Kemifråga

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kolsyra är ju koldioxid löst i vattnet så gissningsvis ungefär samma sak som när människor får andas in för mycket koldioxid. Berusning, koma, död beroende på dos....

Men jag varken brände myror med förstoringsglas eller körde Sodastream i akvariet när jag var barn så jag spekulerar.....

Som militant djurvän är mina funderingar strikt teoretiska.

En sodastreamer fungerar så vitt jag vet (återigen ett område som jag enbart spekulerar teoretiskt inom) genom att trycka in koldioxid i en sluten behållare med vätska. Eftersom behållaren är sluten så löses koldioxiden upp i vattnet och sedan när trycket släpps och behållaren öppnas så frigörs koldioxiden. Borde inte kolsyran lösa sig i vattnet och inte i en ponerad guldfisk i vattnet, och att guldfisken borde klara sig rätt lindrigt undan?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Som militant djurvän är mina funderingar strikt teoretiska.

En sodastreamer fungerar så vitt jag vet (återigen ett område som jag enbart spekulerar teoretiskt inom) genom att trycka in koldioxid i en sluten behållare med vätska. Eftersom behållaren är sluten så löses koldioxiden upp i vattnet och sedan när trycket släpps och behållaren öppnas så frigörs koldioxiden. Borde inte kolsyran lösa sig i vattnet och inte i en ponerad guldfisk i vattnet, och att guldfisken borde klara sig rätt lindrigt undan?
Jag vet iaf att man kan ha fiskar i sprit utan skada... (inte jag som prova, skulle aldrig förstöra sprit)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag vet iaf att man kan ha fiskar i sprit utan skada... (inte jag som prova, skulle aldrig förstöra sprit)

Ja man kan ju lätt piffa upp en fiskpinne genom att marinera den nån timma i hemkoket.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Nja, nu får vi nog reda ut detta lite.
Det som händer när man sodastreamar är att man sprutar koldioxid i gasform CO2(g) i vatten, denna löser sig delvis.
Den lösta CO2(aq) reagerar med vattnet och bildar kolsyra H2CO3.
Denna svaga syra kan avge en proton och blir då bikarbonat HCO3-.
Detta är för övrigt det vanligaste sättet som kroppen transporterar koldioxid på i blodet och således skulle man kanske kunna säga att blodet är kolsyrat, även om pH ligger på runt 7,4.

Då borde man som tidigare nämnt kunna kolsyra whisky då den består av 60% vatten.
Eventuellt löser sig även koldioxiden i etanolen, men då bildas ju ingen kolsyra. Kanske bildas nåt annat istället....

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nja, nu får vi nog reda ut detta lite.
Det som händer när man sodastreamar är att man sprutar koldioxid i gasform CO2(g) i vatten, denna löser sig delvis.
Den lösta CO2(aq) reagerar med vattnet och bildar kolsyra H2CO3.
Denna svaga syra kan avge en proton och blir då bikarbonat HCO3-.
Detta är för övrigt det vanligaste sättet som kroppen transporterar koldioxid på i blodet och således skulle man kanske kunna säga att blodet är kolsyrat, även om pH ligger på runt 7,4.

Då borde man som tidigare nämnt kunna kolsyra whisky då den består av 60% vatten.
Eventuellt löser sig även koldioxiden i etanolen, men då bildas ju ingen kolsyra. Kanske bildas nåt annat istället....

Tack! Det var ett sånt här svar jag ville ha.
Jag anade att det var mer komplicerat än att, med ena fingret i näsan, trycka upp en hela Glenfiddich i Sodastreamern och blåsa av, och tro att man uppfunnit det bästa sedan kokt ägg.
Tyvärr anar jag att det är precis så det kommer gå till nästa gång man exekverar en hejdundrandes gubbfylla. :näsblod

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år