Kidsen på bönpallen..

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Om man nu ska curla sina ungar och skydda dem från allt potentiellt farligt här i världen så är crossar, fyrhjulingar och minimotos inte rätt väg att gå.
Förstår inte hur det skulle vara farligare att åka bakpå mamma eller pappa ?
Själv överlevde jag att sitta bakpå farsan från 6 årsåldern.
Med crossarna var det värre, mycket Salubrin och plåster blir det.:gnissla
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Jag kan vara ute på hal is nu, men...
Jag vill minnas att jag har hört att mc-poolen har någon form av inbytes system för barnkläder.
Alltså när kidsen vuxit ur så åker man tillbaka och byter upp sig en size.
Iofs så får man ju beggade kläder då, men de lär väl inte vara så slitna eftersom ungar växer rätt fort.

//Peter

Stämmer bra att MC-POOLEN har inbytesystem av kläder, mina kids 11 och 9 år har börjat åka med denna säsong och självklart har de skyddsutrustning på sig. Både gumman och kidsen bråkar om vem som skall åka med, saknar faktist känslan av att köra lite själv då och då men det är jäkligt skoj att hela familjen gillar att åka hoj. :tummenupp

Här min son med mc-kläderna på.

Photo_5267_351037.jpg
 
Last edited:

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Södra Småland
Hoj
Yamaha FJR 1300
Barnen har åkt sen de var 5 år. Alltid med ryggskydd, handskar, integralhjälm och kängor. De lär sig redan vid låg ålder att MC-åkning = full mundering. Jag hoppas att det tankesättet kommer sitta i när de själva ger sig ut om några år. Kläder köps på Handelsboden.com.
När de vuxit ur så sälj kläderna på blocket, efterfrågan på barnkläder är stor så du får tillbaka det mesta. .
 
Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Vad i helvete, ja det är också ett sätt att uttrycka sig......

Vad det har med trafikmognad att göra? Jo jag har suttit och läst en hel del om det här och där man bland annat då för ta ett lätt exempel är att barn som är små (unga) och sitter bakpå kan helt plötsligt släppa taget när dom håller i sig för en annan händelse i trafiken "stör" dom.

Jämförelsen du gör med cross är så långt från trafiken du kan komma och trafikmognad.
Likaså jämförelsen mellan att åka bil kontar mc i trafikmognaden att göra.

Dock kan det vara så att det jag läst kan vara fel. Men jag tycker det låter vettigt.

Skulle du vilja berätta var du läst detta? Läser gärna själv om ämnet... det är aktuellt för mig personligen.
 
Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Det man bör tänka på om man åker längre sträckor och då speciellt med barn är att de kan somna. Köpte mig ett billigt intercom på lidl som gör sitt jobb, mina kids har en förmåga att sitta och sjunga när de åker med på hojen och blir det tyst börjar jag att sjunga och då kan jag lova att de glider ur slummern blixtsnabbt och ber mig hålla käften. :tummenupp
 
Last edited:

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Givet att barna ska åka med.. Om dom själva vill..

Tror inte många med mindre (3-9 år typ) barn ens tänker tanken på att låta barnet sitta "själv" på hojen, givetvis ska det sitta fast vid, lämpligen, föraren.. Grabben blir fyra nästa vecka o han får börja åka med mig i sommar..
Till mammas stora förtret..:tummenupp :tuttar

Appropå fastsättande av barn så hade jag en jobbarkompis som hade sin grabb med sig på hojen.. Jag tänkte, hur fan törs han.. När han sen parkerat o kliver av följer grabben med... Dom hade ett grovt kardborrebälte.. Sat fast som berget..:tummenupp
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Är dock lite tveksam att fästa kidsen i vare sig hojen eller mig själv, om olyckan är framme så klarar de sig nog bättre själva en att de följer med hojen eller att jag landar ovan på dem. :gnissla
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Är dock lite tveksam att fästa kidsen i vare sig hojen eller mig själv, om olyckan är framme så klarar de sig nog bättre själva en att de följer med hojen eller att jag landar ovan på dem. :gnissla
Tänkte samma sak jag med, och fick ohyggliga bilder i huvudet om vad som kan inträffa ifall man kraschar med ett barn fastspänt på ryggen.

I övrigt så har jag inga barn, så jag vet inte riktigt hur mycket hormoner som kommer spöka och göra mig till säkerthetspolis när jag väl har sått och skördat, men nog tycker jag att det låter en aning överbeskyddande att vägra ett barn att åka med. Man får ju givetvis anpassa körsättet. Att exempelvis skjutsa ett barn genom stan i laglig hastighet med full skyddsutrustning, skulle det vara så mycket farligare än att skjutsa ett barn på cykel samma sträcka? Jag vill tro att så icke är fallet.

För att få lite perspektiv på det hela vill jag fråga mig vad denna familj skulle tillföra debatten :)
111533328_57fac60670_m.jpg


/perris
 

Pizzabagarn

Guest
Det man bör tänka på om man åker längre sträckor och då speciellt med barn är att de kan somna. Köpte mig ett billigt intercom på lidl som gör sitt jobb, mina kids har en förmåga att sitta och sjunga när de åker med på hojen och blir det tyst börjar jag att sjunga och då kan jag lova att de glider ur slummern blixtsnabbt och ber mig hålla käften. :tummenupp

och de kan somna fort....hämtade äldsta dottern från skolan för ett par år sedan när hon var 7 år gammal och vi hann inte åka 2 km innan jag kände "smäll" i ryggen....somnade direkt.

Det där med intercom och skönsång var en bra ide :tummenupp
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mina ungar är 9 å 11 (snart 10 å 12), ständigt en massa bråk om vem som skall åka med bakpå. Man får väl förvarna lite innan man drar på för en omkörning så dom inte tappar taget och trillar av. Sedan får man ju köra lite lagom aktivt så ingen får för sig att somna bakpå.

Med alla nära-döden upplevelser vi haft när dom farit av diverse hästar så skulle det väl vara fn om dom inte fick puttra med på hojen ett par dar i veckan med.

Gör som i gamla tider, skaffa många barn och räkna med att några stryker med innan det är dags för dom att vårda dig i hemmet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad i helvete, ja det är också ett sätt att uttrycka sig......

Vad det har med trafikmognad att göra? Jo jag har suttit och läst en hel del om det här och där man bland annat då för ta ett lätt exempel är att barn som är små (unga) och sitter bakpå kan helt plötsligt släppa taget när dom håller i sig för en annan händelse i trafiken "stör" dom.

Jämförelsen du gör med cross är så långt från trafiken du kan komma och trafikmognad.
Likaså jämförelsen mellan att åka bil kontar mc i trafikmognaden att göra.

Dock kan det vara så att det jag läst kan vara fel. Men jag tycker det låter vettigt.

Har inte ungarna mer vett än att dom släpper taget för en "trafiksituation" så kan dom lika gärna dra full gas och blunda för att dom blir skrämda av en kotte i skogen.

Så jävla farlig är inte våra "trafiksituationer". (förutsatt att föraren har något innanför pannbenet)

Eller så har man jävligt puckade ungar. (vilket jag vägrar tro)

Eller så är man en daltande curlingförälder som låter ungarna tälja barkbåtar med en slöslipad brödkniv för att en morakniv är för farlig.

Släpp sargen, livet ÄR farligt, det finns ingen som har slutat det med livet i behåll.

Dina ungar kommer också att åka trimmad EU moppe i shorts och flipflopp's, skillnaden är att du har sagt åt dom att dom inte får det.
Jag har sagt åt mina att det är jävligt dumt, och att det gör otroligt ont OM man vurpar.

I fredags vurpade min trettonåriga dotter och en kompis med moppen i en rondell, tack och lov var det kallt nog för att dom skulle ha jeans.
Hon får fortfarande åka moppe...
Ambulanspersonalen berömde dom för att dom hade haft hjälm, vilket inte är så vanligt tydligen.
 

Bifogat

  • trafikolycka__468.jpg
    trafikolycka__468.jpg
    28.8 KB · Visningar: 364
Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
De finns selar som man spänner fast sig och barnet i som vid ett visst tryck lossas. Det tror jag är en bra idé... Vet dock inte vart man kan få tag på dem...
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Har inte ungarna mer vett än att dom släpper taget för en "trafiksituation" så kan dom lika gärna dra full gas och blunda för att dom blir skrämda av en kotte i skogen.

Så jävla farlig är inte våra "trafiksituationer". (förutsatt att föraren har något innanför pannbenet)

Eller så har man jävligt puckade ungar. (vilket jag vägrar tro)

Eller så är man en daltande curlingförälder som låter ungarna tälja barkbåtar med en slöslipad brödkniv för att en morakniv är för farlig.

Släpp sargen, livet ÄR farligt, det finns ingen som har slutat det med livet i behåll.

