Kedjeskola? Info drivpaket.

Hur som, med allt sagt i tråden - råkade av misstag köpa drivpaket med kedja utan o/x-tätningar, sist jag bytte på min XT från 98 (som är himla effektklen). Tycker att jag känner skillnad mot när vanlig o-ringskedja är på. Fast det kan iofs vara inbillning också...

Det är min rapport från verkligheten.
Då återstår bara hur många mil den klarar, gärna jämfört med din gamla kedja MED O/X-ringar ! :)
 
Om du letar runt lite efter fakta så kommer du att upptäcka att alla ingenjörer i världen som räknar på förluster i transmissioner räknar på att friktionen är i % av ingående effekt. Detta förutsatt att du inte matar in större effekt än vad drivlinan i sig kan hantera. Dvs förlusten i% är relativt konstant och den absoluta förlusten sjunker med lägre inneffekt. Nu är det förvisso så att viss friktion kommer man ändå att ha även om ingående effekt är väldigt låg men faktum är att enligt alla fordonsingenjörer och alla tekniska skrifter så är det så att friktionsförlusterna är lägre vid lägre ingående effekt/moment och högre med högre ingående effekt/moment och att förlusten är i stort sett proportionell mot effekten.

Det säger sig ju också självt. Om du belastar en kedja hårdare och därmed har en större kraft som drar i den och belastar lagringen mellan länk och rulle så kommer det att leda till större friktionsförlust.

Ditt påstående motsägs också av det faktum att en kedja som ger upp till 3HK större förluster inte skulle kunna snurra utan att du hade en motor på över 3 HK. Det skulle betyda att du inte alls skulle klara av att snurra runt hjulet om du lade ur växeln, ställde hojen på centralstöd eller depåstöd och försökte snurra hjulet. Både du och jag vet att det är relativt lätt att snurra runt hjulet. Och både dina och mina armar är ganska långt under 3 HK. Så det är helt omöjligt att inte friktionsförlusterna varierar med ingående moment/effekt. Det vet alla fordonsingenjörer.

Det är ju också så att effekt är en produkt av moment och rotationshastighet (eller kraft och sträcka). Om förlusten vore konstant hela tiden så skulle det innebära att när du sänker hastigheten mot noll så skulle det nödvändiga momentet som krävs för att snurra runt kedjan gå mot oändligheten. I annat fall är ditt påstående helt felaktigt.

Dvs om man tänker igenom lite grundläggande fysik så är det ganska tydligt att ditt påstående inte är korrekt eftersom förlusten varierar med inmatad effekt. Den är relativt konstand relaterat inmatat moment. Men det betyder faktiskt att förlusten är mer eller mindre direkt proportionell mot effekten. Dvs det är % av effekt och inte några HK. Allt annat är bara marknadsföringsdravel.
Jag köper det till 100%. Jag är ingenjör men tänkte inte igenom detta (uppenbarligen). Tack för att du klargjorde!
Kan det vara så att det är viktigare i små hojar för att effekten begränsar rätt mycket i förhållande till greppet, medan det är svårt att hitta grepp med 300 (lol) hästkrafter?
 
Jag köper det till 100%. Jag är ingenjör men tänkte inte igenom detta (uppenbarligen). Tack för att du klargjorde!
Kan det vara så att det är viktigare i små hojar för att effekten begränsar rätt mycket i förhållande till greppet, medan det är svårt att hitta grepp med 300 (lol) hästkrafter?
Jo. Så är det ju självklart. För en motorsvag hoj så är varenda hästkraft betydligt mer viktig. Sen är det väl i praktiken så att det i praktiken är av ytterst begränsad betydelse vilken kedja man satt på men i alla fall.
Men i mångt och mycket så tror jag att det är rätt mycket placebo vad gäller folk som säger att dom upplever stor skillnad med en annan kedja.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top