Kedjespray på fälgen

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Lasker skrev:
Du har tittat för mycket på bosse bildoktorn....... :)

Jag använder lite 5-56 eller liknande på en bit trasa, det tar bort
kedjekladd och skyddar fälgen mot korrosion och den blir lättare att rengöra nästa gång.

:squid

Sedan när har aluminium börjat att rosta? :p

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Kurvmakaren skrev:
Sedan när har aluminium börjat att rosta? :p
Korrosion och rost = samma sak. Fast rost är ett annat ord för korrosion specifikt på järn eller stål.

Aluminium "rostar" också. Precis som koppar eller vilken metall som helst.
Med undantag för vissa..

// :fakta

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kenta skrev:
Korrosion och rost = samma sak. Fast rost är ett annat ord för korrosion specifikt på järn eller stål.

Aluminium "rostar" också. Precis som koppar eller vilken metall som helst.
Med undantag för vissa..

// :fakta

Skillnaden är att Aluminiumoxid är bra mycket hårdare än järnoxiden (rost). Att aluminium "rostar" är inte farligt. Har till och med för mig att man eftersträvar det. Förrutom på blankpolerade ramar... (Men dem kan man ju klarlacka).

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Korrosion=Korrosion uppkommer på metaller. Med korrosion menas varje angrepp på metallytan som ej är önskvärd. Angreppet förstör eller fräter metallen i fråga och resultatet blir ofta en missfärgning och i många fall en förändring av metallens egenskaper såsom hållfasthet mm :mattias

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
jockex skrev:
Vad kan man använda som tar bort all den kletiga kedjesprayen som hamnar på fälgen?

Har testat mycket men det sitter som klister.

Använd istället "Motul chain lube". lägg på ett lagom skikt på insidan av kedjan när kedjan är varm. Lägg inte på så ofta, känn på kedjan innan du sprayar på igen, den kanske inte nött av all smörja sedan du sist spraya.

Varför Motul Chain Lube? Well, jag har provat säkert 25 olika sorter (en kompis har affär) och Motul var den som satt kvar på kedjan istället för att skvätta på fälgen. Den är asbra, no BS.

Tjing!
/Knubblo

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
Re: Re: Kedjespray på fälgen

Knubblo skrev:
Använd istället "Motul chain lube". lägg på ett lagom skikt på insidan av kedjan när kedjan är varm. Lägg inte på så ofta, känn på kedjan innan du sprayar på igen, den kanske inte nött av all smörja sedan du sist spraya.

Varför Motul Chain Lube? Well, jag har provat säkert 25 olika sorter (en kompis har affär) och Motul var den som satt kvar på kedjan istället för att skvätta på fälgen. Den är asbra, no BS.

Tjing!
/Knubblo

Maxima Chain Wax. Då behöver man heller inte rengöra fälgen, har ju provat en hel del skit genom åren men detta funkar. (OM man lägger på det när kedjan är varm och låter den stå ett tag innan man kör igen.)

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!