Kina borr/fräs

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det så, så går det ju på garantin, den var ju sprillans ny.
Gäller att köra satan med pinnfräsarna nu då. :D

Fast du kan ju få problem när det är Swedol som kallar den fräs men tillverkaren kanske inte säljer den som en fräs.

En fräs brukar ha den feta konan i bild i kombination med en dragstång uppifrån som hindrar den att släppa.

Borrmaskiner har som regel den tunnare konan utan dragstång och när den sidobelastas i kombination med rotationen så vickar konan fram och tillbaka med hög frekvens vilket gör att den lätt släpper.

Så om din chuck skruvas fast så är du ju en bra bit på vägen och den kanske faktiskt kan användas som fräs men du måste ändå byta ut borrchucken till spännhylsor för pinnfräsarna.

Ta gärna lös chucken och visa bild här på hur det ser så kan säkert jag eller någon annan här säga dig om det räcker att bara skaffa spännhylsor till din maskin.

Bifogat

• 4020801-2.jpg
    4020801-2.jpg
    23.9 KB · Visningar: 147
  • reducerhylsa-morsekona-21-for-borrdiametrar-5-14-mm.jpg
    reducerhylsa-morsekona-21-for-borrdiametrar-5-14-mm.jpg
    7.9 KB · Visningar: 143

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Ja det var en lång stång, säkert 30 cm som jag skruvade fast i konan.
Sitter som berget nu för jag tänkte ta loss den häromdagen
men gav upp. Måste hålla emot med handkraft i chucken när man
skall lossa och det räckte inte med en hand. :)
Men det ser ut som en vanlig kraftigare borrchuck som har 3 käftar
som griper tag i borrskaftet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det var en lång stång, säkert 30 cm som jag skruvade fast i konan.
Sitter som berget nu för jag tänkte ta loss den häromdagen
men gav upp. Måste hålla emot med handkraft i chucken när man
skall lossa och det räckte inte med en hand. :)
Men det ser ut som en vanlig kraftigare borrchuck som har 3 käftar
som griper tag i borrskaftet.

En lång stång som du drar uppifrån?

Vet ju inte hur det ser ut men att lossa den och sedan knacka uppe på den bör få det att släppa.
Men lossa den bara lite så att de flesta gängor fortfarande är ihopskruvade. Annars riskerar du att knacka sönder gängan.

Är axeln till borrchucken konisk eller cylindrisk? Det du beskriver låter lite som en spännhylsa men då är där nog ingen dragstång? Och cylindriskt fäste på chucken?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En lång stång som du drar uppifrån?

Vet ju inte hur det ser ut men att lossa den och sedan knacka uppe på den bör få det att släppa.
Men lossa den bara lite så att de flesta gängor fortfarande är ihopskruvade. Annars riskerar du att knacka sönder gängan.

Är axeln till borrchucken konisk eller cylindrisk? Det du beskriver låter lite som en spännhylsa men då är där nog ingen dragstång? Och cylindriskt fäste på chucken?

Det är i princip en morsekona med dragstång ala bt/iso, synnerligen dåligt system.

Som du skriver, släpp stången något varv och sen slå, slå och slå utav satan. Dragstång i 12.8 är ett måste och konan sätter sig något gruvligt, så man slår nästan ihjäl dragstången var gång man vill byta verktyg.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
http://www.sporthoj.com/forum/showt...v-för-metall&p=4976526&viewfull=1#post4976526

Använd den medföljande kiljagaren när du tar ur konan, man ska naturligtvis inte behöva slå hårt på dragstången.
För att kunna fräsa med denna rätt veka maskin så är det typ alu eller liknande mjuka material och metaller, samt mindre pinnfräsar. Det här är ju maskiner som jag tycker är kass tom till borrning, vi har en sån här i vårt gemensamma hojgarage. Man får vara snäll med den, remtransmissionen är som vanligt underdimensionerad. Tänk på att alltid motfräsa med så här veka maskiner.

För att kunna fräsa med pinnfräsar med cylindrisk fattning måste man även ha fräschucken, säljs som tillbehör. I borrchucken släpper en pinnfräs fort pga sidkrafterna.

Ang skärhastigneter och liknande så är det lite överkurs att räkna på detta med en så här lite vek handvevad maskin och de små pinnfräsar den orkar med. Bättre att lära sig att alu ska ha hög hastighet osv. Dvs maxvarv för alu, se får det bli vad det blir sas.

Det finns en gammal tråd om en kille som köpte en sån här maskin, konstaterade att den var kass till fräsning, men sedan (isf att köpa en styvare maskin) istället hottade upp den. Byggde om bordet, pinolen, bytte pelaröret mot stång etc etc. Det var rätt omfattande förbättringar, men sen funkade den tydligen bra/hjälpligt som just en enkel bordsfräs.
Tråden var fint gjord med mycket bilder. Se om du kan hitta den.
Ett annat raggartrick att få pelaren styvare är att fylla den med betong.

Edit, Hittade tråden av SH-medlemman MadMagnus
http://c80-72-5-105.g30.se/viewtopic.php?t=23150&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är i princip en morsekona med dragstång ala bt/iso, synnerligen dåligt system.

Som du skriver, släpp stången något varv och sen slå, slå och slå utav satan. Dragstång i 12.8 är ett måste och konan sätter sig något gruvligt, så man slår nästan ihjäl dragstången var gång man vill byta verktyg.

Oj, fy f-n! Man kanske inte ska dra den så hårt då.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Använd den medföljande kiljagaren när du tar ur konan, man ska naturligtvis inte slå på dragstången.
För att kunna fräsa med denna rätt veka maskin så är det typ alu eller liknande mjuka matarial och metaller, samt mindre pinnfräsar.

:tummenupp Så sant! Jag tog för givet att den inte var utrustad med hål för kiljagare. Men finns det hål för kilen så ska man definitivt göra som du säger och verkligen låta bli att slå på dragstången.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
:tummenupp Så sant! Jag tog för givet att den inte var utrustad med hål för kiljagare. Men finns det hål för kilen så ska man definitivt göra som du säger och verkligen låta bli att slå på dragstången.

Jag har aldrig sett en mk3 fräschuck med spår till kiljagare, men jag har inte letat så det kanske kan finnas, tvivlar dock

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har aldrig sett en mk3 fräschuck med spår till kiljagare, men jag har inte letat så det kanske kan finnas, tvivlar dock
Det är MK2 på dessa maskiner om jag inte missminner mig.
Dock ovanligt med kilsspår, sant. Men konan/chucken ska inte sitta så hårt att det inte räcker med plastklubba eller lättar knack på dragstången ändå. Någonting är fel
Den chuck som Jula tidigare sålde till dessa maskiner kan även ha det problem du beskriver. Se tex inlägg #50 i Magnus tråd jag länkade till

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är MK2 på dessa maskiner om jag inte missminner mig.
Dock ovanligt med kilsspår, sant. Men konan/chucken ska inte sitta så hårt att det inte räcker med plastklubba eller lättar knack på dragstången ändå. Någonting är fel
Den chuck som Jula tidigare sålde till dessa maskiner kan även ha det problem du beskriver. Se tex inlägg #50 i Magnus tråd jag länkade till

Nej, ett slag med plastklubba bör inormalfall räcka.

Men int fasen hjälper det på dom jag kommit i kontakt med.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Jäklar vad mycket info det trillade in nu då.
Nu vet jag ju snart allt om den som är värt att veta. :)

Bra att få reda på att den är kass till allt innan
man börjat använda den på riktigt (metall då).
Borra i trä gick i alla fall himla smidigt med kordinatbordet.

Tror att om jag spänner fast ett handtag i chucken att hålla
i så skall dragstångsskruven kunna skruvas ut. Slå på den ser
jag ingen mening i då det är stumt ihopaskruvat. Men får testa
lite lätt knack när det blir dags att byta chuck.

Det är en MK2, konan utan kilsspår. Dock har de levererat en
kiljagare. Maskinen har kilspår i sidan. Kanske fräschucken
har kilspår?

@Jörgen, kanon att du hade egen erfarenhet av dem.
Passar på att fråga vad som menas med motfräsa?

Maxvarv för alu är uppfattat (3300rpm).

Vad gissar du på för varv om jag nu skall testa stål då?
Behöver fräsa bort lite stål i trånga utrymmen på några stålbitar
där man inte kommer åt med slipen.

Tack för länken till den ombyggda. Kul att läsa om inte annat. :tummenupp

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Sorry, där lurade jag t.o.m. mig själv. Spindelhuvudet har inga kilspår.
Alla konor skall alltså skruvas ihop med dragstången.
Så vad levererade de då en kiljagare till :va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Prydnad?

Inte optimalt, men en stor insexnyckel i borrchucken går att hålla emot med.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Till maskinen i vårt garage funkar iaf kiljagaren till att slå ut konan till chucken. Jag har använt den metoden flera gånger.
Dessa maskiner kanske tillverkas i flera olika byar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tack!
Här är en förklaring med bild.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fräsmaskin#Med-_och_motfr.C3.A4sning
Om du ska fräsa ett spår med en pinnfrässtål, och spåret inte skall vara bredare än pinnfräsen, ja då behöver du alltså inte tänka på med- eller motfräsning. Men i andra fall gäller det att komma ihåg det.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Har en dylik maskin, tyvärr sticker inte konan tillräcklig upp för att använda kiljagare, utan det blir klubban på dragstången för att få ut chucken

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år