Keyless

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
En tanke slog mig idag på jobbet ... varför finns inte nya(re) hojjar med keyless system så man slipper den jävla nyckeln ? Nästan varenda bil som säljs idag finns med keyless tillval

Finns det vettiga och pålitliga system som man kan peta dit själv ? (iofs så e styrlåset mekaniskt så det kanske går bort på hojjar som inte e byggda med det från grunden)

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Det finns väl några hojar som har det redan? Ducati Diavel är en av dem. Dock vet jag inte om det är standardutrustning eller något tillval. Hur de har löst styrlåset där vet jag faktiskt inte.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har det på Multistradan och vet inte om jag är så förbannat exalterad över det. (Multin och Diavel har detta från Ducati iaf).

Nyckeln måste ju fram iaf när man ska tanka (finns tanklock med keyless som tillbehör iofs) eller ner under sadeln och väskorna/toppbox. Sen är man svinskraj för att tappa nyckeln då ersättning kostar svinmycket. Sedan kan vissa smartphones störa nyckelsignalen om man har de nära varandra i fickorna.
Sedan känns en viss oro över att systemet någon gång ska krångla och det elektromekaniska styrlåset ska få tuppjuck. Inget har iofs krånglat på 3 år, ta i trä...

Funderar på att göra en kopia på själva nyckeln i sommar så man kan "säkra" dyrgripen i innerficka och ändå lätt kunna tanka och komma åt packning.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Har det på Multistradan och vet inte om jag är så förbannat exalterad över det. (Multin och Diavel har detta från Ducati iaf).

Nyckeln måste ju fram iaf när man ska tanka (finns tanklock med keyless som tillbehör iofs) eller ner under sadeln och väskorna/toppbox. Sen är man svinskraj för att tappa nyckeln då ersättning kostar svinmycket. Sedan kan vissa smartphones störa nyckelsignalen om man har de nära varandra i fickorna.
Sedan känns en viss oro över att systemet någon gång ska krångla och det elektromekaniska styrlåset ska få tuppjuck. Inget har iofs krånglat på 3 år, ta i trä...

Funderar på att göra en kopia på själva nyckeln i sommar så man kan "säkra" dyrgripen i innerficka och ändå lätt kunna tanka och komma åt packning.

Anno år 2013 så funkar det ju klockrent på bilar ... så varför inte på våra tvåhjulingar .. skulle lätt byta bort nyckeln mot en liten dosa i fickan som aktiverar hojjen inom en meter eller nått

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Anno år 2013 så funkar det ju klockrent på bilar ... så varför inte på våra tvåhjulingar .. skulle lätt byta bort nyckeln mot en liten dosa i fickan som aktiverar hojjen inom en meter eller nått

Fickor är lyx. Jag har min småskit i en fryspåse under kutsen.
Men visst, sätt läsaren vid en fotpinne och se till att stöveltillverkarna gör en standardficka på rätt stövel så kanske.
Tanklocket kan väl vara elektromekaniskt det med?

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Keyless med fjärrstart hade jag gärna haft.

Jag skulle nöjja mig med en startknapp åxå , med dosan i cutsen/fickan/tejpad på stöveln eller placerad i annan valfri hålighet på kroppen

men nog skulle det vara lite ball å brööööla igång slynan vid korvmojjen när den står och blir beundrad av massorna :) medans man själv sitter ett par meter bort å småler

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag skulle nöjja mig med en startknapp åxå , med dosan i cutsen/fickan/tejpad på stöveln eller placerad i annan valfri hålighet på kroppen

men nog skulle det vara lite ball å brööööla igång slynan vid korvmojjen när den står och blir beundrad av massorna :) medans man själv sitter ett par meter bort å småler

Nja, tänkte mer på bankörningar och när man skall iväg här hemma, bara trycka igång hojen så den får upp temp lagom till det är dags att rulla. :)

Fast det är ju inte så bökigt med nyckel om man skall va ärlig. ;)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Som jag skrev så är det småsakerna runtomkring som stör. Själva tändningsfunktionen är smidig som f*n, om man nu inte stannar och tankar eller ska ner i packningen. Då man ändå måste rota fram nyckeln, som dessutom är ganska stor och klumpig.
Sen finns ju alltid risken att man traskar ifrån nyckeln i tändningslåset med andrahojen då man är van vid keyless. Har inte hänt än iofs... :)

Min hoj, av 2010 år modell, är mig veterligen den första att ha keyless. Förmodligen kan man utveckla systemet ännu mer.
Funktionen jag gillar är dock att man har ett backupsystem som gör att man kan starta hojen med personlig pinkod. Det är alltid skönt att veta om man nu skulle tappa nyckeln 200 mil hemmifrån.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!