Dina ungar kommer också att åka trimmad EU moppe i shorts och flipflopp's, skillnaden är att du har sagt åt dom att dom inte får det.
Jag har sagt åt mina att det är jävligt dumt, och att det gör otroligt ont OM man vurpar.

I fredags vurpade min trettonåriga dotter och en kompis med moppen i en rondell, tack och lov var det kallt nog för att dom skulle ha jeans.
Hon får fortfarande åka moppe...
Ambulanspersonalen berömde dom för att dom hade haft hjälm, vilket inte är så vanligt tydligen.

Jag kan bara hålla med!

Jag har visserligen inte barn själv men vet hur jag växte upp och det gick bra. Personligen så tror jag inte att varken barn eller förälder mår bra av att vara i en överbeskyddande miljö.

MVH

/Leo
 

Underworld

Running when I can....
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Köngsbacka
Hoj
CBR 1100 XX -04
Har två kids som är 8 och 11 som mer än gärna åker med.

Har självklart skyddskläder när man kör med dom på.

Men som tidigare sagts så får man ju köra därefter när de är på, använda det sk trafikvett som man bör ha och inte köra som de flesta nog gör när de kör själva.

Sen som även det sagts tidigare så är även jag tveksam till att spänna fast barnen i en själv, om olyckan är framme så kan det nog göra mer skada än nytta.

Tror vi gav ca 3000 men ställ/handskar/stövlar etc, men det är det värt för skulle inte må bra om olyckan är framme och de åker i kortbyxor och t-shirt.
Ser lite komiskt ut när vissa kör fullt munderade och ungarna t-shirt mm.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Jag kan vara ute på hal is nu, men...
Jag vill minnas att jag har hört att mc-poolen har någon form av inbytes system för barnkläder.
Alltså när kidsen vuxit ur så åker man tillbaka och byter upp sig en size.
Iofs så får man ju beggade kläder då, men de lär väl inte vara så slitna eftersom ungar växer rätt fort.

//Peter

Helt rätt. Har en arbetskamrat som köper/byter in kläder där till sin grabb.
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Helt rätt. Har en arbetskamrat som köper/byter in kläder där till sin grabb.

Kollar i mc-poolen vad dom har:tummenupp
Jag har inga planer att försöka impa på barnen och slanga det första jag gör...
Har överlevt mellan åren 7-37 (lever fortfarande)med 2 hjulingar den värsta perioden när man tänker tillbaka
att man inte strök med är 125à tiden man är helt enkelt inte redo för 150 blås i den åldern:näsblod ungarna som åker moppar idag har ju inte ens hjälm...
Kommit till det läget att jag litar på mig själv så att jag till och med vill ta med barnen där bak. Dom vill ju så gärna åka med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan bara hålla med!

Jag har visserligen inte barn själv men vet hur jag växte upp och det gick bra. Personligen så tror jag inte att varken barn eller förälder mår bra av att vara i en överbeskyddande miljö.

MVH

/Leo

Jag må vara åt andra hållet, men mina grannars barn hade hjälm när dom lekte, inomhus på rummet... (4-6års åldern)
Dom fick inte vara hos våra barn och leka för att vi inte hade "barnsäkrat" tillräckligt.

Blir inte dom BASE hoppare, klippdykare och andra sorters adrenalin-junkies som vuxna så vetet fan...
 

Absolut

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Uppland (Östra)
Hoj
YZF 1000 ( ThunderAce )
säkerhetssele fins på www.touring.se och kostar 298,00 kr funkar kalasbra.
Min grabb hängde med till Västervik från Uppsala när han var 4,5 år
Han kunde inte komma längre ned än horisontellt läge..
Interkom är också bra om än bara att få höra att man är omtyckt :-D
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Kollar i mc-poolen vad dom har:tummenupp
Jag har inga planer att försöka impa på barnen och slanga det första jag gör...
Har överlevt mellan åren 7-37 (lever fortfarande)med 2 hjulingar den värsta perioden när man tänker tillbaka
att man inte strök med är 125à tiden man är helt enkelt inte redo för 150 blås i den åldern:näsblod ungarna som åker moppar idag har ju inte ens hjälm...
Kommit till det läget att jag litar på mig själv så att jag till och med vill ta med barnen där bak. Dom vill ju så gärna åka med.

Som många andra sagt så har MC-Poolen ett inbytessystem. Här är en länk också :)
http://www.mcpoolen.se/clothes/textil/gk/jackor/mcpool/haddock/utbytessystem.shtml
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top