Kedjerengörning

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
tobbe #11 skrev:
2388411 Öh, byter du kedja varje gång du tar ut hojen? Bara nyfiken, hur gör man av med hundratals kedjor.. nåt fel gör du. :pannkyss


När man kör cross byter man drivpaket relativt ofta eftersom detta är en slitdel som slits ganska snabbt. 2st dricpaket/säsong i en massa år = massa kedjor.
Och mina kedjor har då hållt minst lika länge som någon annans kedjor om inte längre. och hag har använt mig av cz oring kedja för mc. dvs samma som man har för gatubruk.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
xrperra skrev:
2388420 Jag har aldrig lyckats förstöra en kedja genom att rengöra den
med bensin o stålborste av den enkla anledningen att jag aldrig
skulle komma på tanken att göra nåt så korkat:D


Fast om vi ska vara sakliga, vilken information känns mest tillitlig och viktig att ta till sig.

Du som tror eftersom du aldrig testat, eller jag som vet eftersom jag har provat?
Åter igen, det är myter som dessa som sprids så lätt över internet och forum och grannars grannar och allt möjligt så folk tar de till sig som fakta.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Till och med i min nuvarande japshojs handbok står det
ordagrant,använd ej bensin för att rengöra kedjan eftersom
det torkar ut oringarna och förstör kedjan.använd fotogen
som rengör och har en smörjande effekt.

Det känns väldans sakligt för mig i alla fall och att använda
en stålborste på o-ringar som dessutom är uttorkade efter att
tvättats med bensin är ju inget som förlänger kedjans livslängd
direkt,det står ju iofs inte i min handbok,det är bara sunt
förnuft:tummenupp

Däremot har jag haft en del skogsmoppar med vanlig(icke o-ring)
kedja och då har jag tvättat med vad som funnits till hands tex bensin
eftersom det då inte spelar nån roll vad man använder!
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
xrperra skrev:
2388752 Till och med i min nuvarande japshojs handbok står det
ordagrant,använd ej bensin för att rengöra kedjan eftersom
det torkar ut oringarna och förstör kedjan.använd fotogen
som rengör och har en smörjande effekt.

Då är det till slut avgjort då, Duccar är bättre än jappsare (som inte ens tål litet bensin :tungan ).
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Shit detta är kul o läsa.
i en japs bok står det avnänd EJ bensin,.. i en ducce bok står det ANVÄND bensin,.
någon här med en harley eller annan amerikansk hoj ?

snacka om att vilseleda..
jag håller dock en liten knapp på att det funkar med bensin eftersom oringarna bör/måste vara gjorda för att klara av bensin när det står så i boken.

sen kanske bensin rensar bättre än diesel (Jag har aldrig testat bensin)
jag har ingen aning. känner mig helt vilsa nu..

fast bensin tarjag nog aldrig då risken för en blow är uppenbarlig.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tur jag bara äger/har ägt Japs hojar... :lol

Jag gör prexis som Kungen, diesel + diskborste, och skulle en gudomlig inspiration träffa mig använder jag tandborsten....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SkaD skrev:
2388392 Har gjort på det sätt jag sa hundratals ggr på hundratals kedjor utan problem. Bensin förstör inte o-ringarna och det gör inte stålborsten heller, det är bara myt, har DU själv lyckas förstöra någon på följande sätt?
Det är ytterliggare sånt där skitsanck som bara sprids utan någon som helst fakta som så mycket annat.:mad:

Men trycktvätt har jag iaf slutat med på kedjor. Man pressar in vatten i kedjan, sedan blir det spaltkorrosion mellan rulle, länk och nit varefter länkar börjar skära och kedjespänningen varierar. Detta trots att man smörjer kedjan så att den ser fet och smord ut.

Jag brukar också borsta med diesel alt fotogen men sedan använda en diskborste att borsta med.

Tycker jag! :)

Mvh
Jörgen
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
2st drivpaket per säsong skulle isåfall med dina ovanstående utlägg ge att du kört cross i minst 50 år. Hur gammal är du?


SkaD skrev:
2388615 När man kör cross byter man drivpaket relativt ofta eftersom detta är en slitdel som slits ganska snabbt. 2st dricpaket/säsong i en massa år = massa kedjor.
Och mina kedjor har då hållt minst lika länge som någon annans kedjor om inte längre. och hag har använt mig av cz oring kedja för mc. dvs samma som man har för gatubruk.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Lånar tråden lite.
Någon som vet något smörj som sitter kvar i regn? Motuls roadplus med ptfe gör det inte.

Körde 1,5h i regn idag. När jag kom fram var kedjan rostig på "rullarna". Suck.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
General E skrev:
2390039 Lånar tråden lite.
Någon som vet något smörj som sitter kvar i regn? Motuls roadplus med ptfe gör det inte.

Körde 1,5h i regn idag. När jag kom fram var kedjan rostig på "rullarna". Suck.

Castrol kedje olja, motul chain lube
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Scottoiler funkar bra men det blir kletigt som tusan och försök dig inte ut på en bana med scottoiler sålänge jag är där.

hade en på en av våra körningar som körde med scottoiler o shit med olja han lade ut på banan.

:tungan
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Tänkte höra vad forumet tror om sk. "bromsrengöring", de används ju på bromsok, runt diverse packningar och dylikt, så det bör ju vara gummivänligt, dessutom så brukar flaskan vara av "högtrycksmodell" så det borde ju bara vara att spraya på medan man rullar hjulet tills kedjan är ren, och sedan låta resterna dunsta bort. Jag brukar alltid köpa med mig en flaska då jag är in på Biltema, nära halva priset mot CRC och verkar vara likvärdig. Jag har dock aldrig testat på kedja...
 

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Kungen skrev:
2390691 Scottoiler funkar bra men det blir kletigt som tusan och försök dig inte ut på en bana med scottoiler sålänge jag är där.

hade en på en av våra körningar som körde med scottoiler o shit med olja han lade ut på banan.

:tungan


hehe...jaa det ska jag passa mig för. Kan tänka att det sölar ner en del om man kör på bana.
Funkar väl bäst på vanlig körning kanske...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
mikekop skrev:
2390789 Tänkte höra vad forumet tror om sk. "bromsrengöring", de används ju på bromsok, runt diverse packningar och dylikt, så det bör ju vara gummivänligt, dessutom så brukar flaskan vara av "högtrycksmodell" så det borde ju bara vara att spraya på medan man rullar hjulet tills kedjan är ren, och sedan låta resterna dunsta bort. Jag brukar alltid köpa med mig en flaska då jag är in på Biltema, nära halva priset mot CRC och verkar vara likvärdig. Jag har dock aldrig testat på kedja...

Jag upprepar....Prova WD40, det är löjligt lätt att få rent kedjan med det!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top