Kedjespänning

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Skulle spänna kedjan för första gången igår (relativt ny hoj). Mätte avståndet mellan höger o vänster sida innan jag lossade muttern, det diffa på nästan 4 mm. Hojen har varit stadig som tåget. Jag har alltid varit übernoga med att det är exakt avstånd på bägge sidor, vet inte hur jag skall tolka detta, behöver man inte vara så jävla noga framöver?

Vad säger den samlade expertisen:va

Gearbox

Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Från ramen till den fyrkantiga "klossen", längs med bulten man justerar med. Helt klart var att det var skillnad. Det finns även markeringar på svingen dock med stort avstånd så dom är inte till hjälp när vi snackar millimetrar.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
I praktiken verkar det inte spela så stor roll om det är lite snett. När jag köpte min hoj satt bakhjulet synbart snett i svingen pga. att nån klåpare bara hade skruvat på ena sidan, men det kändes inte alls när man körde.

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
I praktiken verkar det inte spela så stor roll om det är lite snett. När jag köpte min hoj satt bakhjulet synbart snett i svingen pga. att nån klåpare bara hade skruvat på ena sidan, men det kändes inte alls när man körde.

jag skulle vilja säga att de ändå är rätt noga. i lite högre hastigheter kan de bli väldigt otrevligt.
även om där e stort avstånd mellan markeringarna så kan du ju se om du är mitt imellan markeringarna, helt enkelt lite ögonmått, varken svårt eller jobbigt att göra det ordentligt.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Min hoj går inte helt rakt om jag släpper styret och har monterat det exakt rätt.. jag måste ha vänstersidan några mm längre bak för att hojen ska gå rakt.

Troligen något som kan vara snett eller felmonterat sedan tidigare men jag märker då ingen skillnad oavsett vad jag kör med. (om jag inte släpper styret förstås)

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Min hoj går inte helt rakt om jag släpper styret och har monterat det exakt rätt.. jag måste ha vänstersidan några mm längre bak för att hojen ska gå rakt.

Troligen något som kan vara snett eller felmonterat sedan tidigare men jag märker då ingen skillnad oavsett vad jag kör med. (om jag inte släpper styret förstås)

ja stämmer inte markeringarna så är det något som inte är riktigt rätt skulle ja våga påstå. va o kollade på en hoj där dom hade slipat bort markeringarna så jag ifrågasatte varför dom var de o då kom de fram att den hade varit med om en vurpa o blivit ramsne så för att få hjulen att spåra så fick man montera hjulet "snett" och bortslipningen berodde antagligen på att han försökte mörka att den va sne

Last edited:

sportbike

Guest
Vill man va hundra så mäter man c/c-måttet mellan svinglagring och hjulaxel.
Ibland är markeringarna på svingen inte utförda av NASA.

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Moto Guzzi
Om du är riktigt orolig och tror att det blir super snett kan du ju bara testa att släppa styret när du åker i lagom fart och se om den går rakt. Då vet du i alla fall att det inte är helt åt skogen.

Gearbox

Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Om du är riktigt orolig och tror att det blir super snett kan du ju bara testa att släppa styret när du åker i lagom fart och se om den går rakt. Då vet du i alla fall att det inte är helt åt skogen.

Tack för era svar. Släppa styret:näsblod Varför har jag inte tänkt på det:va Testade det i lördags och för säkerhets skull även igår. 200 är väl lagom fart:) Cykeln gick som på räls.

Slutsats: Det är NOGA med att justeringen är lika på bägge sidor men inte jätteNOGA :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept