Kevlar-jeans som faktiskt går att använda till vardags

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Denna fråga har dykt upp vid några tillfällen (nu senast RebeX) då jag varit med på körningar och de jag har själv är införksaffade på MC-Kläder i Lund.

Mina kevlar-jeans av märket Giali men jag tycker jag ser en mängd reklam i diverse MC-tidningar om andra märken som också går att ha till vardags eller på festen man kört hoj till.

Finns det andra tips på schyssta modeller?

Bifogat

• ScreenShot057.jpg
    ScreenShot057.jpg
    40.2 KB · Visningar: 159
I vissa fall har visa Levis jeans och andra jeans märken gett bättre skydd än dessa man köper hos mc butiker. Skrivits om det i en annan tråd här på SH som jag inte hittar för tillfället. Det jag tippsade om då som jag även kan tipsa dig är att köpa ett par jeans som du tycker är snygga. Välj ett par slitstarka så de inte är nästan sönder slipade/tvättade för utseendet skull. Tänk på att köpa ett par som är nåt storlek större, sedan om du, sambon, morsan eller din lokala skärddare kan sy in kevlar på de ställen som är utsatta när man vurpar, eller varför inte i hela byxan och lite extra i arslet, sidan på låren samt knäna. Ja du väljer själv du! kan även be om att de syr fickor vid knäna för att kunna ha knäskydd. Inte så svårt som man tror, du väljer helt enkelt själv, men då får du ett par jeans som du verkligen tycker är snygga och de sitter bra. För de jeansen är sälj hos mc handlarna är inte nå speciell jeans material, utan bara förstärkta med kevlar. Detta kan även bli hälften så dyrt ifall det inte är så jätte dyra jeans du brukar köpa.

lycka till :)

Eftersom det handlar om ens egen säkerhet så hade jag ALDRIG kört i dessa .... men de räknas som skydd så det är ju för de som vågar riskera det ....

men de räknas som skydd så det är ju för de som vågar riskera det ....

Japp, eget val. Vad jag har förstått så har försäkringsbolagen inget emot det.
Jag hittade inte så mycket om opartiska testjämförelser om skinn vs. allväder vs. kevlar.

Men Handelsboden har något protokoll för sina Draggin Jeans på sin sajt. Och instoppsskydden för knä och höft är CE-godkända.

Undercover Jeans har lite reklam upplagt på YouTube.
[YOUTUBE-ID]MNjpl-ySbd4[/YOUTUBE-ID]

Och Draggin Jeans kan ju inte vara sämre.
[YOUTUBE-ID]oUKzAORD35I[/YOUTUBE-ID]

Dock känns det spontant som om skinn ger bättre skydd mot grus och andra saker i den storleken.

Men för lättare åkning känns det för mig som om kevlar is da shit.

Bifogat

• satra.jpg
    satra.jpg
    62.6 KB · Visningar: 111
Last edited:
Har ett par av detta MO’CYCLE och dom är helt OK.
// Spindisc

Får man fråga hur varma jeansen egentligen blir? Något varmare än vanliga pga det extra i dem?

Höft och knäskydd är ett måste( räddade mig när jag blev påkörd i stan ) men är det inte väldigt obekvämt? T.ex. när man sitter och glassar någonstans.

BMW har väl även några city-byxor? Någon som testat?

Jo. Lite varmare än vanliga jeans blir det men inte alls som läder :tummenupp

Skydden syns lite men märks inte speciellt mycket och de känns inte alls ivägen.

Gått omkull i 40-50 med ett par RST utan att det gått hål eller ens syns särskilt mycket. Blåmärke under ena höftkudden bara. Helt ok men lite varma "på stan".

Se till att köpa HELFODRADE kevlarjeans.
På mina Draggin jeans har fodret korvat sig och slitet upp jeanstyget :/

ImageUploadedByTapatalk1401171974.117202.jpg

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S