Kedjevax VS. Kedjeolja

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
WD40 och 5-56 har lösningsmedel i sig som sabbar tätningarna. Har i stort sett slutat smörja också. Har jag kört i regn så blir det snabbt rostfläckar, då brukar jag köra en rengöring med lampolja. Den rengör väl främst men smörjer väl en aning också.

Olja smörjer för visso men det drar även åt sig smuts, i alla fall om det är särskild klistrig kedjeolja. Oftast så är det viktigare att det är rent än glatt.

Har en del kedjedrifter på jobbet som enligt leverantören ska smörjas med kedjeolja med jämna mellanrum. Eftersom att drifterna sitter i en smutsig miljö så bildar klisteroljan och stoftet slippasta så vi har slutat smörja dessa. Livslängden har inte minskat märkbart.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo det har hänt en del och det har även testats lite grann istället för en massa spekulationer... :)

 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag har alltid kört med Castrol Chain spray O_R och är nöjd med den. Var in på Mekonomen i Enköping häromdagen, den var slut så jag köpte en svindyr flaska med OCR kedjeolja 190kr. Nån som har erfarenhet av den sprayen?
Jo det har hänt en del och det har även testats lite grann istället för en massa spekulationer... :)


Chain Spray O-R - 0.4 Liter



Chain Spray O-R - 0.4​

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rengör kedjan i bakre och främre centrifugerna (bakre och främre kedjebrev). Så hemma i garaget är det direkt dags för smörjning.
Smörjer med vanlig motorolja från en oljekanna med bakhjulet upplyft med bakre depåstöd. På golvet gamla tidningar för fånga upp olja som droppar av kedjan.
Varför ?
För Suzuki rekommenderar smörjning med vanlig motorolja.
Och för det är lätt torka av stänk av vanlig motorolja.
På resa blir det Biltema racing från sprayburken. En nackdel är att Biltema racing är svårare torka av från bakfäljen jämfört med motorolja.
Men oljesprayburk praktiskt på resa.
Men några kommer säkert påpeka att enklast är att inte smörja alls. Bara byta drivpaket när det är utslitet.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Rengör kedjan i bakre och främre centrifugerna (bakre och främre kedjebrev). Så hemma i garaget är det direkt dags för smörjning.
Smörjer med vanlig motorolja från en oljekanna med bakhjulet upplyft med bakre depåstöd. På golvet gamla tidningar för fånga upp olja som droppar av kedjan.
Varför ?
För Suzuki rekommenderar smörjning med vanlig motorolja.
Och för det är lätt torka av stänk av vanlig motorolja.
På resa blir det Biltema racing från sprayburken. En nackdel är att Biltema racing är svårare torka av från bakfäljen jämfört med motorolja.
Men oljesprayburk praktiskt på resa.
Men några kommer säkert påpeka att enklast är att inte smörja alls. Bara byta drivpaket när det är utslitet.
Hur lång tur har du planerat när du väljer att ta med dig kedjesmörj?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Funkar det att göra rent med matolja?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur lång tur har du planerat när du väljer att ta med dig kedjesmörj?
Mer än 30 mil. Smörjer hemma efter varje dag hojen varit ute mer än 15 mil.
För ett MC-bud i London smorde efter varje arbetsdag med begagnad motorolja från hojen.
Och han hade kört 60000 miles, 10000mil och fortfarande originalkedjan på hojen.
När jag sålde Sprint RS som rullat 3000 mil med Addemotos dyraste kedja till Sprint RS så räknade jag med att behöva byta drivpaket innan försäljning. Kontrollerade kedjesträckningen. Den låg på 0,4 procent mot tillåtna enligt Haynes 1,2 procent. Inga spår av hajtänder på främre kedjedrev och inte heller bakre kedjedrev. Så det blev inget nytt drivpaket. Det viktigaste skälet smörja kedjan är som jag ser det att smörja ringarna ¤ på varje nit. Ringarna som rullar mot kedjedreven och som inte är slutna med O-ringar.
Men som många påpekat: Strunta i smörja och byt Drivpaket.
Med insparade pengar på Kedjerengöring och Kedjesmörjning.
Men begagnad motorolja är inte dyrt.....Om man byter olja själv.
¤ Kallade "yttersta rullarna" av Dr Bike se inlägg #30
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Drivpaket är billigt idag. En del förbrukar lika mycket pengar i smörjmedel o dylikt som ett draivpaket kostar. Allt för att få ut några mil extra ur drivpaketet.

