Klädsel på arbetsintervju?

Vad för klädsel?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
oFFkeFF skrev:
Tycker iaf att man ska kunna visa sig hel och ren på jobbet. ...
Skulle du anställa naken-janne om han kom in näck på ditt kontor, för det är ju hur han är, eller vill vara..

På de flesta arbetsplatser finns det omklädningsrum och dusch. Anställningsintervjun började rätt lättsamt när jag fick förklara mina vedermödor i kyla och regn för att ta mig till intervjun - som jag kom i tid till.

Nacken-Janne åker polisbil eftersom det han gör kallas för förargelseväckande beteende.

En "polsk hora" har antagligen inte så där bra betyg med bra och verifierade referenser. Vad är det förresten som säger att den "polska horan" skulle jobba sämre (med att packa upp hyllan "Ivar") än en blekfet Svenne med slips och kostym?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
andersbrink skrev:
På de flesta arbetsplatser finns det omklädningsrum och dusch. Anställningsintervjun började rätt lättsamt när jag fick förklara mina vedermödor i kyla och regn för att ta mig till intervjun - som jag kom i tid till.

Nacken-Janne åker polisbil eftersom det han gör kallas för förargelseväckande beteende.

En "polsk hora" har antagligen inte så där bra betyg med bra och verifierade referenser. Vad är det förresten som säger att den "polska horan" skulle jobba sämre (med att packa upp hyllan "Ivar") än en blekfet Svenne med slips och kostym?

Kläder eller avsaknaden av kläder kan som sagt väcka uppseende, så polsk horutstyrsel kan säkerligen störa någon lika mycket som naken-janne.
Sen är det en annan femma att sådana saker inte ska göra något egentligen, utan det är kompetensen som ska avgöra.Men sen avgörs företags image av personalen, hur de klär sig och hur de uppför sig etc.
Sen om det typ är jobb på ikea, där personalen ändå har uniform spelar det kanske ännu mindre roll.
Har suttit på intervju i skitiga goretex-kläder också utan att skämmas för det av ungefär samma anledning som dig, hade inte tid att åka hem och byta om eftersom jag då jobbade som mcbud.

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Skulle en arbetssökande komma till mig för en intervjuv i ett skinställ så skulle jag bli överlyklig. Där har man något att prata om. Det finns inget värre än när man bara sitter och pratar jobb hela tiden.
Man ska kunna "skena" iväg lite för att lära känna personen :)
Det ska bli en personlig intervjuv, inte bara en i mängden.

Och ja jag vet alla arbetsgivare tänker inte så. Men jag kan säga som så att det är fan så mycket roligare att arbeta med människor som man har lärt känna på intervjuven och vet vad dom går för, än något litet spöke som gör att allt går åt helsike :)

Så BB: Ta hojen :)

/Annicka

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vill du ha jobbet på IKEA ska du se ut och bete dig som Svensson.
Ska du jobba på hojfirma tar du hojen dit och går på intervjuv i skinnställ.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ta vanliga kläder,du kommer att bli bedömd av vad du har på dig och hur du ser ut på interjuvn.

Ikea är och förblir en hård arbetsgivare,det är en av nycklarna till dess framgång.
Som alla andra arbetsgivare så söker dom billig,duktig,tidpassade,engerade,fexibel personal som jobbar utan att gnälla.

Skall du jobba med kunder så vill dom ha en trevlig,öppen,hjälpsam människa.

Skulle gissa på att just dessa saker kollar dom efter,och kommer att fråga dig om,kanske inte rakt ut. Så tänk på vad du säger och hur det kan tolkas.
Den gammal klassikern "berätta lite om dig själv" är alltid lurig.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Bikerbitch skrev:
Ska på intervju i slutet av veckan (till IKEA) och funderar på att antingen köra hoj dit och helt enkelt komma dit i skinnställ eller om man skall åka bil och ha vanliga kläder på sig. Någon här som har erfarenhet av att anställa folk som kanske har någon kommentar? Eller kvittar det vad man har på sig, motorcykeln är ju trots allt mitt bruksfordon och mitt största intresse.

Jag skulle åka hoj dit, lätt.
Du får vika ner stället under intervjun så det blir lite trevligare (och mindre varm) annars är de bara att vara hel och ren. Inte uringat och grejer.
Att du kör hoj skulle jag (om jag var arbetsgivare) bara se som att du är en företagssam tjej som tagit Mc kort.

Lycka till!

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
ktmjacke skrev:
Om du ska till en manlig personalchef så gäller,vit blus,rutig kjol,vita knäsockar,svarta lågskor med spänne,flätor på sidorna o en polkagrisklubba i handen så e jobbet ditt.QUOTE]

Bra Jacke!
Toppen idè! Nu kommer hon bli chefens lilla egna "hjälpreda".

Ingen söker jobb hos Jacke! :hihi

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Jag skulle rekommendera "vanlig" klädsel.
Det passar alltid, hojklädsel passar i princip aldrig till sådant.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag själv skulle reagera om en potentiell anställd kom i skinnställ, men jag tror att det även i det fallet skulle fungera bäst med normal klädsel, dvs inte avvikande åt något håll egentligen.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Som redan skrivits här i tråden, ta kläder som du tycker är fina och som du känner dig bekväm i. Du kommer säkert att vara nervös, vilket ju är sig brukligt på anställningsintervjuer, och då vill du ju inte sitta å fundera på om du valt rätt kläder (med eller utan skinnställ).

