Kinnekulle med Liwa o Nitrous!!!!

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig.
Det mesta flöt på bra och vi hade tur med vädret.

Först vill jag bara säga att Prillan73 har helt rätt. Vi måste se till att vara stenhårda. Reglerna är till för allas trevnad och ska följas.

Så ett nyp i örat nu till er som körde om där ni inte får och bättring av er till nästa gång.

Ett tag trodde jag att Penguin skulle smälta bort från oss. Svetten lackade och han hann knappt dricka mellan passen. Hoppas vi inte körde slut på dig och att du vill vara med fler gånger.

Dino som var instruktör kom ner med hela familjen och nybliven pappa till en underbar söt liten tös. Strongt av honom och hans flickvän.

Och Pro (Ola) som körde med körsökolehojen och guida oss förvirrade i lugna gruppen rätt. Tack för all hjälp grabbar.

Din MC fanns på plats och var sponsor för denna dag och den dagen på Gotland ring.

Några som verkligen fick känna av solen var våra flaggvakter, tack för er insatts och hoppas ni inte fick värmesting.

Tack till Magnus Carlsson med stuntteam för uppvisningen.

Nu tar Nitrous och jag semester resten av året från att fixa bandagar under 2004. Men 2005 får ni vara redo igen att köra.

1 dag på Gotland, 1 dag på Kinnekulle och 1 dag på Gelleråsen.

Åter igen, tack alla för jättetrevliga och härliga bandagar med er. Alltid kul med folk som är öppna, glad, trevliga och gillar köra hoj.

Trevlig sommar

Liwa1, Nitrous och Leja

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tackar för den bandagen!

Det var trevligt och jag fick äntligen upp lite fart på hojen i slutet på dan!
Längtar redan till nästa repa! :yoparty

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Liwa1 skrev:
Ett tag trodde jag att Penguin skulle smälta bort från oss. Svetten lackade och han hann knappt dricka mellan passen. Hoppas vi inte körde slut på dig och att du vill vara med fler gånger.

Det var svettigt där ett tag, men skam den som ger sig! Såklart jag vill vara med fler gånger! :tummenupp

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Bilder kommer så fort jag & Nitrous har rensat :tummenupp

Är nu nere i 1233 bilder som finns kvar

//Simon

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Ravetrancer skrev:
Vill tacka för en underbar dag på Kinnekulle ring idag.

Schysst av er o fixa till det till ett uberhumant pris oxo:)

Klart det blev uberhumant eftersom jag (mfl) sponsrat den dagen med gotlandringpengar de fick tillbaka (om jag inte missförstått helt)... tycker personligen de pengarna skulle gått tillbaka till de som var där, eller att liwa o nitrous behöll dem som lön för en grym dag på gotland.
För inte åkte jag på en mindre bra gotlandbana än vad som utlovades bara för att betala andras bandag senare... Men ni verkar haft en bra dag iaf, hade vart med om maninte såld bettan! :huvet

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suomalainen skrev:
Klart det blev uberhumant eftersom jag (mfl) sponsrat den dagen med gotlandringpengar de fick tillbaka (om jag inte missförstått helt)... tycker personligen de pengarna skulle gått tillbaka till de som var där, eller att liwa o nitrous behöll dem som lön för en grym dag på gotland.
För inte åkte jag på en mindre bra gotlandbana än vad som utlovades bara för att betala andras bandag senare... Men ni verkar haft en bra dag iaf, hade vart med om maninte såld bettan! :huvet

Tråkigt att du känner så och att du inte kunde vara med denna dag.

Att skicka tillbaka pengar till var och en hade gett näst intill förlust då det kostar att betala till pg och bg för varje betalning som görs. Samt att Din MC skulle haft sin del av kakan, som var den största kakan!

Varken jag eller Nitrous är ute efter att tjäna pengar på detta och vill alltså inte ta åt oss pengarna utan försökte på detta sätt med Din MC ge alla som var på Gotland tillbaka sin del på ett bra sätt.

Dom som inte var med på Gotland fick betala fullt pris på 350 kr. Så någon sponsring för deras del är det inte tal om.

Köp nu en ny hoj och var med på körningarna nästa år. :)

/Liwa1 & Nitrous

sandstream

Guest
Vill som alla andra tacka för en underbar dag och håller med om att Kinnekulle är en kanonbana om man bortser från säkerheten! :tummenupp

När det gäller omkörningarna så vet jag inte exakt vad som gällde i min grupp, mellan, men har för mig att det var okej att köra om på alla rakor vilket jag tolkade som att det var okej att köra om i princip överallt utom i kurvorna.

Nästa gång borde det finnas fler instuktörer som då enkelt borde kunna se om folk kör i fel grupp (förutsätter att fler av de rutinerade ställer upp som Penguin, Dino, Swedie och Ola gjorde :tummenupp). Själv så vill man ju inte sticka ut och fråga om man kanske skulle köra i den snabba gruppen med risk för att bli ett rundningsmärke :(

En sak som jag upplevde som otroligt irriterande var att ligga bakom någon som höll realtivt låg fart nästan ett helt varv och sedan på rakan se dem försvinna för att de har starkare hojar. Ett tips är att alltid slänga en blick bakåt i slutet av varvet, innan rakan, och kolla läget. Ser jag någon som inte var där förra gången så släpper jag alltid förbi dem på rakan, dels för att de ska få köra i sitt tempo och dels för att slippa fundera på om man ska bli omkörd under det kommande varvet.
Tyvärr så var inte mitt tålamod det bästa så jag började, som en del andra, köra om i de mer tekniska partierna för att slippa få varv efter varv förstört.

Ser fram emot fler dagar nästa år!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
sandstream skrev:
En sak som jag upplevde som otroligt irriterande var att ligga bakom någon som höll realtivt låg fart nästan ett helt varv och sedan på rakan se dem försvinna för att de har starkare hojar. Ett tips är att alltid slänga en blick bakåt i slutet av varvet, innan rakan, och kolla läget. Ser jag någon som inte var där förra gången så släpper jag alltid förbi dem på rakan, dels för att de ska få köra i sitt tempo och dels för att slippa fundera på om man ska bli omkörd under det kommande varvet.

Just det där är nästan alltid ett problem. Folk måste inse att en banåkning inte är någon prestigetävling, och göra precis som du säger, kolla hur det ser ut bakom och släppa förbi folk. Värt att tänka på är att man inte lär sig något av att ligga framför en kö, men om man släpper förbi folk så kan man få chansen att se hur de kör och kanske snappa upp något som man kan dra lärdom av. Vill man utvecklas som förare är det inte bara att gasa för allt vad tyglarna håller, utan man måste tänka och analysera sin körning mellan passen. De flesta har dock lite för bråttom och glömmer bort detta i lyckoruset som inträder vid bankörningen.

sandstream

Guest
Penguin skrev:
Just det där är nästan alltid ett problem. Folk måste inse att en banåkning inte är någon prestigetävling, och göra precis som du säger, kolla hur det ser ut bakom och släppa förbi folk....
WORD :yoparty

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
När det gäller omkörningarna så vet jag inte exakt vad som gällde i min grupp, mellan, men har för mig att det var okej att köra om på alla rakor vilket jag tolkade som att det var okej att köra om i princip överallt utom i kurvorna.

Nästa gång borde det finnas fler instuktörer som då enkelt borde kunna se om folk kör i fel grupp (förutsätter att fler av de rutinerade ställer upp som Penguin, Dino, Swedie och Ola gjorde :tummenupp).

Tyvärr så var inte mitt tålamod det bästa så jag började, som en del andra, köra om i de mer tekniska partierna för att slippa få varv efter varv förstört.

Ser fram emot fler dagar nästa år!

Lugn = Omkörning endas på långa rakan
Mellan = Omkörning på alla rakor
Snabb och OF = Fri omkörning

Vi brukar ha 3 instruktörer per grupp i vanliga fall. Vi gick nu ut med i infon att denna dag är en enklare bankörning med ev en instruktör i varje grupp.

I vanliga fall har vi Tony och JohanFÖK som huvudinstruktörer, men dom var på Gelleråsen denna dag och fixade för den avanccerade bandagen på måndagen och tisdagen som vi åkte till efter Kullen.

Dino och Penguin är oxå självklara instruktörer som vi försöker ha med. Ola var ny denna gång och jag hoppas han vill vara med fler gånger. Swedie fick även han köra som instruktör för första gången och troligen kommer han med fler gånger om han själv vill.

Klart vi ses nästa år igen :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fråga bara:

Tänk om man är grön som tusan (aldrig kört bana, kör lagom fort, bra, säkert på väg) och man vill köra på bana. Tyvärr har man T-H, som inte tillåter bankörning, då väljer man OF/Licensgruppen... Kommer man få ut någonting av det överhuvudtaget, eller kommer alla bli sura på en eftersom man troligtvis är way more slow och man bara kommer bli ledsen och inga kompisar?

:va

Nordan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ingen numer tyvärr :(
Penguin skrev:
Just det där är nästan alltid ett problem. Folk måste inse att en banåkning inte är någon prestigetävling, och göra precis som du säger, kolla hur det ser ut bakom och släppa förbi folk. Värt att tänka på är att man inte lär sig något av att ligga framför en kö, men om man släpper förbi folk så kan man få chansen att se hur de kör och kanske snappa upp något som man kan dra lärdom av. Vill man utvecklas som förare är det inte bara att gasa för allt vad tyglarna håller, utan man måste tänka och analysera sin körning mellan passen. De flesta har dock lite för bråttom och glömmer bort detta i lyckoruset som inträder vid bankörningen.
Ja det är ju också lite irriterande. JohanFÖK tipsade på Gotlandring om att man kunde släppa av lite på rakan för att släppa förbi snabbare förare. Men att ändå försöka hålla sitt spår. Isället för att åka åt sidan och vid slutet av rakan kasta sig in i rätt spår. Då med risk att någon kommer med hög fart och kör in i en eftersom man gjort en oväntad manöver. Rätt eller fel?

Hållundan det är nog ingen risk att det blir så som du skriver. Det går ju alltid att åka med någon av instruktörerna som lotsar dig genom banan i bra takt. Sen vill jag minas att de såg till att snabbare förare släptes förbi på rakorna.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Nordan skrev:
Ja det är ju också lite irriterande. JohanFÖK tipsade på Gotlandring om att man kunde släppa av lite på rakan för att släppa förbi snabbare förare. Men att ändå försöka hålla sitt spår. Isället för att åka åt sidan och vid slutet av rakan kasta sig in i rätt spår. Då med risk att någon kommer med hög fart och kör in i en eftersom man gjort en oväntad manöver. Rätt eller fel?

Hållundan det är nog ingen risk att det blir så som du skriver. Det går ju alltid att åka med någon av instruktörerna som lotsar dig genom banan i bra takt. Sen vill jag minas att de såg till att snabbare förare släptes förbi på rakorna.

Att hålla sitt spår och inte ge full rulle om man har snabbare förare bakom som kommit ikapp är helt rätt.
Dom snabbare kommer då att passera på insidan eller vid inbromsningen på ett helt korrekt sätt.
Det som Penguin skrev är helt klockrent :tummenupp

Att börja sidoförflytta sig för att underlätta åt andra är helt fel och ett farligt beteende eftersom det inte är ett normalt körsätt.

Och självklart så får du ut massor av åkningen även om du kör i en licensgrupp. Gå ut på banan bland dom sista (du är garanterat inte ensam om att inte vara RR-åkare) så får du säkert några bra varv i lugn o ro innan någon kommit ikapp dig. Och ingen lär sura för att du stoppar upp, det är fri omkörning med sjyssta regler och RR-förarna lär runda dig på yttern om du är långsam så det är inget problem :)

Klart du ska med på nästa banåkning.

/Nitrous

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nitrous skrev:
...

Klart du ska med på nästa banåkning.

/Nitrous
Tack för det svaret :) Nu känns det ännu mer jäkla suget att prova...

Falken har ju "friåkning" med drop-in på onsdag. Någon som har erfarenheter av denna? Har hört att det är lite "vilda västern" där...

Nåväl, är ruskans sugen!

/hd

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det e väl klart som fan att du ska köra bana killen:)
hållundan skrev:
Tack för det svaret :) Nu känns det ännu mer jäkla suget att prova...

Falken har ju "friåkning" med drop-in på onsdag. Någon som har erfarenheter av denna? Har hört att det är lite "vilda västern" där...

Nåväl, är ruskans sugen!

/hd

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM