Kläder för kyla

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag sökte och googlade innan men tänkte ändå höra lite ”senaste mode” kring vinterkläder för hojåka när det är kallt ute.

Ser ingen anledning att inte köra om inte tempen är under 5grader typ.

kan det räcka med ett underställ och vinterhandskar samt nåt halsskydd?

vad kör ni som åker i kallare temp med?
Har gott om plats under skinnstället då det är lite för stort även med ryggskyddet.

Danke!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kör med skoteroverall, tjocka strumpor under stövlarna, hjälmhuva och är det vrålkallt tjocka handskar.

Hojen har kåpa, handskydd och värmehandtag. Har kört 70 mil i temperatur strax över nollan. Funkar så länge det inte regnar eller snöar för mycket, då kan det bli riktigt jävligt.

Ta det försiktigare i kurvorna. Märker redan nu att greppet börjar dalna rejält. Byter till vinterhojen i helgen.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Jag kör med skoteroverall, tjocka strumpor under stövlarna, hjälmhuva och är det vrålkallt tjocka handskar.

Hojen har kåpa, handskydd och värmehandtag. Har kört 70 mil i temperatur strax över nollan. Funkar så länge det inte regnar eller snöar för mycket, då kan det bli riktigt jävligt.

Ta det försiktigare i kurvorna. Märker redan nu att greppet börjar dalna rejält. Byter till vinterhojen i helgen.
Kommer bara köra när det är soligt och torrt. Kanske är säsongen över men ska komma igång tidigt i vår med.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kör året runt, men så bor jag i Malmö också. Goretexställ med foder i, fleecebuff, fodrade handskar, Goretexboots och värmehandtag. Brukar ha det ganska varmt och skönt faktiskt!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag åker med samma jofama skinnjacka o skinnbyxor som på sommaren men har ett par mjukis brallor under nu o en flees jacka med hög krage en hals muff o något tjockare handskar.

Annars är jag mycket väll skyddad på thunderacen från regn snöblask o värmehandtag mer behövs ej.

Kör så här med acen till ca - 5/8° e jhu som sagt bara ca en timme till jobbet o samma hem.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Körde neråt 0 grader med skinnställ, halvtjockt underställ och tunna innerhandskar.
~2 mil till jobb, det var lite kyligt mot slutet av resan men man vaknade ordentligt.
Fett värt.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Eluppvärmda mellanlager is da shit! ;) Har en väst jag kopplar in till ciggutaget under sadeln när jag kör i kallare väder. Största fördelen är att man slipper ha 8 lager på sig och känna sig som en michelingubbe när man vill köra lite längre och det är kallt ute.

Dessutom är det jäkligt behaglig värme, jag är inte frusen av mig men när jag väl fick tummen ur och köpte mig en elväst skulle jag aldrig gå tillbaks.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Många tunna lager kläder funkar bäst tycker jag.
Stjärt-värmen hjälper ju också till. :brynad

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Riktigt bra värmehandtag är A&O. Har man löst det så ger resten sig själv.

/Brukade pendla till jobbet även i -10.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Har man bara skinnställ kan man köra med en skaljacka utanpå vid regn eller kyla. Den slits rätt hårt om man kör fort.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Racestället får hänga kvar hemma :hihi Annars är det skinnställ, vindtäta underställsbyxor, vanlig underställströja, en varmare vindtät och en T-shirt mellan dom. Utanpå kör jag en varm jacka. Varma strumpor i stövlarna och varma sköna handskar. Extra buff i halsen så är man redo :tummenupp

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Som nämnts så är elkläder helt suveräna. Går att köpa för en spottstyver på nätet och fungerar helt strålande i mitt tycke kompletterat med apfula vindskydd fästa i styrändarna. Har kört med värmehandtag men dom värmer bara insidan av händerna. Ge akt bara att man måste läsa om varan då många använder standardbilder. 20211013_173511.jpgreceived_538573037442584.jpeg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Fan va fränt med elkläder! Hade aldrig hört talas om detta innan. Det här får man kika på.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Fan va fränt med elkläder! Hade aldrig hört talas om detta innan. Det här får man kika på.
Ett tips är att till tex. västen köpa en USB förlängningskabel och stoppa i USB-uttaget på hojen om du har, så slipper du ett relativt klumpigt powerbank och ingen risk du står utan kräm ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Något lager ull till, (lager på lager), windstopperkallingar samt regnjackan för att stoppa kalla vinden.
Behöver bättre handskar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som nämnts så är elkläder helt suveräna. Går att köpa för en spottstyver på nätet och fungerar helt strålande i mitt tycke kompletterat med apfula vindskydd fästa i styrändarna. Har kört med värmehandtag men dom värmer bara insidan av händerna. Ge akt bara att man måste läsa om varan då många använder standardbilder. View attachment 464798View attachment 464799
Har du någon länk till den där västen?
Kan funka att värma upp hustrun med kanske :cool:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har du någon länk till den där västen?
Kan funka att värma upp hustrun med kanske :cool:
Funkar bra i soffan också om man är lite frusen eller i andra sammanhang förutom hojåka. Kolla exempelvis Wish då det funkar enkelt med importen. Finns en uppsjö av dom så bara söka och du skola finna. Powerpack brukar inte ingå på västarna kan vara bra att veta. Och missa inte att läsa vad som står om dom då många bilder ljuger då dom kör samma bild flera leverantörer.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA