Kedjesträckare KTM kamkedja

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Mjo.. Har en KTM 450 EXC -07:a som börjar ha gått 200 timmar, har aldrig bytt kolv eller kollat kamkedjan men den har gått mest Enduro timmar.

Dock så har jag funderat på att byta ev. kolv men kom på att jag borde kanske kolla över kamkedjan först och främst.

Har hittat igen vart sträckaren är med 3 bultar varav 2 är mindre modell.
Hur tar man lös den och inspekterar det hela? Sen hur stoppar man tebax den? Står ingenting i boken och jag har dammsugit internet.

Tänkte om man kollar sträckaren hur den är först? Byter man bara den sen är det bra eller kollar man kedjan och isf hur då?

Är självklart smidigt att lämna in men ville gärna testa själv. Kan väl inte vara nån rocket science direkt?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Lossa 10an, dvs den stora skruven.

Ta ur fjädern, lossa 8orna, kolla hur många klick du har kvar på sträckaren så får du ett hum om hur sträckt kedjan är.

Ny kedja kostar typ 900kr.

När du stoppar tillbaka den så skruvar du i 8orna först, sen tar du en liten skruvmejsel och trycker in i sträckaren där fjädern ska vara.

Tryck hårt så sträckaren går ut så långt den kan, fjädern pallar inte få ut de sista klicken.

Sen trycker du i fjädern och skruvar dit 10an igen.
 

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Okej

Men hur kollar man klicken, är det nån läpp som sticker ut då jag tar bort sträckaren? eller måste man dra ut den för hand och lyssna/räkna klicken som uppstår? :va

Kanske är lättare än vad jag tror då ja väl tar lös den. Hur vanligt är det att man byter kedjesträckaren då? Bara då man byter kedjan eller?
 

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Tja

Tog lös den idag och när jag tagit lös spännaren så förmodar jag att man skall dra ut den där sk. armen (sträckaren?) då klickade det till 4-6 ggr han inte riktigt räkna men det var ett gäng kvar... Alltså är det lungt? fast min maskin har gått över 200 timmar ?!?!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Du kan prova spärren också om du känner för det, antagligen inget fel på den.

Händer att kedjan går av ibland, innan sträckaren ger upp...

Jag hade bytt kedja för att vara på den säkra sidan iaf.
 

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Ort
Hanged Mans Hill
Hoj
1986 Honda XR600R
Tryck hårt så sträckaren går ut så långt den kan, fjädern pallar inte få ut de sista klicken.

WHAT!

Detta var helt nytt för mig. Har läst ögonen fyrkantiga om RFS-motorer men att trycka med mejsel som om fjädern inte duger, är verkligen det sant?

Källor tack!

*har kontrollerat min kedja mängder av gånger utan skillnad, så jag vet i övrigt vad du menar,

//J
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
2 klick kvar, byt.
Fast ska du riva isär kanske det är läge att byta ändå...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
WHAT!

Detta var helt nytt för mig. Har läst ögonen fyrkantiga om RFS-motorer men att trycka med mejsel som om fjädern inte duger, är verkligen det sant?

Källor tack!

*har kontrollerat min kedja mängder av gånger utan skillnad, så jag vet i övrigt vad du menar,

//J

Det är jävligt sant.

Gör du inte det så låter motorn som en stenkross, mer än den brukar alltså.
 

Bifogat

  • kamkedja.jpg
    kamkedja.jpg
    55.8 KB · Visningar: 1,004

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Alla KTM återförsäljare jag pratat med säger också 2 click oavsätt timmar. Ska fan testa och se hur länge kedjan pallar... 300 timmar kanske haha :tummenupp

Ett stealth bakdrev klarar iaf 150 timmar sen köpte jag ett nytt. 100% enduro kört, rätt fräckt ändå, ett vanligt drev håller typ 40-50 timmar... :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top