Keihni fcr39

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
andersbrink skrev:
Faktum kvarstår, insuget i topplocket är trots allt bara 34 mm stort så det blir en 2.5 mm tvär kant runtom mot toppen och insugsgummit. Gashastigheten med 3/4 till fullgas vid mellanhöga varvtal blir lidande och massor av turbulens uppstår. Sen ska man ju ha i åtanke att det bara är 88-89 750 som har 28.5/25 ventiler medans de långslagade 85-87 bara har 26/24 och 90-92 bara har 27/24. Idealet på den otrimmade motorn vore FCR35 och en plastad portad 30/26 trimmad skulle FCR37 funka på den lilla 750-motorn. Uppemot 140hk bör man kunna klämma fram på bakhjulet med ett riktigt bra jobb.

Skål på sig!



Naturligtvis matchar man gummi & insugsport mot varandra, så att ingen kant uppstår.....................stor förgasre som går in i mindre port gör att gashastighjeten ökar......det är BRA. På tidigt 80-tal åkte klarkner & davo med 38mm gasare till 34 mm insug,,,,,just av den anledningen.

RR:en har ju 40 mm gasarhals som går ner till ca 36 mm insugshals.........

/Raw Deal på 5:an är inte ngt vidare..............
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jonas Gardèus skrev:
Så det är en 88-89 750 motor jag bör skaffa om jag vill ha mycket effekt och fortfarande åka 750.
140hk låter intressant :hihi , till hur stor kostnad ?

Nix, det är den långslagiga motorn som du ska borra till 78 mm (955 cc) och montera 30/26 ventiler på. Borrning med nya foder = ca 4k. Kolvar, 6k. 30/26 ventiler, 4k. Port/plast, 6.5k. Maskinbearbetning av övre motorblock, 2k.

Dvs, det blir billigare att köpa en 1052/1127-motor och montera den istället och få 140 hästar med en liten snikportning med plast och allt annat original.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RoosRacing skrev:
RR:en har ju 40 mm gasarhals som går ner till ca 36 mm insugshals.........

CV40 motsvarar flödesmässigt RS38, dvs båda de två är bra bra matchade mot ett 36 mm insug. Klart, FCR39 kommer att funka hyffast, men vore iaf inte mitt första alternativ. De är iaf något att växa upp med. På en 1216 motor med 30/26 kommer de att kunna supporta uppemot 175 hästar.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
andersbrink skrev:
Nix, det är den långslagiga motorn som du ska borra till 78 mm (955 cc) och montera 30/26 ventiler på. Borrning med nya foder = ca 4k. Kolvar, 6k. 30/26 ventiler, 4k. Port/plast, 6.5k. Maskinbearbetning av övre motorblock, 2k.

Dvs, det blir billigare att köpa en 1052/1127-motor och montera den istället och få 140 hästar med en liten snikportning med plast och allt annat original.
Men då är det inte en 750 motor längre, jag är lite intresserad av hur fort man kan åka på strippen med en 750 innan jag går upp i storlek. tvärr har jag inte hunnit prova i år pga mycket jobbande.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jonas Gardèus skrev:
Men då är det inte en 750 motor längre, jag är lite intresserad av hur fort man kan åka på strippen med en 750 innan jag går upp i storlek. tvärr har jag inte hunnit prova i år pga mycket jobbande.

Skillnaden mellan motorblocken på 88-89 750 och 86-88 1052 är storleken på urfräsningarna för cylinderfodren. En 750 kan du borra till 84 mm (med ett 1052 cylinderblock) så den blir på 1080 kubik. Då krävs det att man använder en 88-89 750-topp. Då kan du krama ur den ca 170 hk med lite vilja.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Finnns det någon som sitter på en 1127 motor som dom funderar på och sälja eller en nyare 750 motor 91-92.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top