Kedjeverktyg att låna/hyra?!

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tjohej
Snart ska nya kedjan läggas på och nitas. Finns någon vänlig själ som har ett verktyg att låna/hyra ut till rimlig kostnad. Kan lägga deposition om så krävs. Eller så kommer du till Bromma (nära Alvik) och hjälper mig :tummenupp
/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Joo, Feltema har förvisso kedjeverktyg, men... Är inte så mycket för deras halvkvalitetsgrejjorr...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Joo, Feltema har förvisso kedjeverktyg, men... Är inte så mycket för deras halvkvalitetsgrejjorr...

Det största problemet med biltemas verktyg är att det är så klumpigt, och att folk använder det fel. :hihi
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har duell:erat förut med folk om att Biltemas skulle vara klumpigt, men förstår inte vad de syftar på mer än utseende mässigt. Jag köpte mitt 2009 och det var ett suveränt köp. Nitat fyra EK 530 kedjor utan problem.

Nu har de ju höjt priset lite, men det ser ut att vara exakt samma grejer :va:Bugar

Men man lär veta vad/hur man gör också.

Kolla in Motion Pro's annars också, de har ett som klarar både quadstake lås och hålnit, men nu blev det kanske inte svar på grundfrågan...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har duell:erat förut med folk om att Biltemas skulle vara klumpigt, men förstår inte vad de syftar på mer än utseende mässigt. Jag köpte mitt 2009 och det var ett suveränt köp. Nitat fyra EK 530 kedjor utan problem.

Nu har de ju höjt priset lite, men det ser ut att vara exakt samma grejer :va:Bugar

Men man lär veta vad/hur man gör också.

Kolla in Motion Pro's annars också, de har ett som klarar både quadstake lås och hålnit, men nu blev det kanske inte svar på grundfrågan...

Det är en jättestor svart metallklump som är bökig som fan om det är lite trångt i bakänden på hojen. Men jag använder mitt till att nita kedjor med, och funktionen är det inte något direkt fel på alls. Har inte lyckats knäcka några dorn, eller råkat ut för kedjehaveri än så länge. :hihi
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Motion pro PBR chain tool ,heter det.

Det hade jag spanat på, om jag behövt ett nu.
Finns alla delar löst å.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf
Artikelnummer hos ADDEMOTO 61-122
Nitverktyg för kedjor i #50 dim
Med detta verktyg ger du enkelt kedjan en professionell och säker låsning.
För montering av nitlås (hålnittyp) i 520 / 525 / 530 / 532 dimensioner.
Kan även användas i samband med kedjebrytning då kedja ska kapas. Ett
verktyg som bör fi nnas i alla seriösa mc-mekares grundutrustning.
Art.nr 61-122 995:-
Har själv (i GBG, annars hade du fått låna det, lånat ut det förr), lite mindre än Biltemas.
Vad det gäller kapa kedja (görs efter muttern som håller främre kedjedrevet är lossad) så slipar jag alltid av nitskallarna på båda nitarna i en länk innan jag trycker loss nitarna med kedjeverktyget.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
PBR:en är ju ett smart litet verktyg.( Ett block som man vänder på beroende på om man ska kapa, pressa eller nita. Lite klurig om man inte använder den ofta. Brukar ta instruktionen med bilder o ställa verktyget såsom det är på bild.
Brukar låna ut den till folk som köpt drivpaket av mig med anmaningen.....ta det lugnt o sansat, tänkt till och följ bilderna i instruktionen. Dom som aldrig nitat en kedja brukar komma tillbaka med den och säga "- det var ju faktiskt kul o nita"

Det följer ju också med så man kan nita solida nitar. Fast.....jag har aldrig kommit på i vilket skede man skulle göra det. Nån?

Ta sönder ett nitverktyg oavsett märke(inkl Biltemas) har jag aldrig fattat att man lyckas med.......bråttom och handhavadefel är nog orsaken?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
PBR:en är ju ett smart litet verktyg.( Ett block som man vänder på beroende på om man ska kapa, pressa eller nita. Lite klurig om man inte använder den ofta. Brukar ta instruktionen med bilder o ställa verktyget såsom det är på bild.

Det följer ju också med så man kan nita solida nitar. Fast.....jag har aldrig kommit på i vilket sammanhang man skulle göra det?

