Klämmspalt LC4 ??

odysse

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Luleå
Hoj
SV 650 2001
har funderingar på att plana av topplocket på min duke -01 .. hur mycket går det att ta ? klämmsaplten är redan std 1,4 mm ... finns det packningar med olika tjocklek att köpa ?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min topp till 620:n planades så mycket att det tog på kanten av ett fäste till ena avgaskröksfjädern :) Vet inte hur mycket det blev i millimeter. Cylinderfotspackningen är ungefär halva mot original. Annars är väl en vanlig högkomp-kolv vanligaste vägen...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
odysse skrev:
har funderingar på att plana av topplocket på min duke -01 .. hur mycket går det att ta ? klämmsaplten är redan std 1,4 mm ... finns det packningar med olika tjocklek att köpa ?

Klämspalten bör vara 1.00 mm per 50 mm borrning för att vara på den säkra sidan. Med 1.4 mm klämspalt har du förmodligen ca 70 mm slaglängd.
Det du ska vara orolig för är spelet/avståndet mellan kolv och ventiler runt +/- 10 grader vid övre dödläget när avgasventilen stänger och insugsventilen öppnar. Det spelet ska vara minst klämspalten + 25% på insuget och +50% på avgas, dvs mellan arslet och tummen uppmätt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har torskat minst en, den första, (iaf som jag är 100 säker på) genom att ha för klent spel mellan kolv och ventil. Det kostnaden står på "självlärda utvecklingskontot" precis som så mycket annat (i onödan). Jag är också kontorsråtta! Sitter på arslet och hackar C++ på Tre Orvar.

Vad är det för slaglängd i KTM'en?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ghost skrev:
Bore/stroke 101/78mm

Då är en klämspalt på 1.40 mm alldeles perfekt. Dvs, byt inte till en tunnare packning. Däremot kan du ju plana av toppen för att få mer squish och mer kompression - om nu ventil/kolvavståndet är okej - annars lär du försänka ventilerna i ventilsätena eller fräsa ur ventilfickorna i kolven. Att montera en högkompskolv är inte att rekommendera eftersom den större kolvtoppen förstör förbränningsegenskaperna, dvs flamfronten blir allt annat än optimerad.

Däremot på t.ex. mina 13.5:1 JE-kolvar har man "mixtrat" lite och gjort en "virtuell" turbokolv, dvs att kolvtoppen är konkav i mitten och resten på sidorna agerar extrastor "klämspalt". Rätt nära ett idealiskt sfäriskt förbränningsutrymme.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Inte alls säkert squishen ändras om man tar ner toppen. Det beror helt på utformningen av kolv o topp. Men högre komp o mindre kolv/ventil-avstånd blir det ju. O en liten retardation av kammen...
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om inte toppens förbränningsutrymme är helt cylindriskt med en flat "botten" ändras den ju (iaf lite) så fort man fräser bort lite material. Petitesser, men ändå. :)

Har man en "dome" på kolven är det även risk att den slår i toppen om man fräser ned för mycket. Men det är ju rätt svårt att mäta upp, man får ut och köra lite och se var någonstans det saknas sotavlagringar eller i värsta fall gnagt bort lite material.

ulf_lundin skrev:
Inte alls säkert squishen ändras om man tar ner toppen.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Akra-Linkan skrev:
På min 01:a är det 76 mm slag :fatta! :tungan :tungan
Oh well.. :tungan

Letade igenom mina egna manualer & kollade på KTM:s hemsida -99 har dom siffror som jag uppgav så också -03. :7peta

Hittade tyvärr inga siffror för -01 vildchansade att det skulle vara samma, men det året verkar ju vara speciellt.. :lol
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersbrink skrev:
Om inte toppens förbränningsutrymme är helt cylindriskt med en flat "botten" ändras den ju (iaf lite) så fort man fräser bort lite material.
Spamvarning !
Helt förenligt med mitt påstående 'inte säkert att...'
'Cylindriskt' onödigt snävt, dock. Apropå petitesser.
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Spamvarning x 2!

"Elementärt min käre Watson!"
"Precis! sa Bill"
"Visst! sa Bull!"

Jag börjar bli trött i pallet... :D Har format förbränningsrum på min uppsvetsade topp ikväll och börjat lappa ihop den med ventiler i olika längd. "Man tager vad man haver..." Saknar dock 2 stycken 31mm insugsventiler och 1 st 27mm avgas. Våffå harnte jag köpt sådana för? Hm, lär jag räta ut några gamla krokiga månntro? Hm...

ulf_lundin skrev:
Spamvarning !
Helt förenligt med mitt påstående 'inte säkert att...'
'Cylindriskt' onödigt snävt, dock. Apropå petitesser.
/u
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:eek:rna då dom inte har justerbart kamdrev.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ktmjacke skrev:
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:eek:rna då dom inte har justerbart kamdrev.

Vill man ha retard på kammarna, dvs flytta upp vridmomentet i varvtalsområdet, kan man plana toppen utan att bry sig om att justera om kamdreven.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
andersbrink skrev:
Vill man ha retard på kammarna, dvs flytta upp vridmomentet i varvtalsområdet, kan man plana toppen utan att bry sig om att justera om kamdreven.
En kille som heter bohlin som håller på mycket med portning har nämligen berättat för mig att han gjorde det misstaget en gång,blev tydligen inget bra.Men jag tror det va på en motor till nån som tävlar,då lär dom ju vilja ha vridet i botten.Kanske funkar bra på gatan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ktmjacke skrev:
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:eek:rna då dom inte har justerbart kamdrev.

Man kan skaffa kam som är anpassad för den planade toppen ;)
 

odysse

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Luleå
Hoj
SV 650 2001
jag byter till en G1:a i samma veva ... tror att jag ett par tiondelar (friskt vågat ) ... bultarna som hänger i toppen är dom bara gängade in ???
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ktmjacke skrev:
Har hört att det är förkastligt att plana toppen på ktm lc4:eek:rna då dom inte har justerbart kamdrev.
Timingen ändrar sig inte så mycket vid planing. Hur mycket går lätt att räkna ut genom att mäta effektiva diametern på kamdrevet (från nit på kamkedjan till en annan tvärs över drevet.) Omkretsen motsvarar 720 vevgrader, så m t.ex. 50 mm diameter/157 mm omkrets o 1 mm planing skulle då ge 720/157 = 4.6 gr, dvs ca .5 grad/.1 mm planing. Som exempel. Andra drevstorlekar ger andra värden förstås.

Sen finns det viss tolerans redan från fabrik, skulle tro den ligger runt +/- 2 grader el nåt sånt.

Är man mer noga än så blir det att mäta och justera själv. Pyssligt.
Men den viktiga ventil/kolvspalten bör man alltid kolla.
/u
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top