Kläder/skydd till en Supermotard

Haampe

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
KTM DUKE 640 -02
Tjaa! Är helt ny inom Mc världen;)
Det är så att jag har köpt en Ktm exc 125 som jag ska göra om till en Sm.
Och jag har funderat lite på vad jag ska ha för kläder/skydd när jag ska köra.

Först tänkte jag köpa cross kläder med skyddväst och skyddsbyxor och hela köret men nu har jag funderat på att köpa skinn kläder / allväders kläder och jag vet inte riktigt vad som är bäst?:huvet

Har ni några tips och råd från egna erfarenheter så får ni gärna höra av er;D

Mvh Hampe

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Kör själv med offroad brallor (Shift Squadron), bröst/rygg/axel/armbågsskydd i samma, knäskydd, crosstövlar o integralhjälm. Körde me crosshjälm me husan men det funkar inte bra på denna hoj jag har nu. Sen vindjacka och hoodtröja!

Haampe

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
KTM DUKE 640 -02
Kör själv med offroad brallor (Shift Squadron), bröst/rygg/axel/armbågsskydd i samma, knäskydd, crosstövlar o integralhjälm. Körde me crosshjälm me husan men det funkar inte bra på denna hoj jag har nu. Sen vindjacka och hoodtröja!

Det var nått i den stilen som jag tänkte ha först..
Hur funkar det då? går det bra?
Vad händer om du skulle ramla, skrapa du sönder hela dig då eller vad tror du?
Det är ju mycket billigare än en skinnjacka och skinnbyxa iaf.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Provat glida på asfalt med dom kläderna? Det har jag och det är inte ideal utrustning.

Riktiga handskar är att föredra, croshandskar (vilket du kanske inte använder) nöter man hål i direkt på asfalt, och armbågsskydden skyddar mot slag, men när man glider på asfalten har dom fort pressats upp i armhålan. osv.

Ta mig inte för en skinnställs-talliban för det är jag inte, folk får gärna köra i shorts för min del men man ska vara medveten om vad man gör.

Kör själv i crosskängor, crossbrallor och en goretexjacka. Crossbrallorna är smidiga men särskillt mycket skydd ger dom inte, möjligen duger dom att glida på i lågfartsvurpor.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Vad du ska välja? Skinn såklart. Med crosskydden under. Om du vill vara skyddad när du ramlar. Annars kan du ju välja det du tycker passar dig bäst.

Många har säkerligen ångrat sig efter att ha kanat på asfalt med fel kläder på sig. Men ingen har väl gnällt som har kanat med skinnställ på asfalt7grus. Andra behöver upptäcka och prova själv. Dom kanske hade ställt upp på startlinjen i crosskläder. Men nu går turligt nog inte detta. Det finns regler på hur man ska vara klädd när man tävlar. Så att skadorna vid olyckor blir minimala.

Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Det är inget snack om att skinn skyddar bäst - alltid. Sen finns det ju allvädersställ som är riktigt bra också - men som sagt ett snäpp ner är det.

Sen är det ju en fråga om användningsområde och ekonomi också.

Fötterna - oavsett klädesval är det rejäla crosstövlar som gäller.

Har du funderingar på att testa på att köra bana och du känner dig själv tillräckligt bra och du tror dig om att risken finns att du blir biten av det - köp skinn direkt. Vid skitväder kräng över ett regnställ från Jula á 149kr. Helst av allt skall du köra separata skydd under skinnet men det är återigen en fråga om ekonomi.

Om du inte har några banaspirationer och inte vill ha/gillar/<någon annan outgrundlig anledning> skinn - satsa på ett allvädersställ av bra kvalité och byt sen ut skydden mot riktiga d.v.s. skyddsväst, skyddsshorts och knäskydd. De skydd som sitter i allväderställen är tyvärr alltsom oftast anskrämliga.

Alla former av crossbrallor, crosströjor, hoods etc drar asfalten hål på så fort det går över 30 km/h. Väljer du trots det att köra i såna så gäller det att du är 100 på att skydden sitter kvar vid en vurpa - typ lim och silvertejp mot huden.

.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Provat glida på asfalt med dom kläderna? Det har jag och det är inte ideal utrustning.