Ta sönder ett nitverktyg oavsett märke(inkl Biltemas) har jag aldrig fattat att man lyckas med.......bråttom och handhavadefel är nog orsaken?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
PBR:en är ju ett smart litet verktyg.( Ett block som man vänder på beroende på om man ska kapa, pressa eller nita. Lite klurig om man inte använder den ofta. Brukar ta instruktionen med bilder o ställa verktyget såsom det är på bild.

Det följer ju också med så man kan nita solida nitar. Fast.....jag har aldrig kommit på i vilket sammanhang man skulle göra det?

Ta sönder ett nitverktyg oavsett märke(inkl Biltemas) har jag aldrig fattat att man lyckas med.......bråttom och handhavadefel är nog orsaken?

Som jag minns har Bike testat Biltemas nitverktyg.
Och nitverktyget gick sönder under testet !
Det här säger egentligen ingenting.
För Biltema kan ha ny leverantör av nitverktyget 2016.
Och det kan ha varit handhavande fel.
Och om nitverktyget inte gått sönder så säger det ingenting heller.
För Biltema kan ha ny leverantör av nitverktyget 2016.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
De här, säkerligen kinatillverkde, som säljs på ebay, t.ex: http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-...ash=item1a061b3483:g:w20AAOSwAHZURMeN&vxp=mtr
Vad skiljer det från dyrare kvalitetsverktyg?
Hmm... Ser förbannat likt ut mitt verktyg, fast märkt "emgo" och köpt på mc-varuhuset sthlm för sisådär 700-800kr vill jag minnas.
Bild där nitningsdonet sitter i:
IMG_0335.JPG
Har i alla fall funkat tiptop hittills. Nitningen gjordes på mopedkedja, har ej testat just nitning på 530-kedja än. Men bryta 530 har hon klarat fint.
Hittade länk till densamma utrikes, och kostar då 59 dollar:
http://www.amazon.com/Emgo-84-56410-Chain-Riveting-Tool/dp/B008BDBD40
Det ser ju onekligen ut som samma produkt, med och utan märke.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De här, säkerligen kinatillverkde, som säljs på ebay, t.ex: http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-...ash=item1a061b3483:g:w20AAOSwAHZURMeN&vxp=mtr
Vad skiljer det från dyrare kvalitetsverktyg?

Först, för det priset ca 250kr med frakt, slå till. Klarar det en kedja utan gå sönder så är det godkänt...
ADDEMOTOS kostar ju ca 1000kr med frakt.

Vad som skiljer från dyrare kedjeverktyg som ADDEMOTOs?
U-et, L__J-et som man sätter in kedjan i är på ADDEMOTOS fräst ur ett massivt stålstycke.
De billigare som Biltemas och Verktyget i din länk från ebay verkar ha ett gjutet U .

De 4 plåtbitarna med "UU" hör inte till verktyget utan har kommit med de två kedjor jag köpt från ADDEMOTO. "UU" är till för att man inte ska krossa X-ringarna / O-ringarna när man trycker ihop länken. Man använder två "UU", en på varje sida av länken.
Dras ut ur länken när nitningen är klar.
Clips-länken nere till vänster följde med kedjan till SV650S. Jag valde nitlänken.
 

Bifogat

  • ADDEMOTO-verktyg.jpg
    ADDEMOTO-verktyg.jpg
    117.8 KB · Visningar: 104
  • ADDEMOTO-instruktioner.jpg
    ADDEMOTO-instruktioner.jpg
    157.4 KB · Visningar: 83
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hmm... Ser förbannat likt ut mitt verktyg, fast märkt "emgo" och köpt på mc-varuhuset sthlm för sisådär 700-800kr vill jag minnas.
Bild där nitningsdonet sitter i:
View attachment 429000
Har i alla fall funkat tiptop hittills. Nitningen gjordes på mopedkedja, har ej testat just nitning på 530-kedja än. Men bryta 530 har hon klarat fint.
Hittade länk till densamma utrikes, och kostar då 59 dollar:
http://www.amazon.com/Emgo-84-56410-Chain-Riveting-Tool/dp/B008BDBD40
Det ser ju onekligen ut som samma produkt, med och utan märke.

Ja okej, det skiljer så pass i pris alltså? Undrar de nitlås som säljs av handlarna här också är av Asiatiskt ursprung?
Och nej, behöver inget själv, var bara nyfiken på skillnaden.

Först, för det priset ca 250kr med frakt, slå till. Klarar det en kedja utan gå sönder så är det godkänt...
ADDEMOTOS kostar ju ca 1000kr med frakt.

