Kick-teknik

Henken

Guest
Nån som på ett pedagogisk sätt har lust att förklara den här processen? Hade laddat batteriet & rullade ut hojen. Elstarten funkade inte speciellt bra, klickade mest. Har lyckats kicka igång den i höstas men det tog 50 försök ungefär. Nu gick det inte alls/mitt tålamod tog tvärt slut.

Så, förklara innan jag förstör skinnstället lite mera.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Så här gjorde jag när det begav sig:

När den var kall brukade jag kicka runt motorn en 2-3 ggr med intryckt decomp först. Släpp ut decompen och kicka tills klicket hörs. Tryck in decompen igen och gå bara aningen ner lite till förbi kompläget med kicken. Släpp upp kicken helt. Trampa till vänligt men bestämt hela vägen ner.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Säker på att batteriet är friskt ?


Som innan skrivet,för att få lite extra chans så slå av ljuset och rör inte gasen.

Skulle den ändå jävlas ,fram med starkablarna och kabla ifrån en avstängd bil,vill den inte då så ge den lite startgas,så springer den igång på ett litet kick <---ordvits.
 
Last edited:

Henken

Guest
Bra tips! Ska göra allt det där...imorgon...nu vill jag bara döda den.

:tummenupp

Batteriet e nog kasst, hade dock för mig att förra ägaren köpte ett nytt. :confused:
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Säker på att batteriet är friskt ?


Som innan skrivet,för att få lite extra chans så slå av ljuset och rör inte gasen.

Skulle den ändå jävlas ,fram med starkablarna och kabla ifrån en avstängd bil,vill den inte då så ge den lite startgas,så springer den igång på ett litet kick <---ordvits.

OM batteriet inte är helt kass kan det vara dumt att kabla igång den ifrån en bil då du kan grilla batteriet och eventuellt annat också pga den obegränsade mängd Ampere du matar hojen med.
Jag skulle nog se till att testa med någon MC laddare med startmode på så du inte tar död på startsolenoiden, lindningarna och laddkretsen eller annat.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag brukar kicka motorn försiktigt tills man just kommer över där det är som tyngst att kicka. Sen låter jag kicken gå tillbaka i maxläge och sen sätter jag foten på kicken, lägger sedan all min kroppstyngd på kicken med böjt ben och när jag kommit halvvägs genom slaget så trycker jag till (rätar ut benet).

Väger 55kg och har kickat igång det mesta :tummenupp

PS. Gasa aldrig på en fyrtaktare förns den startat, OM INTE ventilerna är kassa, då kan man behöva göra det. På en tvåtaktare gasar man till när man kickat.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
jag trampar runt tills det klickar.. in med choken om det é kallt, in med decomp och trampar precis förbi sen upp med kicken igen och trampa till för allt du är värd.. upprepa ett par ggr så ska den hoppa igång snällt :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kan man kicka med decompen halvvägs i eller blir det helt fel? Kanske bara finns av och på?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kan man kicka med decompen halvvägs i eller blir det helt fel? Kanske bara finns av och på?
Varför ska du det?

Håll in decompen å kicka tills du hör klicket. Släpp decompen och släpp upp kicken, kicka allt vad du orkar.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
OM batteriet inte är helt kass kan det vara dumt att kabla igång den ifrån en bil då du kan grilla batteriet och eventuellt annat också pga den obegränsade mängd Ampere du matar hojen med.
Jag skulle nog se till att testa med någon MC laddare med startmode på så du inte tar död på startsolenoiden, lindningarna och laddkretsen eller annat.


Obegränsad ampere ?

Som innan sagt.

Ifrån en avstängd bil,dvs då skickar inte den starkare bilgeneratorn på en för hög laddström eller ampere i det lilla oskyldiga mc-batteriet.
 

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
När jag köpte min Husa 650 så var jag bombsäker på att den var besatt av djävulen eftersom tidigare ägaren kickade igång den på första kicken och för mig var det totalt omöjligt. Knepet var att verkligen ta i hela vägen ner och tillslut gick det att kicka igång den sittandes med träskor. :D
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
När jag köpte min Husa 650 så var jag bombsäker på att den var besatt av djävulen eftersom tidigare ägaren kickade igång den på första kicken och för mig var det totalt omöjligt. Knepet var att verkligen ta i hela vägen ner och tillslut gick det att kicka igång den sittandes med träskor. :D

Själv letade jag (sittande såklart) fortfarande efter kompläget när min gamla 625 -03a gick igång... :2cool
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jag brukar kicka motorn försiktigt tills man just kommer över där det är som tyngst att kicka. Sen låter jag kicken gå tillbaka i maxläge och sen sätter jag foten på kicken, lägger sedan all min kroppstyngd på kicken med böjt ben och när jag kommit halvvägs genom slaget så trycker jag till (rätar ut benet).

Väger 55kg och har kickat igång det mesta :tummenupp

PS. Gasa aldrig på en fyrtaktare förns den startat, OM INTE ventilerna är kassa, då kan man behöva göra det. På en tvåtaktare gasar man till när man kickat.

Min startar bra mycket lättare om jag vrider på rullen en eller två gånger innan jag börjar kicka. Det plus choken så startar den i princip alltid på första. Men betyder det att ventilerna är kassa för att den inte alltid startar på första om man inte gasar till en gång innan? lr vadå? :|
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
fick problem med batteri torsk för någon dag sen efter försökt elstarta den.
och jag kicka med decomp några gånger sen släppte jag den.
sen så kickar jag tills det går tungt, då trycker jag förbi det tyngsta lite gran inte hela vägen utan till det går lite lättare. sen kicka jag hela vägen.
funkade bra för mig.
decompen använder man väll bara om man surat ner hojen:va
 

Drulle1

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
2000 Kawazaki ZX-6R x2
Min startar bra mycket lättare om jag vrider på rullen en eller två gånger innan jag börjar kicka. Det plus choken så startar den i princip alltid på första. Men betyder det att ventilerna är kassa för att den inte alltid startar på första om man inte gasar till en gång innan? lr vadå? :|

Vet inte hur det är med din hoj men jag hade en CRF250R förut och där stod det i användarhandboken att man skulle vrida ett par gånger på rullen innan man kicka om jag inte kommer ihåg fel.Tror att man ska gasa ett par gånger för att accpumpen ska skicka lite bränsle?

Startade alltid min precis så som du skriver och det funkade perfekt även fast jag hade nya ventiler och säten :) Men att gasa medans man kicka var dödsdömt.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Vet inte hur det är med din hoj men jag hade en CRF250R förut och där stod det i användarhandboken att man skulle vrida ett par gånger på rullen innan man kicka om jag inte kommer ihåg fel.Tror att man ska gasa ett par gånger för att accpumpen ska skicka lite bränsle?

Startade alltid min precis så som du skriver och det funkade perfekt även fast jag hade nya ventiler och säten :) Men att gasa medans man kicka var dödsdömt.

Njaa, gasa när man kickar funkar nog inge vidare. Men gasar man innan funkar det sitpra!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
OM batteriet inte är helt kass kan det vara dumt att kabla igång den ifrån en bil då du kan grilla batteriet och eventuellt annat också pga den obegränsade mängd Ampere du matar hojen med.
Jag skulle nog se till att testa med någon MC laddare med startmode på så du inte tar död på startsolenoiden, lindningarna och laddkretsen eller annat.

Nja. Att du skulle grilla MC-batteriet på det sättet är osannolikt. Det som är intressant är spänningen som du lägger på som i sin tur avgör laddningsströmmen. En bil med normalt batteri och en normal laddningsregulator skall ha en spänning avsedd för att ladda ett 12V batteri. Men visst. om du har det inkopplat så en längre stund så kan du väl riskera att MC-batteriet tar skada av för hög laddström. Men det ska normalt sett inte vara någon fara alls att kabla från bilen. Har du bilen avstängd så är det ingen fara alls.

Det är inte raketforskning. Det är ett blybatteri.
 

Henken

Guest
Det spöregnar än så jag har inte försökt. Känner mig stärkt av visdomen och ger mig inte förrän skiten är igång igen. Fint blåmärke på kickbenet & två läckra rejs-hål i skinnstället hann jag med sist.

Är det uppehåll imorgon så ger jag det ett försök!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top