindre än 5 mil). Se till att alltid ha MINST 3 cm spel upp och ned (totalt) när någon sitter på hojen och tynger ned den.

Dvs, smörjoljan på kedjan har mindre betydelse över hur länge den kommer att hålla. En Scott-Oiler är absolut bäst. Det blir kladdigt, men bra - och jämn inoljning.

DaLLeR

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
GSX-R 750 -00
Lånar tråden lite...

Är de bara jag som har problem med att vaje gång ja smörjt min kedja med min kedjespray så lyckas ja få min nytvättade bakfälj sprutlackerad med kedjeolja, efter 5minuters körning så ser den förjävlig ut.... hur gör ni?? :va

Barett

Aldrig nöjd
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Beta 270cc -06 o en bränd Gixxer1000 -06 =(
Mitt tips till dig är att du sprejar först och putsar sen he he :pannkyss

prova med att spreja på insidan av kedjan o börja från mitten på den nedra o sen snurrar du på bakhjulet medsols (underlättar om man har bak stöd) så den först går i lilla drevet men oxå att medlet trycker sig ut, sen när du kör och var sparsam...

Liten hemliget som säkert många oxå kör med men är "vinyl dukar" i an plast burk med gult lock!? Finns överallt. Tar bort allt skit som man får på hojen, smuts, dam, till alla typer av fälgar, oken, plasten, skivorna, mot olje fläcka rost, olika lagringar av fett, funkar till allt men är oxå det mest skonsamaste för plasten, fälgar allt!!!... rek. starkt

lycka till. :tummenupp

Last edited:

DaLLeR

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
GSX-R 750 -00
Mitt tips till dig är att du sprejar först och putsar sen he he :pannkyss

prova med att spreja på insidan av kedjan o börja från mitten på den nedra o sen snurrar du på bakhjulet moturs så att medlet trycker sig ut och var ganska sparsam...

Mitt lilla hemliget, säkert många som oxå kör med men har dy provat "vinyl puts" plast burk med gult lock!? Tar bort allt skit som man får på hojen men oxå det mest skonsamaste för plasten, fälgar allt!!!... rek. starkt

lycka till. :tummenupp

Tackar för svaret.. då ska jag prova på det.. :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lixom, det är ungefär som att ställa frågan - "Nu när det är vinter och slaskigt, hur kör man bilen så att den håller sig ren efter en tvätt?". Dvs, man kör den inte alls. :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0