keihin fcr på r1 98

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
nån som vet vad trottelsensorn gör?
passar den på keihin förgasarna ?
nån som har provat ?
/micke
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
rg500 skrev:
nån som vet vad trottelsensorn gör?
passar den på keihin förgasarna ?
nån som har provat ?
/micke
Har precis köpt ett par Keihin till min TRX och har kollat lite på just det där.
E du lite händig så tror jag att det går att lösa den biten.
För att när man tittar på axeln som går igenom huset så ser det ut som att man kan lösa detta ganska enkelt.
Vill du så kan jag posta ett par bilder på just den biten, så får du en
liten aning om hur det ser ut.
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
keihin fcr

någon som provat=skruva dit keihin på en r1 a o löst ev proble
m
passar den på keihin förgasarna =passar trotelsensorn på keihin förgasarna eller måste man anpassa trottelsensorn till förgasarna

bilder bilder :Bugar :Bugar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ÄR ni helt säkra på att TPS gör någon nytta på r1an?
När TPS kom på produktionscyklar i slutet av 90 talet var det väldigt vanligt att det bara var ett sätt att ändra tändkurvan på låglast och avslag för att klara avgaskravoch absolut inte för att ge mer effekt som man påstod i reklamen.

Jag testade själv med Yamaha ys426 (deras crosscykel) och den gav mer effekt när man kopplade ur TPSen, där var sedermera någon amerikan som dränerade CDI på tändkurvan och publicerade denna och mycket riktigt så påverkade TPS signalen endast tändpunkten på låglast och avslag.
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
fcr

stämmer det finns det ju ingen anledning att sätta dit den
bara det inte blir några andra problem?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har ingen aning om hur det blir på r1an då jag aldrig själv har testat men det är väl bara att försöka tändningen ställs inte om så mycket av TPS att frånkoppling skulle ge motorskador möjligen skulle tändningen indikera fel på TPS och gå ner i safe mode och köra på någon grundmapp i limp home mode med reducerad effekt som följd...

Ingen på SH med en r1 förgasarcykel som känner för att åka och bänka?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
du får troligtvis göra nått specialfäste om du ska ha dit sensorn, varvräknaren kommer troligtvis ballaur om du kör med den lös och inte fixerat givaren, antagligen nån hk mindre i maskin oxå
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Kanske skulle funka att sätta ett motstånd med samma ohm som sensorn ger på fullgas, brukar stå i service manualen vilka ohm sensorerna ger.
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Lite bilder här.
Ser ut att bli svårt att montera den på accpumpssidan.
På andra sidan sitter det en slags tätning till trottelaxeln, och det
är nog där man får bygga något.
Vad det gäller läget på tpsèn så har vi prövat att bänka med givaren
på olika lägen(TRX) utan att få någon märkbar skillnad, men jag tror
nog att den bör vara med i hanteringen ändå.
 

Bifogat

  • för1.JPG
    för1.JPG
    39.5 KB · Visningar: 50
  • för2.JPG
    för2.JPG
    53 KB · Visningar: 57
  • reför1.JPG
    reför1.JPG
    109 KB · Visningar: 58

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Peder Rosberg skrev:
Lite bilder här.
Ser ut att bli svårt att montera den på accpumpssidan.
På andra sidan sitter det en slags tätning till trottelaxeln, och det
är nog där man får bygga något.
Vad det gäller läget på tpsèn så har vi prövat att bänka med givaren
på olika lägen(TRX) utan att få någon märkbar skillnad, men jag tror
nog att den bör vara med i hanteringen ändå.
På TRX:en ska den "bara" ställa om tändningen. Om man kopplar ur den så ska CDI:n tolka det som fel, och maximerar förtändningen. Har inga siffror som stöder, men enl. uppgift så ska det vara samma sak som händer om man moddar CDI:n, och ska ge lite mer "grunt", och av någon anldening särskilt med flat-slides. Andrahandsuppgifter som sagt, enda jag kan underbygga med är att jag bänkat en gång med och en gång utan fungerande TPS, och fick högre värden utan TPS:en inkopplad, men det kan ju vara dagsform på bänken också
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HansJ skrev:
På TRX:en ska den "bara" ställa om tändningen. Om man kopplar ur den så ska CDI:n tolka det som fel, och maximerar förtändningen. Har inga siffror som stöder, men enl. uppgift så ska det vara samma sak som händer om man moddar CDI:n, och ska ge lite mer "grunt", och av någon anldening särskilt med flat-slides. Andrahandsuppgifter som sagt, enda jag kan underbygga med är att jag bänkat en gång med och en gång utan fungerande TPS, och fick högre värden utan TPS:en inkopplad, men det kan ju vara dagsform på bänken också

Sedärsan!
Kommer nog att labba med/utan för att se vad som händer.
Har du prövat med flatslides på din? och isf hur blev resultatet?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Peder Rosberg skrev:
Sedärsan!
Kommer nog att labba med/utan för att se vad som händer.
Har du prövat med flatslides på din? och isf hur blev resultatet?
Sitter på sen första ägardagen, så jag vet inte hur den går med original ;) Har Mikuni TDMR40, med TPS sensor. Klart intressant att se lite labbande :tummenupp Men vi ska kanske inte kapa R1 tråden med TRX prat...
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HansJ skrev:
Sitter på sen första ägardagen, så jag vet inte hur den går med original ;) Har Mikuni TDMR40, med TPS sensor. Klart intressant att se lite labbande :tummenupp Men vi ska kanske inte kapa R1 tråden med TRX prat...

Helt rätt!
Finns ju faktiskt en bättre tråd för detta :tummenupp
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top