Kläm-mutter, hjälp!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Hej,
I bakramen på min hoj sitter det klämmuttrar eller klämbultar, vilka fungerar som en popnitad mutter typ..

En av skruvarna som håller fast kåpan har gått av där inne och jag undrar om det finns några bra tips på vad man kan göra nu?
Försöka borra ut skruven bara och gänga om?? Eller borra ut hela klämbulten och ta loss hela bakramen och ta den till en verkstad som kan klämma en ny?

Några tips?

/Felix

Felix skrev:
Hej,
I bakramen på min hoj sitter det klämmuttrar eller klämbultar, vilka fungerar som en popnitad mutter typ..

En av skruvarna som håller fast kåpan har gått av där inne och jag undrar om det finns några bra tips på vad man kan göra nu?
Försöka borra ut skruven bara och gänga om?? Eller borra ut hela klämbulten och ta loss hela bakramen och ta den till en verkstad som kan klämma en ny?

Några tips?

/Felix
Om jag förstår dej rätt är det en nitmutter du pratar om. I så fall kan du borra ut hela niten, sticka iväg till Biltema och köpa deras nitmuttersats inkl. tång och klämma dit en ny mutter. Försök inte borra ut bulten, det är ingen ide eftersom niten är i aluminium och gängorna kommer att paja när du borrar.

På din förklaring låter det som en popnitmutter. Är det det, kan du hitta en hel sats med verktyg och allt till ett billigt pris på ex. Biltema el. Meca. Kolla bara så att "insticket" är tillräckligt. Ah, såg att du håller på att fixa om den till racehoj. Då ska du absolut köpa en popnitmuttertång! Den är skitbra till att fixa egna fästen till allt möjligt!

Lycka till!

Nr:18 skrev:
Om jag förstår dej rätt är det en nitmutter du pratar om. I så fall kan du borra ut hela niten, sticka iväg till Biltema och köpa deras nitmuttersats inkl. tång och klämma dit en ny mutter. Försök inte borra ut bulten, det är ingen ide eftersom niten är i aluminium och gängorna kommer att paja när du borrar.

Tackar!! Då gör jag så, problemet var korrekt uppfattat :tummenupp

/Felix

Felix skrev:
Tackar!! Då gör jag så, problemet var korrekt uppfattat :tummenupp

/Felix

Nu vet inte jag vad Biltema säljer för någon variant, men tängerna brukar grejja upp till M6, och sen kommer nästa från M8 o uppåt. Lilla tången går nog att hitta från 700:- och uppåt, beroende på kvalitet, M8 o uppåt...lägg på 3000:-...Då pratar vi inte Biltema grejjor...

Wibbe skrev:
Nu vet inte jag vad Biltema säljer för någon variant, men tängerna brukar grejja upp till M6, och sen kommer nästa från M8 o uppåt. Lilla tången går nog att hitta från 700:- och uppåt, beroende på kvalitet, M8 o uppåt...lägg på 3000:-...Då pratar vi inte Biltema grejjor...
Lilla biltema kostar 179:-
Mutternitsats
Innehåller nittång med gummiklädda handtag, samt fyra utbytbara munstycken M3, M4, M5 och M6. Dessutom ingår mutternit: 20 st M3, 20 st M4, 20 st M5 och 15 st M6. Lev. i plastlåda.

Art nr Pris Antal
12-953 179,00 kr

Nr:18 skrev:
Lilla biltema kostar 179:-
Mutternitsats
Innehåller nittång med gummiklädda handtag, samt fyra utbytbara munstycken M3, M4, M5 och M6. Dessutom ingår mutternit: 20 st M3, 20 st M4, 20 st M5 och 15 st M6. Lev. i plastlåda.

Art nr Pris Antal
12-953 179,00 kr

En sådan är jag lycklig ägare till nu!
Får se hur den funkar imorgon! :)

Felix skrev:
En sådan är jag lycklig ägare till nu!
Får se hur den funkar imorgon! :)

Borrade ur den gamla och klämde en ny idag! Funkade perfekt! rekommenderas! även om tången pajar nästa gång är den värd pengarna! :D :tummenupp

/Felix

För er som undrar vad grabbarna snackar om så finns detbilder i Allt om Mcs senaste nr ...
Kolla projekt hojen...
Där nitas det mutter! :D

Annars generellt!
Passa er för Biltema!

Oj vilken gammal tråd!

Spelar ingen roll - den ska väckas till (-fälligt?) liv.

Ett hål i svingen där M5-gängen är trasig, eftersom skruven/bulten lossnat och därefter vibrerat så att hålet nu är ca. 7-8 mm stort.
Fick tips om att det finns nitmutter/pop nut att använda och funderar på Biltema´s sats (249:-).
MEN, hur stor utvändig diameter har t.ex. M5-nitmutterhylsan? Den måste ju kunna greppa om materialet i svingen och det lär den inte göra om nitmutterns diameter är, låt säga... 6 mm.
Någon som har en sådan nitmuttersats och som kan mäta?

/H
-

Last edited:
Biltemas muttrar är av aluminium, bara skit. Tänk själv, en mutter av aluminium. Köp kvalitet dvs stål.

Biltemas muttrar är av aluminium, bara skit. Tänk själv, en mutter av aluminium. Köp kvalitet dvs stål.
-

Beror väl på var mutterniten skall monteras. Är det i en plastkåpa utan "belastning" så lär aluminium fungera alldeles utmärkt. I svingen där skruven/bulten ska hålla ner ett svingskydd i gummi mot svingen lär det också fungera med aluminium.
Det visar sig - köpte Feltema´s mutternitsats.

/H

Satt Biltema almutter på kylet för att fästa sidokåpan på KTM enduro. Håller ungefär lika bra som originalet.
Det vill säga håller ett hyfsat tag, lite beroende på antal vurpor.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back