Kedjerengörning

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Söker...
Måste man ta av kedjan, hur går man till väga, fetta av smörja in kom med lite sköna tips........:confused:
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Som ovan skriver. Diesel eller fotogen. billigt och funkar kanonbra. :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Alternativ 1:
Låt den sitta kvar på hojjen, dränk kedjan i något fettlösande(vilket spelar egentligen ingen roll) bensin/fotogen/avfettning.
Ta fram en grov stålborste och borsta borsta borsta, både undersidan och ovansida samt kanter. rulla hojjen en bit och fortsätt proceduren.. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten, blås rent med tryckluft och fetta in. den kommer kännas som ny!

Alternativ två:
Plocka av kedjan. lägg den i en bunke med fettlösande medel. helst diesel(som är lite smörjande för ). låt ligga över en natt eller två och skaka omkring lite då och då...
Töm bunken och i med olja istället över en natt. sen plockar du ur kedjan och blåser rent med tryckluft, torkar av och fettar in .. efter ett par meter på hojjen kommer du att ha nerkläggad sving men torka av på en gång så försvinner det och kedjan kommer rulla lika fint som om den va ny.

lycka till
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
rocketer skrev:
2386556 När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R


Smörj kedjan iaf, fettet som ligger på brukar oftast vara för att bevara kedjan i gott skick medan den ligger i förpackningen, och kanske främst för att o-ringarna/x-ringarna inte ska torka.
Så smörj ett par varv med något kedjefett innan du åker ut.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
jag smörjer min efter jag kört. då är kedjan varm och det tränger in över allt o
sen slipper man fundera på det när man skall ut.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
SkaD skrev:
2386540 Alternativ 1:
Låt den sitta kvar på hojjen, dränk kedjan i något fettlösande(vilket spelar egentligen ingen roll) bensin/fotogen/avfettning.
Ta fram en grov stålborste och borsta borsta borsta, både undersidan och ovansida samt kanter. rulla hojjen en bit och fortsätt proceduren.. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten, blås rent med tryckluft och fetta in. den kommer kännas som ny!

Alternativ två:
Plocka av kedjan. lägg den i en bunke med fettlösande medel. helst diesel(som är lite smörjande för ). låt ligga över en natt eller två och skaka omkring lite då och då...
Töm bunken och i med olja istället över en natt. sen plockar du ur kedjan och blåser rent med tryckluft, torkar av och fettar in .. efter ett par meter på hojjen kommer du att ha nerkläggad sving men torka av på en gång så försvinner det och kedjan kommer rulla lika fint som om den va ny.

lycka till


INTE stålborste och INTE bensin om du har en O-ringskedja!!! Stålborsten och bensinen förstör o-ringarna, fettet i länkarna kryper ut och sedan står du där (eller ligger på marken) med en skuren kedja.

Som andra skrivit: Rengör med fotogen eller lampolja på en trasa eller med en MJUK borste. Låt torka och smörj sedan.

Smörjan du har på utsidan av kedjan är bara till för att rostskydda och motverka eventuell friktion mellan drev och rullar. Den egentliga smörjningen sköts av fettet som är inuti rullarna. Man skall därför inte lägga en o-ringskedja i blöt över natten, då rengöringsmedlet kan tränga in i rullarna och förstöra kedjan.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
rocketer skrev:
2386556 När man lagt på en ny kedja som är inkletad i liknande vattenfast vitt fett, skall den smörjas ändå direkt eller kan man köra med det eller vad är det som gäller - hittar inget i infon som kom med - förslag.//R


Smörj ändå!
Det täcker inte kedjan lika bra och skyddar mot regn som kedjefett på sprejburk gör.
Det smörjer säkert bra men det är nåt liknande dom lägger på vid service och det räcker med att det regnar när man kör hem så vill kedjan börja rosta på insidan länkarna m.m där det inte täcker.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
zopilote skrev:
2386737 INTE stålborste och INTE bensin om du har en O-ringskedja!!! Stålborsten och bensinen förstör o-ringarna, fettet i länkarna kryper ut och sedan står du där (eller ligger på marken) med en skuren kedja.

Som andra skrivit: Rengör med fotogen eller lampolja på en trasa eller med en MJUK borste. Låt torka och smörj sedan.

Smörjan du har på utsidan av kedjan är bara till för att rostskydda och motverka eventuell friktion mellan drev och rullar. Den egentliga smörjningen sköts av fettet som är inuti rullarna. Man skall därför inte lägga en o-ringskedja i blöt över natten, då rengöringsmedlet kan tränga in i rullarna och förstöra kedjan.


Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem.

Öh, byter du kedja varje gång du tar ut hojen? Bara nyfiken, hur gör man av med hundratals kedjor.. nåt fel gör du. :pannkyss
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:

Håller med. Står t.o.m i min Workshop Manual från Ducati att man skall göra rent kedjan i bensin, och det sitter en DiD O-Ringkedja original. Hittils har den inte skurit, eller några oringar som disintegrerat.

För övrigt så står det att man skall smörja den med SAE 80W, har inte provat, kör med kedjevax, men det kanske funkar med bra växellådsolja som smörjning?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:

Jag har aldrig lyckats förstöra en kedja genom att rengöra den
med bensin o stålborste av den enkla anledningen att jag aldrig
skulle komma på tanken att göra nåt så korkat:D
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
xrperra skrev:
2388420 Jag har aldrig lyckats förstöra en kedja genom att rengöra den
med bensin o stålborste av den enkla anledningen att jag aldrig
skulle komma på tanken att göra nåt så korkat:D

Sant!:tummenupp
WD40 är ett mirakelmedel vid rengöring av kedja, drev & fälg!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
SkaD skrev:
2386540 .. när kedjan bländer spolar du av den med högtryckstvätten

:skrämd :skrämd Nej, Nej och åter nej...då trycker du vatten förbi o-ringarna och in i länkarna, vilket leder till att kedjan rostar inne i länkarna, du får stela/skurna länkar som följd.Inte bra.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag tycker det är rätt intressant att det står i ducce boken att man skall använda Bensin.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Kungen skrev:
2388445 Jag tycker det är rätt intressant att det står i ducce boken att man skall använda Bensin.

De kanske vill sälja drivpaket :)
Men ärligt, så här står det, ordagrant:

The chain fitted on your motocycle has O-rings that keep dirt out and keep the chain well lubricated over time. Use gasoline or kerosene to clean the chain to avoid damage to the O-rings.

Jag brukar iofs bara göra rent den emellanåt med WD40 och sen använda kedjevax. Däremot har jag gjort grovrengöring nån gång med bensin. Bensin är ju inte skadligt för O-ringarna om de är gjorda för det. Det finns ju gummi som tål kontinuerlig kontakt med bensin utan att krappa ihop, trot om ni vill :tungan.

Stålborste däremot lär ju vara overkill, hur skitig är kedjan då :confused:, jag brukar köra med en nagelborste i nylon.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Det är sant att det finns oringar som tåler bensin..

skriver de något om att det är brandfarligt ?

jag kör med diesel och diskborste o sedan tandborste när jag är på humör.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Kungen skrev:
2388493 skriver de något om att det är brandfarligt ?
Näe, det här är en europeisk motorcykel :D, normalt folk i den här världsdelen antas fatta att bensin är brandfarligt utan 3 m^2 varningslappar som talar om det. I den amerikanska manualen finns det säkert en hel sida som tar upp detta ämne, inklusive att det kan vara skadligt att dricka, bada katten i, grilla korv med, och ha i diskmaskin etc :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top