Kedjeskola? Info drivpaket.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur som, med allt sagt i tråden - råkade av misstag köpa drivpaket med kedja utan o/x-tätningar, sist jag bytte på min XT från 98 (som är himla effektklen). Tycker att jag känner skillnad mot när vanlig o-ringskedja är på. Fast det kan iofs vara inbillning också...

Det är min rapport från verkligheten.
Då återstår bara hur många mil den klarar, gärna jämfört med din gamla kedja MED O/X-ringar ! :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Om du letar runt lite efter fakta så kommer du att upptäcka att alla ingenjörer i världen som räknar på förluster i transmissioner räknar på att friktionen är i % av ingående effekt. Detta förutsatt att du inte matar in större effekt än vad drivlinan i sig kan hantera. Dvs förlusten i% är relativt konstant och den absoluta förlusten sjunker med lägre inneffekt. Nu är det förvisso så att viss friktion kommer man ändå att ha även om ingående effekt är väldigt låg men faktum är att enligt alla fordonsingenjörer och alla tekniska skrifter så är det så att friktionsförlusterna är lägre vid lägre ingående effekt/moment och högre med högre ingående effekt/moment och att förlusten är i stort sett proportionell mot effekten.

Det säger sig ju också självt. Om du belastar en kedja hårdare och därmed har en större kraft som drar i den och belastar lagringen mellan länk och rulle så kommer det att leda till större friktionsförlust.

Ditt påstående motsägs också av det faktum att en kedja som ger upp till 3HK större förluster inte skulle kunna snurra utan att du hade en motor på över 3 HK. Det skulle betyda att du inte alls skulle klara av att snurra runt hjulet om du lade ur växeln, ställde hojen på centralstöd eller depåstöd och försökte snurra hjulet. Både du och jag vet att det är relativt lätt att snurra runt hjulet. Och både dina och mina armar är ganska långt under 3 HK. Så det är helt omöjligt att inte friktionsförlusterna varierar med ingående moment/effekt. Det vet alla fordonsingenjörer.

Det är ju också så att effekt är en produkt av moment och rotationshastighet (eller kraft och sträcka). Om förlusten vore konstant hela tiden så skulle det innebära att när du sänker hastigheten mot noll så skulle det nödvändiga momentet som krävs för att snurra runt kedjan gå mot oändligheten. I annat fall är ditt påstående helt felaktigt.

Dvs om man tänker igenom lite grundläggande fysik så är det ganska tydligt att ditt påstående inte är korrekt eftersom förlusten varierar med inmatad effekt. Den är relativt konstand relaterat inmatat moment. Men det betyder faktiskt att förlusten är mer eller mindre direkt proportionell mot effekten. Dvs det är % av effekt och inte några HK. Allt annat är bara marknadsföringsdravel.
Jag köper det till 100%. Jag är ingenjör men tänkte inte igenom detta (uppenbarligen). Tack för att du klargjorde!
Kan det vara så att det är viktigare i små hojar för att effekten begränsar rätt mycket i förhållande till greppet, medan det är svårt att hitta grepp med 300 (lol) hästkrafter?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag köper det till 100%. Jag är ingenjör men tänkte inte igenom detta (uppenbarligen). Tack för att du klargjorde!
Kan det vara så att det är viktigare i små hojar för att effekten begränsar rätt mycket i förhållande till greppet, medan det är svårt att hitta grepp med 300 (lol) hästkrafter?
Jo. Så är det ju självklart. För en motorsvag hoj så är varenda hästkraft betydligt mer viktig. Sen är det väl i praktiken så att det i praktiken är av ytterst begränsad betydelse vilken kedja man satt på men i alla fall.
Men i mångt och mycket så tror jag att det är rätt mycket placebo vad gäller folk som säger att dom upplever stor skillnad med en annan kedja.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top