Kjedja fast hojen i golvet/väggen...

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
På tal om stölder av hojar, är det någon som har erfarenhet av att installera en ögla eller bygel i betongvägg/golv? Tänkte använda rejäla grejor när man ändå håller på. Är det expanderbultar som gäller? Ska finnas något slags "kemisk betong" som expanderar har jag hört...

M.v.h
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
954-Fajerbläjd skrev:
Är det ett kit med ögla/bygel+kem eller?

Kemiskt ankare är en "gucka" du sprutar in i hålet du förborrat och rengjort från mesta dammet. Sen kan man t.ex gänga in en gängstång och låta det bränna fast. Kemiska ankare "svetsar" fast stålet i betongen. Observera att om man har mjuk betong så är det lätt hänt att man dras loss en stor koka av väggen istället för bara bygeln/stången.

Det finns alla möjliga olika "kemiska ankare", mitt råd är att åka till Flinks och ta hjälp av dom där. Berätta vad du tänkt använda det till och tillsammans med vilka material. Dom kommer säkerligen plocka fram det bästa just för dig.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Smidigast är att borra ett hål, i med en expander! smidigare än kemiska ankare, o billig, sitter som f*n oxå!
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Goffe skrev:
Smidigast är att borra ett hål, i med en expander! smidigare än kemiska ankare, o billig, sitter som f*n oxå!

Ja... men det är lättare att få loss. Expander-bult går bara att använda i hård betong.
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
vågen skrev:
Ja... men det är lättare att få loss. Expander-bult går bara att använda i hård betong.
Hur vet man vad som klassas som mjuk och hård betong?
Det är ju skillnad på borrmaskiner och borrmaskiner och borrar också för den delen. Provsmaka eller?!
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
954-Fajerbläjd skrev:
Är det värsta sorten eller? Vilken diameter på borr är det som gäller med en bergsögla?
Jag vet inte med det såg tämligen stablit ut. Skicka ett PM till Wheelieman så får du säkert lite matnyttiga råd och rön.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
En liten fundering...

Varför inte installera ett larm på hojen eller i garaget?

Om det inte finns någon som hör larmet så lär det inte hjälpa med bastanta kedjor, allt kan kapas med en vinkelslip.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
954-Fajerbläjd skrev:
Hur vet man vad som klassas som mjuk och hård betong?
Det är ju skillnad på borrmaskiner och borrmaskiner och borrar också för den delen. Provsmaka eller?!

:lol
Ok. Jag vet inte hur jag ska försöka förklara detta. Själv har jag god vana av att arbete med bultar i olika betongsorter så jag funderar inte så ofta på hur min skala är :3freak
Men... jag kan ju försöka. Hård betong, eller riktig betong är stenhård. Ofta så hittar man den i t.ex parkeringsgarage, pelare (bärande) m.m. Den är jättehård :hihi
Sen har vi ju mjukare sorter, t.ex lättbetong, blåbetong m.m som blir som sand när man borrar, speciellt när den är gammal. I den här sorten kan man INTE använda vanliga expanderbult. Kemiskt ankare så sitter det rätt bra, gärna med 30 eller 40 cm hål. Det finns speciella bultar och "plugg" för mjuk betong, men dom tar ändå inte så mycket.

Lättaste sättet att kolla är att borra och pröva. Redan när du borrar kan du ju känna om det är "hårt eller "mjukt". I hård betong är det jobbigt att borra (med bra maskin och borr). Sen kan man ju slå in en expander och ta hammaren o försöka dra ut bulten. Om den kommer tillbaks 1 eller 2 mm så är det lugnt, annars känner man att den "smular" sönder betongen.

Om någon som aldrig har borrat i betong ska gör adet nu, se för helve**e skull till att ni använder rätt dimension på borr för just er bult, annrars får man lätt sur min.

Ja jutte ja... Genomgående bult sitter finfint i alla lägen. Dra en härdad gängstång rakt genom en vägg och fäst på andra sidan i plattjärn eller dylikt.

Se bara till att allt stål e härdat o fint och inga muttrar, skulle va surt om tjuven har en skiftnyckel då :lol
 
Last edited:

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Hur funkar kemsiskt ankare och expander i asfalt? Gissar att det inte går så bra. Finns det några andra sätt att fästa kättingsöglor i asfalt? Tänkte om man lyckas borra ett konformat hål (som en rättvänd kon alltså) och sedan trycker i betong och sticker ner nån form av ankare som gjuts fast i betongen. Så får man se till att öglan på ankaret hamnar jäms med asfalten eller kanske t.om så att lite av öglan är under betongen. Skulle det funka?

Har annars ett hyffsat stort träd precis jämte hojen. Om man drar kättingen runt trädet så borde tjuvarna få såga ner trädet för att få loss hojen. Och då välter trädet antingen rakt in i något av sovrummen i husen som finns runtomkring, eller så lägger det sig över x antal larmade bilar. Borde va NÅN som vaknar av det och undrar vad som pågår...
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
mattsson skrev:
Hur funkar kemsiskt ankare och expander i asfalt? Gissar att det inte går så bra. Finns det några andra sätt att fästa kättingsöglor i asfalt? Tänkte om man lyckas borra ett konformat hål (som en rättvänd kon alltså) och sedan trycker i betong och sticker ner nån form av ankare som gjuts fast i betongen. Så får man se till att öglan på ankaret hamnar jäms med asfalten eller kanske t.om så att lite av öglan är under betongen. Skulle det funka?

Har annars ett hyffsat stort träd precis jämte hojen. Om man drar kättingen runt trädet så borde tjuvarna få såga ner trädet för att få loss hojen. Och då välter trädet antingen rakt in i något av sovrummen i husen som finns runtomkring, eller så lägger det sig över x antal larmade bilar. Borde va NÅN som vaknar av det och undrar vad som pågår...

haha, primitivt tjuvalarm.
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Har mitt sovrumsfönster alldeles ovanför min ögonsten. Funderar på att dra en fiskelina från styret till en blomkruka på min fönsterbräda som välter i golvet när hojen rubbas :arsele

Jag borde nog vakna ganska snabbt :D Tycker att det borde räcka för att skrämma bort amatörerna :rolleyes: De riktiga proffsen vill inte ha min hoj :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top