bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade på Youtube för nåt tag sen där nån snubbe körde en Tenere 700 och det hände nåt med kedjan (trir den la av) så den slog hål i blocket så hojen började läcka olja. Där sade det nåt om att han hade haft en ordentlig chain guide hade han inte råkat ut för detta och en sån monterades senare i videon.
Varför jag undrar är att jag köpte en riktigt fin CRF100 och då jag skulle serva upp den så gjorde jag upptäckten (moddlaren hade rätt man vet inte vad en gammal cross varit med om) att statorkåpan var skadad då den lossades. Det ser ut att vara nåt liknande där kedjan varit inblandad och var en gamla skada med tanke på hur det såg ut men eftersom att jag har en AC-DC TIG så tänkte jag att det var värt ett försök att svetsa kåpan. Har aldrig svetsat aluminium men efter ca 5 cm träning i två plåtbitar gav jag mig på kåpan och en ny bit passades in och svetades fast och det blev riktigt bra för att vara första försöket.
Så då till själva frågan, är det risken att kedjan hoppar av från bakdrevet som minimeras med en kjedjestyrare?
Tycker att det verkar enkelt att göra egna såna till CRF:en och KLR:en av lite aluminiuplåt, nylonplast och några skruvar för att ersätta de enkla plastbitarna som sitter där nu. Så är det värt att tillverka egna stadigare eller är detta bara överkurs?
Varför jag undrar är att jag köpte en riktigt fin CRF100 och då jag skulle serva upp den så gjorde jag upptäckten (moddlaren hade rätt man vet inte vad en gammal cross varit med om) att statorkåpan var skadad då den lossades. Det ser ut att vara nåt liknande där kedjan varit inblandad och var en gamla skada med tanke på hur det såg ut men eftersom att jag har en AC-DC TIG så tänkte jag att det var värt ett försök att svetsa kåpan. Har aldrig svetsat aluminium men efter ca 5 cm träning i två plåtbitar gav jag mig på kåpan och en ny bit passades in och svetades fast och det blev riktigt bra för att vara första försöket.
Så då till själva frågan, är det risken att kedjan hoppar av från bakdrevet som minimeras med en kjedjestyrare?
Tycker att det verkar enkelt att göra egna såna till CRF:en och KLR:en av lite aluminiuplåt, nylonplast och några skruvar för att ersätta de enkla plastbitarna som sitter där nu. Så är det värt att tillverka egna stadigare eller är detta bara överkurs?