Nä det har jag inte - ÄN - men det har varit riktigt nära. Tror oxå att skinn skyddar bäst men att köra en sån typ av hoj jag har med skinnställ är enligt mig inte bekvämt och då tar det bort mkt av den sköna känslan. Handskar har jag "riktiga" med extra skydd för knogar. Men som ngn sa, kolla på olika typer av goretex ställ - finns säkert många idag som även skyddar bra vid en eventuell olycka:tummenupp

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Köp skinnställ, kolla efter något begagnat. Annars finns det ju att köpa billigt från tyskland.

www.fc-moto.de är en bra sida.

Körde själv med goretex innan jag började använda skinn, personligen kände jag mig mer stel när jag kör med goretex och skinn är enligt min mening mycket skönare. Sen skyddar även skinn mycket bättre.

Lite OT:
Du skrev att du var ny inom mc världen, till den mc:n du har krävs en väldigt speciell körstil om den ska hålla på väg samt att den är väldigt fett bestyckad annars är chansen väldigt stor att den skär. Sök på hur du ska köra, hittar du inget så PMa. :tummenupp

Haampe

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
KTM DUKE 640 -02
okej tack för alla svar! jag tror det lutar mot allväders ställ eller skin ställ, cross kläder är inte ens att tänka på låter det som:tungan

Det var nån som sa att jag behver köpa cross skydd i fall jag ska köpa allväders ställ, är det verkligen så dåliga skydd i dom? eller är det jag som fattat fel?:va

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
ktm 250, ktm 625
ja de är av skumgummi typ och rygg skyddet är inget man ska prata högt om, saknas till och med i mitt ena allväderställ ^^
men man gör som man skälv vill, har man rygg av stål armbågar av desamma och knän lika så, ja då kan du köra med va som helst ^^

Haampe

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
KTM DUKE 640 -02
ja de är av skumgummi typ och rygg skyddet är inget man ska prata högt om, saknas till och med i mitt ena allväderställ ^^
men man gör som man skälv vill, har man rygg av stål armbågar av desamma och knän lika så, ja då kan du köra med va som helst ^^

joo men det har jag ju inte!:p

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Som alla säger så är det ställ som gäller om man vill vara säker på väg o bana.

Men när man kör lite konbana, bakhjul på parkeringar etc så brukar inte hastigheten vara så hög när man trillar av. Då tycker jag stövlar, riktiga handskar och armbågsskydd räcker. Sen får du leva med lite ont röven o axeln men där brukar det inte gå hål. Finns ju kroppsskydd som många kör med under hood tröjan och de verkar fungera bra.

Jag åker motard på väg för att det är kul och enkelt. Då orkar jag inte alltid hänga på mig ett ställ. Men då får man ju anpassa körstilen efter det o ge fan i farliga bakhjulsomkörningar etc.

Dagens sanning (gubbtips): Om jag hade kört motard innan jag var 25 så hade jag inte levt idag pga självmordsgenen som var mycket dominant :). Körde motocross fram till jag var 20 men mina föräldrar hindrade mig från att ta mc kort då (hotade med att dra in crossen). Tackar dom för det idag.

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
Ktm monster
Kör med denna jag, / skinställ om man ska åka långt

Bifogat

• mc 075nn.JPG
    mc 075nn.JPG
    98.3 KB · Visningar: 216

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800

Haampe

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
KTM DUKE 640 -02
Jag orkar inte heller med skinnställ i stan o när man e ute o busar lite på gator och skog....
Dock ville jag ha något att glida på om man inte hade skinnjackan på sig.
Köpte ett sånt här;
http://catalog.troyleedesigns.com/catalog/product_info.php?products_id=1117
Känns bra på och mkt skinn att glida på. :tummenupp
Finns att köpa i Sverige med www.mx4all.se för typ 1600spänn.
Jag e nöjd i alla fall.

Ja det är ett sånt jag funderade på att köpa om jag ska körai hood tröja och cross byxor osv:) Jag har blivit lite osäker nu:p alla har olika åsikter:huvet :tungan
Men jag hade tänkt att både åka på bakan och sen lite längre sträckor men dom kommer inte att bli så långa, max 8-10 mil;D

Vad ska jag köpa!?:va

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Det var nån som sa att jag behver köpa cross skydd i fall jag ska köpa allväders ställ, är det verkligen så dåliga skydd i dom? eller är det jag som fattat fel?:va

Om du känner på skydden när du är ute och klämmer på allvädersställen så förstår du precis vad jag menar. Lövtunna plastbitar som troligtvis inte ens stannar kvar på knän/armbågar vid vurpa eftersom allväderstället är lite rymligar och rör sig.

Idealt kör du med väst, shorts och knäskydd under skinnställ. Skinnställ av bra kvalité med separat ryggplatta räcker långt. Steget efter det är allvädersställ med väst, shorts och knäskydd.

Ytterligare en fördel med att skaffa separata skydd - väst, shorts och knä - är att då du är och leker (låg fart alltså) någonstans räcker dom rätt bra under crossbrallor + hood.

Knäskydd skall helst vara av typen EVS eller Podmx men där kommer ju återigen ekonomin in. Ett skydd typ Ufos på bilden är bra mycket bättre än det som sitter i ställen.

.

Bifogat

• jacka.jpg
    jacka.jpg
    27.2 KB · Visningar: 138
  • shorts.jpg
    shorts.jpg
    58.7 KB · Visningar: 138
  • knee2.jpg
    knee2.jpg
    6.1 KB · Visningar: 1,446
  • knee4.jpg
    knee4.jpg
    52.5 KB · Visningar: 103

Haampe

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
KTM DUKE 640 -02
Om du känner på skydden när du är ute och klämmer på allvädersställen så förstår du precis vad jag menar. Lövtunna plastbitar som troligtvis inte ens stannar kvar på knän/armbågar vid vurpa eftersom allväderstället är lite rymligar och rör sig.

Idealt kör du med väst, shorts och knäskydd under skinnställ. Skinnställ av bra kvalité med separat ryggplatta räcker långt. Steget efter det är allvädersställ med väst, shorts och knäskydd.

Ytterligare en fördel med att skaffa separata skydd - väst, shorts och knä - är att då du är och leker (låg fart alltså) någonstans räcker dom rätt bra under crossbrallor + hood.

Knäskydd skall helst vara av typen EVS eller Podmx men där kommer ju återigen ekonomin in. Ett skydd typ Ufos på bilden är bra mycket bättre än det som sitter i ställen.

.

okeej ett allväders ställ blir det inte så det kan jag räkna ut:)

jag känner att ett skinn ställ skulle varaa bäst men jag har inte så himla mycket pengar just nu men jag ska nog kunna skrapa ihop till ett skinn ställ i vinter:)

men jag tycker arr cross kläder äe mycket snyggare och det är betydligt mycket billigare:tungan

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
okeej ett allväders ställ blir det inte så det kan jag räkna ut:)

jag känner att ett skinn ställ skulle varaa bäst men jag har inte så himla mycket pengar just nu men jag ska nog kunna skrapa ihop till ett skinn ställ i vinter:)

men jag tycker arr cross kläder äe mycket snyggare och det är betydligt mycket billigare:tungan

ärligt talat. spelar det någon roll om det är snyggt? det är inte direkt avsikten med skyddsutrustning. dock är det en bonus om det är snyggt. men inte prio ett.

jag själv började med ett allvädersställ med inbyggda skydd i och en lös ryggplatta. samt ett par oxtar modell bättre racingstövlar. men ärligt talat känns det som jag likagärna hade kunnat köra utan. har varit omkull en gång i mkt låg fart och det räckte för att det skulle skrapa hål. och jag fick ganka ont oxå.

sen bytte jag till ett överkroppsskydd och ett par crossdojjor.

men nu när jag har börjat åka bana fick det bli ett skinnställ och det känns otroligt mycket bättre. även om skydden i knä och armbågar kanske inte är ljusår före dom halvardsson skydd som satt i mina allväderskläder så sitter dom på rätt ställe iaf. sen är det aldrig fel med ett lager extra skinn att glida på.

så jag kör alltså med skinn vid seriös körning och mina allväders/kroppsskydd på gata eller åker cross. valet är svårt, men jag hade valt skinn.

kolla fc-moto. jäkligt bra priser. och vad jag har hört är dom snabba och smidiga att ha att göra med oxå.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024