kicka igång knas

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
fattaliano skrev:
hm jag tänkte på en sak.. om man ska kicka när kompet är högt alltså nät det ska explodera så borde det ju va så att man måste dra kolven ner upp ner å upp för att det ska explodera!?? har jag fel`?

bakslag? händer det ofta? har inte vart med om det men varför skulle kicken pajja pga det?

hehe kanske lite dum fråga men har man nån garanti på dessa KTM hojjar??

Den baktänder och du får all kraft ut i kicken från cylindern läs gärna tråden här under.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34579&highlight=bakslag

Garantier vet jag inget om.
 
Last edited:

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
fattaliano skrev:
hm jag tänkte på en sak.. om man ska kicka när kompet är högt alltså nät det ska explodera så borde det ju va så att man måste dra kolven ner upp ner å upp för att det ska explodera!?? har jag fel`?

bakslag? händer det ofta? har inte vart med om det men varför skulle kicken pajja pga det?

hehe kanske lite dum fråga men har man nån garanti på dessa KTM hojjar??

jag brukar bara kicka igång maskineriet och inte fundera så mycke på vad som händer, finns ju bättre saker att fundera på tex att undvika att åka pling plongtaxi till plåsterhuset.

Har för mig att det är garanti 6 månader men samtidigt är det nåt som säger mig att det är 2 års konsumentgaranti på nåt sätt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
fattaliano skrev:
tjena har problem att kicka igån min 525a sx 03a
Det är nog för att det "är så dålig kvalitet på shechsen" på KTM som du skrev i någon annan tråd :hihi Vad nu det kan vara.....
 
Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
har åxå hört att det är 2 år på allt som säljs.. fast det gäller vell antagligen inte för nånting typ eftersom man antagligen oftast är orsaken till att den pajjar
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Busaberg skrev:
Det är nog för att det "är så dålig kvalitet på shechsen" på KTM som du skrev i någon annan tråd :hihi Vad nu det kan vara.....


ha ha precis jag har aldrig sett varesig shems eller shims på min 525:a, jag brukar ställa mina ventiler mer skruven.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lossa låsmuttern,vrid på justerskruven med ett mejselbits tills det tar emot.Backa 1/6 varv och dra åt låsmuttern sen.För jag gissar att KTM har 0,12mm i ventilspel precis som Husaberg.Ställ motorn i kompläge först bara.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
hahaha.. så kul var det inte:)

ok mejselbits? vad e det?
kompläge är när kolven är som högst å ventilerna är stängda eller?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
fattaliano skrev:
kompläge är när kolven är som högst å ventilerna är stängda eller?
Alldeles riktigt.Och ett mejselbits är ett.......mejselbits.Som man använder till skruvdragare tex.Ca 2-3cm långt,betydligt smidigare än en vanlig skruvmejsel....
 

Bifogat

  • bits.jpg
    bits.jpg
    36.9 KB · Visningar: 21
Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Busaberg skrev:
Alldeles riktigt.Och ett mejselbits är ett.......mejselbits.Som man använder till skruvdragare tex.Ca 2-3cm långt,betydligt smidigare än en vanlig skruvmejsel....

hehe jasså ett sånt.. kunde man kansle räknat ut.. tänkte bara fråga vad som händer om man inte ställer in ventilerna? har hört om motorras.. men jag fattar inte varför? motorn borde jju bara sluta fungera
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
fattaliano skrev:
hehe jasså ett sånt.. kunde man kansle räknat ut.. tänkte bara fråga vad som händer om man inte ställer in ventilerna? har hört om motorras.. men jag fattar inte varför? motorn borde jju bara sluta fungera
När motorn rasat slutar den att fungera......Kör du med för litet spel kan du bränna ventilerna.För stort spel är inte lika allvarligt,men det är inte säkert att auto dekompen fungerar som den ska.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Busaberg skrev:
När motorn rasat slutar den att fungera......Kör du med för litet spel kan du bränna ventilerna.För stort spel är inte lika allvarligt,men det är inte säkert att auto dekompen fungerar som den ska.

ok tänkte bara hur ska man kunna veta att det är exakt 1/6 dels varv låter lite klurigt
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är ju sex sidor på låsmuttern.När du lossat den och skruvat ner justerskruven ställer du muttern så att mejselspåret pekar mot ett hörn på muttern.Håll muttern stilla och vrid skruven till spåret pekar mot nästa hörn=1/6 varv.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Busaberg skrev:
Det är ju sex sidor på låsmuttern.När du lossat den och skruvat ner justerskruven ställer du muttern så att mejselspåret pekar mot ett hörn på muttern.Håll muttern stilla och vrid skruven till spåret pekar mot nästa hörn=1/6 varv.

okey... hur vet nab bär den är i exakt kompläge då?? skuvar man ur tändstiftet å kollar me en liten mejsel om när kolven e i sitt högsta läge??

är du säker på att de e samma ventilspel på KTM:en som på husan?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top