Vad som skiljer från dyrare kedjeverktyg som ADDEMOTOs?
U-et, L__J-et som man sätter in kedjan i är på ADDEMOTOS fräst ur ett massivt stålstycke.
De billigare som Biltemas och Verktyget i din länk från ebay verkar ha ett gjutet U .

De 4 plåtbitarna med "UU" hör inte till verktyget utan har kommit med de två kedjor jag köpt från ADDEMOTO. "UU" är till för att man inte ska krossa X-ringarna / O-ringarna när man trycker ihop länken. Man använder två "UU", en på varje sida av länken.
Dras ut ur länken när nitningen är klar.
Clips-länken nere till vänster följde med kedjan till SV650S. Jag valde nitlänken.

Då finns det en anledning till att det är lite budget över det i min länk, tack för infon.
 

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Ja okej, det skiljer så pass i pris alltså? Undrar de nitlås som säljs av handlarna här också är av Asiatiskt ursprung?
Och nej, behöver inget själv, var bara nyfiken på skillnaden.



Då finns det en anledning till att det är lite budget över det i min länk, tack för infon.

Det va exakt den där jag beställde från ebay och nitade min did kedja med. Och japp den utförde jobbet! Lyckades dock bryta av en pinne när jag skulle ur med gamla niten ur rk kedjan. Men det tar jag på mig. Handhavande fel. I övrigt helt klart godkänd för den pengen. :fakta
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Först, tack för input´en, alla!

Jag fick låna ett verktyg av en hygglig kille och det fungerade bra att nita kedjan. Hade såklart redan slipat av nitskallarna med vinkelslip och därefter "brytit" loss yttre plattan och demonterat den gamla kedjan.
I övrigt gissar jag att det är precis denna "manöver" som många missar, dvs. att de vill spara lite tid på att genast försöka bryta kedjan med verktyget. Därmed går de av... och verktyget kan inte användas för att bryta fler kedjor.

Klumpigt kedjeverktyg låter som att det är mer "stabilt" än klenare tillverkat dito. Tycker jag.

Denåterfödde:
Bra att du påpekade det där med plåtblecken ("UU") som utgör distanser så att man inte klämmer sönder Q-, X-, O-ringarna :tummenupp

/H
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade såklart redan slipat av nitskallarna med vinkelslip och därefter "brytit" loss yttre plattan och demonterat den gamla kedjan.
I övrigt gissar jag att det är precis denna "manöver" som många missar, dvs. att de vill spara lite tid på att genast försöka bryta kedjan med verktyget. Därmed går de av... och verktyget kan inte användas för att bryta fler kedjor.
/H

Dåliga instruktioner eller svag läskunnighet ?
ADDEMOTOS instruktioner börjar med som första punkt
Kapa kedja
1. Slipa ner skallen på kedjans länkpinnar för att minska låskraften och ge plan anläggningsyta för dornen.
2. Placera nit/brytdornen enl skiss och pressa ut länken...............
Montera Kedjelås
1. Stryk noga in länkpinnarna och O / X-ringarna med fett. .........
Nitning
1. Stoppa tillbaka distansplattorna (DP) i nitlåset......
Distansplattorna är det jag kallade "U U"

Anm.: Kollade upp Biltemas instruktioner.
Inte ett knäpp om att man ska slipa av nitskallarna.
Är det för att slipning är så farligt att leverantören av kedjeverktyget kan bli ansvarig om det händer nått under slipning ?
Så inget konstigt kedjeverktyget gick sönder när Bike testade det.
Om Bike följde medföljande Biltemainstruktion 82-358_man.pdf !
Inte ett knäpp om infettning vid montage av kedjelåset eller om användningen av Distansplattor eller vid avsaknad av Distansplattor göra ihoppressningen i små steg och mäta med skjutmått mellan stegen för att inte skada X / O-ringarna....
osv.
Man får vad man betalar för. När man köper Biltemas kedjeverktyg :hihi
Eller det är kanske just det man inte får ! :va
 

Bifogat

  • Kedjeverktyg-82-358_man-20160604.pdf
    568.8 KB · Visningar: 39
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hade en gammal 530 kedja i garderoben...
Så jag testade bryta utan slipning. Så här gick det:
Centrera donet
IMG_0337.JPG
Huvudet av
IMG_0338.JPG
Pinnen igenom!
IMG_0340.JPG
Men sen skulle jag nita och tog i farten fel mothållare undertill, så nitdonet blev vint. Jädrars!!
IMG_0347.JPG
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top