odysse skrev:har funderingar på att plana av topplocket på min duke -01 .. hur mycket går det att ta ? klämmsaplten är redan std 1,4 mm ... finns det packningar med olika tjocklek att köpa ?
Bore/stroke 101/78mmandersbrink skrev:Vad är det för slaglängd i KTM'en?
Ghost skrev:Bore/stroke 101/78mm
Ghost skrev:Bore/stroke 101/78mm
ulf_lundin skrev:Inte alls säkert squishen ändras om man tar ner toppen.
Oh well..Akra-Linkan skrev:På min 01:a är det 76 mm slag
Spamvarning !andersbrink skrev:Om inte toppens förbränningsutrymme är helt cylindriskt med en flat "botten" ändras den ju (iaf lite) så fort man fräser bort lite material.
ulf_lundin skrev:Spamvarning !
Helt förenligt med mitt påstående 'inte säkert att...'
'Cylindriskt' onödigt snävt, dock. Apropå petitesser.
/u
ktmjacke skrev:Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4rna då dom inte har justerbart kamdrev.
En kille som heter bohlin som håller på mycket med portning har nämligen berättat för mig att han gjorde det misstaget en gång,blev tydligen inget bra.Men jag tror det va på en motor till nån som tävlar,då lär dom ju vilja ha vridet i botten.Kanske funkar bra på gatan.andersbrink skrev:Vill man ha retard på kammarna, dvs flytta upp vridmomentet i varvtalsområdet, kan man plana toppen utan att bry sig om att justera om kamdreven.
ktmjacke skrev:Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4rna då dom inte har justerbart kamdrev.
Timingen ändrar sig inte så mycket vid planing. Hur mycket går lätt att räkna ut genom att mäta effektiva diametern på kamdrevet (från nit på kamkedjan till en annan tvärs över drevet.) Omkretsen motsvarar 720 vevgrader, så m t.ex. 50 mm diameter/157 mm omkrets o 1 mm planing skulle då ge 720/157 = 4.6 gr, dvs ca .5 grad/.1 mm planing. Som exempel. Andra drevstorlekar ger andra värden förstås.ktmjacke skrev:Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4rna då dom inte har justerbart kamdrev.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|