Jag smörjer(Castrol o-ring) vart ca 300:e mil, lite grann på insidan av kedjan när den är varm och ska stå över natten. Extrasmörj om jag kört länge i ösregn samt om jag tvättat hojen.

Mitt test med Castrol , JT drev och RK GXW kedja

Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009
Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
Körsätt: touring
Kedja: 525 med 112 rullar

Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok

Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok

Körda mil: 2002 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Mer än 30 mil. Smörjer hemma efter varje dag hojen varit ute mer än 15 mil.
För ett MC-bud i London smorde efter varje arbetsdag med begagnad motorolja från hojen.
Och han hade kört 60000 miles, 10000mil och fortfarande originalkedjan på hojen.
När jag sålde Sprint RS som rullat 3000 mil med Addemotos dyraste kedja till Sprint RS så räknade jag med att behöva byta drivpaket innan försäljning. Kontrollerade kedjesträckningen. Den låg på 0,4 procent mot tillåtna enligt Haynes 1,2 procent. Inga spår av hajtänder på främre kedjedrev och inte heller bakre kedjedrev. Så det blev inget nytt drivpaket. Det viktigaste skälet smörja kedjan är som jag ser det att smörja ringarna ¤ på varje nit. Ringarna som rullar mot kedjedreven och som inte är slutna med O-ringar.
Men som många påpekat: Strunta i smörja och byt Drivpaket.
Med insparade pengar på Kedjerengöring och Kedjesmörjning.
Men begagnad motorolja är inte dyrt.....Om man byter olja själv.
¤ Kallade "yttersta rullarna" av Dr Bike se inlägg #30
Omg ? Jag skulle hellre byta kedja/drivpaket varje säsong än att hålla på sådär..

Jag smörjer som sagt ytterst sällan, torkar rent med trasa, aldrig borste. Har aldrig fått till synes slitna drev, men jag byter dom bara för att… Men visst, jag köper att man kanske tappar nån hk till bakhjulet om rullarna kärvar.
 
Last edited by a moderator:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Drivpaket är billigt idag. En del förbrukar lika mycket pengar i smörjmedel o dylikt som ett draivpaket kostar. Allt för att få ut några mil extra ur drivpaketet.

Jag smörjer(Castrol o-ring) vart ca 300:e mil, lite grann på insidan av kedjan när den är varm och ska stå över natten. Extrasmörj om jag kört länge i ösregn samt om jag tvättat hojen.

Mitt test med Castrol , JT drev och RK GXW kedja

Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009
Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
Körsätt: touring
Kedja: 525 med 112 rullar

Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok

Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok

Körda mil: 2002 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning.
Men det är ju klart att du propagerar mot kedjesmörjning, du är ju med i drivpakets-lobbyn - ”Big drivpaket” ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Omg ? Jag skulle hellre byta kedja/drivpaket varje säsong än att hålla på sådär..

Jag smörjer som sagt ytterst sällan, torkar rent med trasa, aldrig borste. Har aldrig fått till synes slitna drev, men jag byter dom bara för att… Men visst, jag köper att man kanske tappar nån hk till bakhjulet om rullarna kärvar.
Åh, Maj Gadd! :crash
Jag tar mig den lilla tiden att sköta kedjan även om det betyder att kedja och drev måste bytas redan efter 6 - 7 000 mil... ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Haha! Du missförstår mig ;) Jag sköter om kedjan, men fan för smörj som grisar ner fälg och allt runt omkring ;)

View attachment 461837
Ber om ursäkt! :krama
Jag tillhör minoriteten på SportHoj som kör SportHoj även när det regnar så sådär ser det bara ut efter drev- och kedjebyte innan första resan... :rodnar
Jag smörjer heller inte mer än nödvändigt men jag kör för mycket för att kunna ha så rent... ;) 20210628_181047.jpg
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Ber om ursäkt! :krama
Jag tillhör minoriteten på SportHoj som kör SportHoj även när det regnar så sådär ser det bara ut efter drev- och kedjebyte innan första resan... :rodnar
Jag smörjer heller inte mer än nödvändigt men jag kör för mycket för att kunna ha så rent... ;) View attachment 461851
Tur att jag kollade noga, trodde först att det var larvfötterna från en Tiger från 2:a värdlskriget (Ola hoppas du har humor)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top