Kedjespänning...?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Hur noga är det igentligen?

Har spänt min ytterst lite för mycket.. Ska vara mellan 4-5cm och jag har väll 3,5-4cm.. Är det katastrof?

Sen hur noga är det att man sitter på cykeln när man spänner???

För om jag spänner kedjan när jag sitter på den.. (givetvis med hjälp av nån polare) och sen skjuttsar så blir ju kedjan tok spänd..Eller?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Iceman1975 skrev:
... 1. Sen hur noga är det att man sitter på cykeln när man spänner???

2. För om jag spänner kedjan när jag sitter på den.. (givetvis med hjälp av nån polare) och sen skjuttsar så blir ju kedjan tok spänd..Eller?
1. Det är viktigt.

2. Inte nödvändigtvis. Ibland (oftast?) är kedjan som mest spänd när du sitter solo. Dvs den slaknar med passagerare.
Å andra sidan så ställer du väl på bakfjädringen mer om du har barlast? :7peta
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag passar på att låna tråden lite:

Om man måste välja - lite för spänd kedja eller lite för lös? Vilket sliter mest på drivpaketet?
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
tks skrev:
Jag passar på att låna tråden lite:

Om man måste välja - lite för spänd kedja eller lite för lös? Vilket sliter mest på drivpaketet?

Garanterat att det sliter mer med en kedja som är för spänd (eller sträckt egentligen)
 

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Gixxer 750 -96
Men om den är för lös.. Kan den göra skador på svingen står det i instr.boken. :va

/Iceman1975 på annans konto..
 

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Ort
häggwall
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
tks skrev:
Jag passar på att låna tråden lite:

Om man måste välja - lite för spänd kedja eller lite för lös? Vilket sliter mest på drivpaketet?

Är den för hårt spänd får du snart problem med lagret i utgåendeaxeln (framdrevs axeln)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Leta fram mest spända läget genom att snurra på bakhjulet.
Lasta ner den bak till mest spända läget. (Nånstans i mitten, i princip när utg.axel, svingbult o hjulbult är i linje.)
Är det då fiolsträng är den för hårt spänd. Annars inte.
Undvika absolut för hårt spänd kedja. Frestar enormt på kedja o lager.
/u
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
På dom nyare Blade´arna är svingen lagrad väldigt nära utgående drev så svingrörelsen påverkar inte kjedjan så mycket. Eller rättare sagt så påverkar inte kjedjans kraft svingen/fjädringen lika mycket vilket kanske är ännu mer intressant.
 

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Hanky skrev:
Men om den är för lös.. Kan den göra skador på svingen står det i instr.boken. :va

/Iceman1975 på annans konto..

Japp, är den väldigt lös slår den emot svingen när man slår av på rullen. Man hör det tillochmed.
 

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
I skogen utanför Västerås
Hoj
Katana 1100 -82
Hur jobbigt är det att göra om det???

Iceman1975 skrev:
Hur noga är det igentligen?

Har spänt min ytterst lite för mycket.. Ska vara mellan 4-5cm och jag har väll 3,5-4cm.. Är det katastrof?

Sen hur noga är det att man sitter på cykeln när man spänner???

För om jag spänner kedjan när jag sitter på den.. (givetvis med hjälp av nån polare) och sen skjuttsar så blir ju kedjan tok spänd..Eller?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
954-Fajerbläjd skrev:
På dom nyare Blade´arna är svingen lagrad väldigt nära utgående drev så svingrörelsen påverkar inte kjedjan så mycket. Eller rättare sagt så påverkar inte kjedjans kraft svingen/fjädringen lika mycket vilket kanske är ännu mer intressant.
OT: Hur nära sving o framdrev sitter ändrar inte så mycket av hur sving/fjädring reagerar vid gaspådrag. Vinklar, drevstorlek o svingarmslängd är betydligt viktigare för det, vad jag förstår. Även på hojar med svingen utanför drevet påverkas fjädringen vid ax, men inte kedjeslacket.
Så dom 2 citerade påståendena är inte ekvivalenta. Fast dom kan ju vara korrekta iaf när det gäller Bladen.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top