Lycka till på intervjun :tummenupp Rapport önskas på hur det gick :)

*vink vink* Åsa

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
RocketQueen skrev:
ktmjacke skrev:
Om du ska till en manlig personalchef så gäller,vit blus,rutig kjol,vita knäsockar,svarta lågskor med spänne,flätor på sidorna o en polkagrisklubba i handen så e jobbet ditt.QUOTE]

Ingen söker jobb hos Jacke! :hihi
Synd,annars har jag en tjänst ledig som skulle passa bra för en företagsam tjej. :tungan

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Håller med dom tidigare inläggen om att inte ska komma i skinnställ. På en anställningsintervju ska man nog undvika att klä sig i något med någon form av budskap, alltså man ska slicka r***. Man kan ju ge sig fan på att intervjuarn hatar knuttar om man kommer i ställ.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Bikerbitch skrev:
Ska på intervju i slutet av veckan (till IKEA) och funderar på att antingen köra hoj dit och helt enkelt komma dit i skinnställ eller om man skall åka bil och ha vanliga kläder på sig. Någon här som har erfarenhet av att anställa folk som kanske har någon kommentar? Eller kvittar det vad man har på sig, motorcykeln är ju trots allt mitt bruksfordon och mitt största intresse.

Tänk på att du inte har så många sekunder på dig att göra ett första intryck.. och att detta kommer att sitta i minnet på intervjuaren under urvalet: Ja, just det ja, det var hon i skinnstället..
Frågan är om det kommer att vara positivt eller negativt... vill du chansa?
Du kan ju ändå berätta att du brukar köra hoj, men ville se lite snygg ut på intervjun.. Det kan ge positiv effekt.. du har ansträngt dig.. Visat att du bryr dig om vad de tycker... och inte svängde förbi på vägen till "bulten".. vilket kanske kan bli effekten annars.. du hade inte ens intresse nog att klä dig ordentligt: kommer du att vara mer intresserad sen när du anställts???

Hoppas du förstår mina lite irriga tankegångar.. :tungan

Och: LYCKA TILL! :)

(dessutom var det inte igår som Andersbrink hade sin första intervju... och nu är han väldigt duktig på det han gör, vilket automatiskt leder till nya jobb... :) )

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Bikerbitch skrev:
Ärsch, jag som ville köra hojen. I skinnställ känner jag mig trygg.
Nåväl, det får bli vanliga svarta byxor och någon vanlig tröja istället då.

Du ska vara dig själv men samtidigt spegla förväntningarna hos den som ska tillsätta tjänsten – om du vill ha jobbet.

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
RocketQueen skrev:
Jag skulle åka hoj dit, lätt.
Du får vika ner stället under intervjun så det blir lite trevligare (och mindre varm) annars är de bara att vara hel och ren. Inte uringat och grejer.
Att du kör hoj skulle jag (om jag var arbetsgivare) bara se som att du är en företagssam tjej som tagit Mc kort.

Lycka till!

Klä dig NEUTRALT, dina kläder ska varken sticka ut eller vara "slappa"!Kläderna får aldrig bli ett föremål för tankar varken hos dig eller de personer du träffar under intervjuverna. FOKUS måste ligga på din person, din erfarenhet/motivation och varför du är lämplig för jobbet. Detta är det avtryck du vill lämna, inte tjejen som kom i skinnställ! -Vad har möjligtvis IKEA för nytta av det? Lycka till /Ingvar K

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Det är Ikea, det är vänstervridna hela bunten så åk och se ut precis hur du vill. Finns det verkligen inga bättre företag att jobba för? :(

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Charlie300 skrev:
Klä dig NEUTRALT, dina kläder ska varken sticka ut eller vara "slappa"!Kläderna får aldrig bli ett föremål för tankar varken hos dig eller de personer du träffar under intervjuverna. FOKUS måste ligga på din person, din erfarenhet/motivation och varför du är lämplig för jobbet. Detta är det avtryck du vill lämna, inte tjejen som kom i skinnställ! -Vad har möjligtvis IKEA för nytta av det? Lycka till /Ingvar K

Ok jag ger mig! Bara för att jag själv är så avis på att jag inte har hoj.

Ta INTE stället!!! :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Villee skrev:
Det är Ikea, det är vänstervridna hela bunten så åk och se ut precis hur du vill. Finns det verkligen inga bättre företag att jobba för? :(
Haha, det här var ett lustigt inlägg. Kan du inte förklara närmare hur du tänker i "unga arga"-tråden?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
mb skrev:
Haha, det här var ett lustigt inlägg. Kan du inte förklara närmare hur du tänker i "unga arga"-tråden?

mb, nej, du får skicka pm med direkt fråga så får du svar. För trött för svara i andra trådar än där frågor ställs.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Villee skrev:
mb, nej, du får skicka pm med direkt fråga så får du svar. För trött för svara i andra trådar än där frågor ställs.
Men du var inte för trött för att komma med intressanta påståenden i andra trådar än de hör hemma ;)

Äh, vi låter det förbli osagt då...

Angående kläderna så är jag mycket förvånad över att så många inte tycker det är ok att ta hojen till en anställningsintervju. Hade ni gett samma svar om det varit en kille som ställde frågan?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka