Joo, Feltema har förvisso kedjeverktyg, men... Är inte så mycket för deras halvkvalitetsgrejjorr...
Jag har duell:erat förut med folk om att Biltemas skulle vara klumpigt, men förstår inte vad de syftar på mer än utseende mässigt. Jag köpte mitt 2009 och det var ett suveränt köp. Nitat fyra EK 530 kedjor utan problem.
Nu har de ju höjt priset lite, men det ser ut att vara exakt samma grejer
Men man lär veta vad/hur man gör också.
Kolla in Motion Pro's annars också, de har ett som klarar både quadstake lås och hålnit, men nu blev det kanske inte svar på grundfrågan...
Har själv (i GBG, annars hade du fått låna det, lånat ut det förr), lite mindre än Biltemas.Nitverktyg för kedjor i #50 dim
Med detta verktyg ger du enkelt kedjan en professionell och säker låsning.
För montering av nitlås (hålnittyp) i 520 / 525 / 530 / 532 dimensioner.
Kan även användas i samband med kedjebrytning då kedja ska kapas. Ett
verktyg som bör fi nnas i alla seriösa mc-mekares grundutrustning.
Art.nr 61-122 995:-
PBR:en är ju ett smart litet verktyg.( Ett block som man vänder på beroende på om man ska kapa, pressa eller nita. Lite klurig om man inte använder den ofta. Brukar ta instruktionen med bilder o ställa verktyget såsom det är på bild.
Det följer ju också med så man kan nita solida nitar. Fast.....jag har aldrig kommit på i vilket sammanhang man skulle göra det?
Ta sönder ett nitverktyg oavsett märke(inkl Biltemas) har jag aldrig fattat att man lyckas med.......bråttom och handhavadefel är nog orsaken?
Hmm... Ser förbannat likt ut mitt verktyg, fast märkt "emgo" och köpt på mc-varuhuset sthlm för sisådär 700-800kr vill jag minnas.De här, säkerligen kinatillverkde, som säljs på ebay, t.ex: http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-...ash=item1a061b3483:g:w20AAOSwAHZURMeN&vxp=mtr
Vad skiljer det från dyrare kvalitetsverktyg?
De här, säkerligen kinatillverkde, som säljs på ebay, t.ex: http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-...ash=item1a061b3483:g:w20AAOSwAHZURMeN&vxp=mtr
Vad skiljer det från dyrare kvalitetsverktyg?
Hmm... Ser förbannat likt ut mitt verktyg, fast märkt "emgo" och köpt på mc-varuhuset sthlm för sisådär 700-800kr vill jag minnas.
Bild där nitningsdonet sitter i:
View attachment 429000
Har i alla fall funkat tiptop hittills. Nitningen gjordes på mopedkedja, har ej testat just nitning på 530-kedja än. Men bryta 530 har hon klarat fint.
Hittade länk till densamma utrikes, och kostar då 59 dollar:
http://www.amazon.com/Emgo-84-56410-Chain-Riveting-Tool/dp/B008BDBD40
Det ser ju onekligen ut som samma produkt, med och utan märke.
Först, för det priset ca 250kr med frakt, slå till. Klarar det en kedja utan gå sönder så är det godkänt...
ADDEMOTOS kostar ju ca 1000kr med frakt.
Vad som skiljer från dyrare kedjeverktyg som ADDEMOTOs?
U-et, L__J-et som man sätter in kedjan i är på ADDEMOTOS fräst ur ett massivt stålstycke.
De billigare som Biltemas och Verktyget i din länk från ebay verkar ha ett gjutet U .
De 4 plåtbitarna med "UU" hör inte till verktyget utan har kommit med de två kedjor jag köpt från ADDEMOTO. "UU" är till för att man inte ska krossa X-ringarna / O-ringarna när man trycker ihop länken. Man använder två "UU", en på varje sida av länken.
Dras ut ur länken när nitningen är klar.
Clips-länken nere till vänster följde med kedjan till SV650S. Jag valde nitlänken.
Ja okej, det skiljer så pass i pris alltså? Undrar de nitlås som säljs av handlarna här också är av Asiatiskt ursprung?
Och nej, behöver inget själv, var bara nyfiken på skillnaden.
Då finns det en anledning till att det är lite budget över det i min länk, tack för infon.
Hade såklart redan slipat av nitskallarna med vinkelslip och därefter "brytit" loss yttre plattan och demonterat den gamla kedjan.
I övrigt gissar jag att det är precis denna "manöver" som många missar, dvs. att de vill spara lite tid på att genast försöka bryta kedjan med verktyget. Därmed går de av... och verktyget kan inte användas för att bryta fler kedjor.
/H
Distansplattorna är det jag kallade "U U"Kapa kedja
1. Slipa ner skallen på kedjans länkpinnar för att minska låskraften och ge plan anläggningsyta för dornen.
2. Placera nit/brytdornen enl skiss och pressa ut länken...............
Montera Kedjelås
1. Stryk noga in länkpinnarna och O / X-ringarna med fett. .........
Nitning
1. Stoppa tillbaka distansplattorna (DP) i nitlåset......
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |