Kitkyl

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Undrar bara vad som skilljer ett "kitkyl" mot org. förutom storleken ?

Principen för ett kyl är väl enkelt va ? In med vattnet i ena änden och ut med det i andra ?

Undrar om ett Thundercat kitkyl skulle passa på en R6. Menar inte fästen och sånt utan mer att vattenflödet blir rätt.

Hmm, känns som en flummig fråga det här :tungan

/Fredrik
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kitkyl är overkill i kalla Sverige om du inte är elitförare, Kitkylet kyler mer än ett vanligt kylsystem.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Ofta är kitkylarna konstruerade som tre kylare där vattnet leds fram och tillbaka framför hojjen, istället för att som i originalkylen bara ledas tvärs över en gång.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
GSXR1100R skrev:
Kitkyl är overkill i kalla Sverige om du inte är elitförare, Kitkylet kyler mer än ett vanligt kylsystem.

Så ni menar att min ex Carlbark R6 håller tempen med orginalkyl även vid bankörning och utetemp på 20 grader ?

/Fredrik
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
benfre skrev:
Så ni menar att min ex Carlbark R6 håller tempen med orginalkyl även vid bankörning och utetemp på 20 grader ?

/Fredrik

Vid 20-grader förmodligen, men vid högre temperaturer så kan det kanske bli lite för lite kyleffekt.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Förra sommaren hade jag väldiga problem med värmen när utetermometern passerade 20 grader. Jag hade ofta över 105 grader i kylvattnet när jag kom in i depån och redan vi 85 grader märks det att jag tappar effekt i motorn.

Ingen termostat och Red Line Water Wetter gjorde situationen något mindre hemsk, men inte tillräckligt så till i år kommer det att sitta en kit-kyl på min hoj. Vi får se i sommar hur mycket det gör, men med tanka på hur mycket större kylarean är bör det inte bli något problem alls.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hmm, tappade du effekt redan vid 85 grader ? ... Enligt instruktionsboken får man köra min hoj upp till 118 grader... kan det stämma förresten ?

Var köpte du waterwetter ?

/Fredrik

sepahewe skrev:
Förra sommaren hade jag väldiga problem med värmen när utetermometern passerade 20 grader. Jag hade ofta över 105 grader i kylvattnet när jag kom in i depån och redan vi 85 grader märks det att jag tappar effekt i motorn.

Ingen termostat och Red Line Water Wetter gjorde situationen något mindre hemsk, men inte tillräckligt så till i år kommer det att sitta en kit-kyl på min hoj. Vi får se i sommar hur mycket det gör, men med tanka på hur mycket större kylarean är bör det inte bli något problem alls.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
benfre skrev:
Så ni menar att min ex Carlbark R6 håller tempen med orginalkyl även vid bankörning och utetemp på 20 grader ?

/Fredrik
Det beror nog mera på föraren, men om du ligger på fullvarv hela tiden så går den nog för varmt en varm sommardag.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Fixx skrev:
Sätt på en R1 kyl på r6:an

Kanske ingen dum idé. Har ett R1 kyl men det ser lite mer slitet ut än mitt org så jag satte på org. Fast R1-kyl är ju betydligt större!

Vilken temperatur skall motorn ha vid bankörning? 80 grader ?


/Fredrik
 
Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
benfre skrev:
Hmm, tappade du effekt redan vid 85 grader ? ... Enligt instruktionsboken får man köra min hoj upp till 118 grader... kan det stämma förresten ?

Var köpte du waterwetter ?

En local Statoil-mack i Skene :)

Vilket temperaturintervall som motorn inte tar skada av samt vilket temperaturintervall som är optimalt är ju inte samma.

Den tappar lite råhet och toppeffekt när den blir varmare än 85. Märks tydligast på att den inte lättar med framvagnen vid växling till 3:an längre.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
sepahewe skrev:
En local Statoil-mack i Skene :)

Vilket temperaturintervall som motorn inte tar skada av samt vilket temperaturintervall som är optimalt är ju inte samma.

Den tappar lite råhet och toppeffekt när den blir varmare än 85. Märks tydligast på att den inte lättar med framvagnen vid växling till 3:an längre.

Sant, vilken temp vill du hålla din motor på ? Gött att du fått tag på en kitkyl då. Uteblivna wheelies är ju inte kul :mad:

/Fredrik
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
benfre skrev:
Sant, vilken temp vill du hålla din motor på ? Gött att du fått tag på en kitkyl då. Uteblivna wheelies är ju inte kul :mad:

/Fredrik
70-80 grader funkar för mig
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Benfre. Nästan alla SS-kittade R6'or jag har stött på i rookiecirkusen(däribland en 99'an exCarlbarkare) har kört med orginalkyl eller R1'ans med motiveringen att den är större än 6'ans.

Då skulle man ju kunna tycka att Sepahewe borde kolla upp 750'ins kylare. Det kan ju vara något.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Chrille skrev:
Då skulle man ju kunna tycka att Sepahewe borde kolla upp 750'ins kylare. Det kan ju vara något.

Det var det jag hade tänkt göra från början eftersom den är 13% större, men sedan sprang jag av en slump på en kitkyl här på forumet för strax över en lapp så då blev det så istället.

Jag hade till och med, för säkerhets skull, mätt upp en 750-kyl och sett att den har samma fästen som 600.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
benfre skrev:
Sant, vilken temp vill du hålla din motor på ? Gött att du fått tag på en kitkyl då. Uteblivna wheelies är ju inte kul :mad:

70-80 fungerar bra för mig..... mao samma som GSXR1100R
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sepahewe skrev:
70-80 fungerar bra för mig.....
Kör man för kallt så sliter man bla på ramlagerna, mellan 70-80 funkar nog bra på dom flesta 4 taktare.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Chrille skrev:
Benfre. Nästan alla SS-kittade R6'or jag har stött på i rookiecirkusen(däribland en 99'an exCarlbarkare) har kört med orginalkyl eller R1'ans med motiveringen att den är större än 6'ans.

Då skulle man ju kunna tycka att Sepahewe borde kolla upp 750'ins kylare. Det kan ju vara något.


Antar att det är min R6 du vart kontakt med. Du förmedlade ju kontakten till killen i Uddevalla jag köpte den av. Lustigt att ägaren innan uddevalla killen visade sig jobba 20 meter längre bort i kontorslandskapet här :)

/Fredrik
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mummelhumlan:18 har orginalkyl på sin nya räcer.... frågan är hur länge till :D
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top