Key code - bra eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
All form av uppsökande försäljning är ju skit på ett eller annat sätt, oavsett om det är via telefon eller dörrknackning eller brevledes.
Vill jag ha något söker jag upp det och annars behöver jag det knappast.

Jag har Företagshjälpen efter mig nu, de ringer som galningar och verkar inte fatta att man inte är intresserad. Samma sak med ett skitföretag som heter Dorunner, bluffirma som sysslar med att förmedla tjänster. Men men, det är alltid kul att ta upp deras tid. Det längsta de har väntat i telefon när jag har sagt "dröj ett tag" är 4 minuter. Det är 4 minuter som de säkert hade kunnat använda till att terrorisera minst två, tre andra företagare så jag är nöjd :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
All form av uppsökande försäljning är ju skit på ett eller annat sätt, oavsett om det är via telefon eller dörrknackning eller brevledes.
Vill jag ha något söker jag upp det och annars behöver jag det knappast.

Jag har Företagshjälpen efter mig nu, de ringer som galningar och verkar inte fatta att man inte är intresserad. Samma sak med ett skitföretag som heter Dorunner, bluffirma som sysslar med att förmedla tjänster. Men men, det är alltid kul att ta upp deras tid. Det längsta de har väntat i telefon när jag har sagt "dröj ett tag" är 4 minuter. Det är 4 minuter som de säkert hade kunnat använda till att terrorisera minst två, tre andra företagare så jag är nöjd :)

Jag brukar roa mig med att säga att jag skall ta det på kontoret, lätt att dom ringer upp tre-fyra gånger när det råkar "brytas"...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Billigare att spärra sitt personnummer, sen ta bort spärren om man ska låna pengar.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Man tycker att det borde finnas alternativ att skaffa betalnummer, så det kostar dom en vacker slant att prata med en.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad kan man säga. I stort sett samtliga svenskars födelsedatum ligger ut på nätet. Undantaget dom som lever med skyddad identitet.
dock ligger inte hela personnummret ute. Så där använder dom sig av lögner i markandsföringen. Personnumret är inklusive dom fyra sista siffrorna.
Att dom sedan hävdar att deras tjänst kan hindra något är lögn två. Dom kan inte hindra något. Dom kan bara meddela dig när det redan är ett faktum. Dessutom är det så att deras tjänst fungerar bara när den butik där någon försöker handla i ditt namn använder sig av en av dom kreditupplysningsföretag som KeyCode använder sig av. Dom har avtal med 2 av nio och dom har inte avtal med dom största på grund av att dom använder sig av oseriös marknadsföring. Dvs i majoriteten av fallen kan deras tjänst inte göra något alls.

däremot så får man ju alltid en notifiering hem med posten om någon gör kreditupplysning. så det som KeyCode hävdar att dom säljer får du redan gratis som svensk medborgare. Du kan dessutom helt kostnadsfritt ansluta dig till min UC och få notifieringarna som SMS eller epost. Dvs du kan få varningarna snabbare.

KeyCodes tjänst är skit om du frågar mig. Den gör ingen nytta och dom använder sig av så tveksamma säljmetoder att dom har några hundra anmälningar mot sig så konsumentverket ska utreda deras verksamhet nu. Det säger lite om hur bra dom är.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad kan man säga. I stort sett samtliga svenskars födelsedatum ligger ut på nätet. Undantaget dom som lever med skyddad identitet.
dock ligger inte hela personnummret ute. Så där använder dom sig av lögner i markandsföringen. Personnumret är inklusive dom fyra sista siffrorna.
Fast det finns flera tjänster där du kan få ut dom personnummer ink fyra sista siffrorna på godtycklig person. Förvisso kräver de jag hittar registrering men den innebär enbart uppge mailadress.

Men jag instämmer i att KeyCode verkar vara väldigt oseriöst.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Alltså att inte folk begriper att personnummer är allmän uppgift. Dels genom larvigt enkel reggning på diverse sidor, men framför allt om man ringer skatteverket. Jag försöker ibland i jobbet utreda huruvida två personer är släkt. Skatteverket brukar hjälpa en att kolla alla släktingar i 3 generationer (äldre finns inte så ofta i deras system). Sen kan man ju kolla om någon av alla dessa sitter i samma bolagsstyrelse eller liknade. Ringa till tingsrätter och så vidare.

Det är larvigt enkelt att kolla upp folk eftersom det är offentliga uppgifter. Att detta fortfarande kommer som en chock för vissa är konstigt.

Självklart gäller inte detta om man har skyddad identitet.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alltså att inte folk begriper att personnummer är allmän uppgift. Dels genom larvigt enkel reggning på diverse sidor, men framför allt om man ringer skatteverket. Jag försöker ibland i jobbet utreda huruvida två personer är släkt. Skatteverket brukar hjälpa en att kolla alla släktingar i 3 generationer (äldre finns inte så ofta i deras system). Sen kan man ju kolla om någon av alla dessa sitter i samma bolagsstyrelse eller liknade. Ringa till tingsrätter och så vidare.

Det är larvigt enkelt att kolla upp folk eftersom det är offentliga uppgifter. Att detta fortfarande kommer som en chock för vissa är konstigt.

Självklart gäller inte detta om man har skyddad identitet.
Dessutom så kan en bedragare i nästa steg ställa till med en massa ofog eftersom många saker som adressändringar och liknande bara behöver att de undertecknas med en namnteckning på heder och samvete. Och eftersom bedragare saknar såväl heder som samvete så...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast det finns flera tjänster där du kan få ut dom personnummer ink fyra sista siffrorna på godtycklig person. Förvisso kräver de jag hittar registrering men den innebär enbart uppge mailadress.

Men jag instämmer i att KeyCode verkar vara väldigt oseriöst.

Jo. vill man ha tag på personnumret inklusive dom fyra sista så är det ju faktiskt bara att stövla in på valfrit kontor hos skattemyndigheten så får man ut det. Personnummer är ju offentliga i Sverige.
Men det gäller ju för samtliga Svenskar. Dvs det är lite oseriöst att ringa upp någon och säga att just "ditt" personnummer ligger ute. Det är ju samma sak som gäller för alla.

sen är förvisso den stora grejen att deras tjänst inte tillför något.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!