KEIHIN 39MM på gsxr 1100?

asgam

shit happens then you die...
Gick med
2 Jul 2004
Ort
skellefteå
Hoj
TL1000R GSXR1100 Fighter
Hej.
Har funderingar på köpa keihin 39mm fcr till min 88:as gsxr 1100
den är portad o planad.
Mest för att jag vill bli av med luftburken och få separata
luftfilter -mindre trångt.
Vet ej heller hur svårt det blir att montera i min ram då det är
en 750 ram med 1100 motor.
Undrar om det är värt att sätta på såna gasare eller om dom
blir för stora i förhållande till motorn.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
asgam skrev:
2183829 Hej.
Har funderingar på köpa keihin 39mm fcr till min 88:as gsxr 1100
den är portad o planad.
Mest för att jag vill bli av med luftburken och få separata
luftfilter -mindre trångt.
Vet ej heller hur svårt det blir att montera i min ram då det är
en 750 ram med 1100 motor.
Undrar om det är värt att sätta på såna gasare eller om dom
blir för stora i förhållande till motorn.

Beror helt å hållet på vem som portat toppen / vad som är gjort... orginalinsugen i toppen på -88 toppen är "bara" 34mm om jag inte missminenr mig..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Portad? Hur och av vem? Av cylindervolymen ifråga blir nog RS36/FC37 ett bra val för dina makliga 1052 kubik. Större knasare stjälper bara.

Med originalventiler och max 1216cc räcker RS36/FCR37. Med 30/26 och max 1255 RS38/FCR39 och med 31/27 max 1370cc RS40/FCR41, typ... eller nåt sånt.
 

asgam

shit happens then you die...
Gick med
2 Jul 2004
Ort
skellefteå
Hoj
TL1000R GSXR1100 Fighter
Tack för svaren!

Som jag trodde då ingen id'e.
Ska göra ett försök att sätta på lösa filter
på befintiga gasare istället då, vet det blir lite
problem med luften men jag vill bli av med
den enorma luftburken.
Speciellt efter ombyggnationen med ducati bakdelen
problem hitta plats åt batteriet :rolleyes:
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Fcr 41

Portad? Hur och av vem? Av cylindervolymen ifråga blir nog RS36/FC37 ett bra val för dina makliga 1052 kubik. Större knasare stjälper bara.

Med originalventiler och max 1216cc räcker RS36/FCR37. Med 30/26 och max 1255 RS38/FCR39 och med 31/27 max 1370cc RS40/FCR41, typ... eller nåt sånt.

Tjena Anders.äger en gammal skön hoj som äntligen blivit med rejäla lungor*l*
Köpt ett set FCR 41 som bara lirar underbart,,gassvar som ett riktig het tjej...
Tänkte bara höra om du har ngn idé om luftfilter för jag vill så hemskt gärna behålla de porriga röda trattarna.Testat nylonstrumpa från gumman ..resulterade i galet skönt drag utan koll tills röda knappen dödade färden..Du kanske vet ngn leverantör i svedala som kan bistå med hjälp,sudco i staterna är väl sista utvägen då de verkar ha mycket saker till dessa gasare.

Tack för att jag fått störa och hoppas det gick bra.

Pär Bushmenriders.se
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skit i luftfiltren! Är du riktigt orolig för sten och smågrus, tillverka nåt av finmaskigt metallnät som du klämmer fast mellan tratt och förgasarhus.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
2879451 Skit i luftfiltren! Är du riktigt orolig för sten och smågrus, tillverka nåt av finmaskigt metallnät som du klämmer fast mellan tratt och förgasarhus.
Jag ser framför mig vackra, långa "stacks" utan luftfilter!!
Är detta en realitet för gatan eller bara "für der schtrippz"??

Kolla här mina ledsna "snikstacks".. vs .. "glanz"
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jo, men hur var det nu med "sten och smågrus"..
Räcker det med en "tesil" för gatan?

Ju bättre filtrering ju mindre skräp in i ventiler och kolvar, dvs färre motorrenoveringar! Du får hitta din gylleneväg, utseende kontra renoveringsintervall. Hur ofta vill du göra det?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
2881840 Ju bättre filtrering ju mindre skräp in i ventiler och kolvar, dvs färre motorrenoveringar! Du får hitta din gylleneväg, utseende kontra renoveringsintervall. Hur ofta vill du göra det?
Hmm.. klar poäng.. Undrar om man kan få frugan att rengöra hojen också? :tuttar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_stack

Längre stackar ger bättre bottenvrid och tvärtom.


NJA.....

Kamrat Gordon P. Blair har lite teorier rörande design av trattar en resume av det paper som är utgivet återfinns på och hans teorier/modeller är nog rätt nära sanningen http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html

De kom bla fram till att optimal tratt var en dubbelelips som var 2*diam på förgasaren på största stället.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top