klantarsel...

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Jag fick hyra... :kryckor

Wagge skrev:
2235731 Det måste man göra i sverige också... :fakta

Sandstrom skrev:
2235586 Låt mig gissa... du tycker inte att det är några problem att nöjesåka hoj med skyddsutrustning trots att det kostar samhället en massa pengar om du klotar allvarligt?

Det kostar att låta folk själv ta ansvar för sina liv. Men friheten att själv få ta beslut som bara drabbar en själv (och eventuellt sjukvården) är ovärderlig.

Det är svårt för oss att förstå. Svensken börjar darra och blir knäsvag när inte staten bestämmer vilka underkläder som ska vara på... I USA har man en annan syn på staten och det individuella ansvaret.

Vi har nog snart cykelhjälmstvång för vuxna människor här också...

Är otroligt glad och tacksam över att min mamma pluppade ut mig här och inte i USA även om det är lite väl mycket dagis över Sverige stundtals. Det som är typiskt för svenskar är oxå det eviga gnällandet över allt och på allt. Finns alltid sånt som kan bli bättre men man borde oxå försöka uppskatta det som verkligen är bra :)

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Wagge skrev:
2235731 Det måste man göra i sverige också... :fakta

Dåligt exempel för det visste ja ju...menade mer att man på allmänna sjukhus endast gör det NÖDVÄNDIGASTE. Typ syr ihop ett sår eller gipsar ett ben. Allt övrigt i eftervården, utrustning, bidrag till hjälpmedel etc får man bekosta helt själv. Om du t ex måste amputera en fot, så fixar dom det så att du överlever. Men har du ingen försäkring kan du glömma en vettig protes eller handgas i bilen.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Haha!

"Hans hjärna fungerar normalt" säger läkaren...
Menar dom jämfört med innan eller jämfört med amerikanska fotbollsspelare över huvud taget? :hihi

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
FUBAR skrev:
2235461 Delstaten Pennsylvanias lag om hjälmtvång röstades bort 2003.

:rolleyes: Smart.

Tyckte själv det lät så konstigt när jag skrev om det här för tre år sedan, läs Hjälmtvång avskaffas i Pennsylvania, USA-tråden

Lord Adrian skrev:

Så länge sånt här inte drabbar min plånbok tycker jag bara det handlar om Darwin....Survival of the fittest.

Det var en väldigt tråkig människosyn du har. Är det bara plånboken som räknas? "Sköt dig själv och skit i andra" ?

Jag är absolut inte för förbud och en massa dumma lagar, men hjälmtvånget är så självklart tycker jag att det är riktiga nötter som ifrågasätter nyttan med den lagen.

F.ö. tycker jag om USA som land, så det här inlägget är inte menat att spä på många svenskars fördomar om "dumma amerikaner". Jag är mest kritisk till hur fasen de kunde avskaffa en bra lag.

Vi får väl hoppas att några lärt sig en läxa därborta, åtminståne quarterbackens fans som ser upp till honom.

Peace!
RuffRyder

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
Seerdon skrev:
2235779 Dåligt exempel för det visste ja ju...menade mer att man på allmänna sjukhus endast gör det NÖDVÄNDIGASTE. Typ syr ihop ett sår eller gipsar ett ben. Allt övrigt i eftervården, utrustning, bidrag till hjälpmedel etc får man bekosta helt själv. Om du t ex måste amputera en fot, så fixar dom det så att du överlever. Men har du ingen försäkring kan du glömma en vettig protes eller handgas i bilen.

Stockholm Läns Landsting tillhandahåller enormt många tekniska hjälpmedel till dem som behöver, för 100 kr/år. Jag kan däremot inte svara för hur det är med proteser, men jag har svårt att tro att den skadade får betala kostnaden för sin protes! De kostar enormt stora pengar! Och för anpassning av bilen (jag antar att det är det du menar med "handgas" för på hojen har du ju redan det) ansöker man om pengar från Försäkringskassan.

Naturligtvis skadar det inte att ha privat olycksfallsförsäkring, och pensionsförsäkring som ersätter arbetsinkomsten i det fall du skulle bli invalidiserad och inte kunna jobba. Om du har en schysst anställning får du som sjukpensionär bara 65% av inkomsten i pension om du inte har sett om ditt hus. Som svartjobbare blir det nog betydligt risigare...

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Snuttan skrev:
2235929 Stockholm Läns Landsting tillhandahåller enormt många tekniska hjälpmedel till dem som behöver, för 100 kr/år. Jag kan däremot inte svara för hur det är med proteser, men jag har svårt att tro att den skadade får betala kostnaden för sin protes! De kostar enormt stora pengar! Och för anpassning av bilen (jag antar att det är det du menar med "handgas" för på hojen har du ju redan det) ansöker man om pengar från Försäkringskassan.

Naturligtvis skadar det inte att ha privat olycksfallsförsäkring, och pensionsförsäkring som ersätter arbetsinkomsten i det fall du skulle bli invalidiserad och inte kunna jobba. Om du har en schysst anställning får du som sjukpensionär bara 65% av inkomsten i pension om du inte har sett om ditt hus. Som svartjobbare blir det nog betydligt risigare...

I USA alltså...enligt tidigare resonemang högre upp i tråden. Allt det du nämner är ju det "fina" med svenska modellen...

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
RuffRyder skrev:
2235886 Tyckte själv det lät så konstigt när jag skrev om det här för tre år sedan, läs Hjälmtvång avskaffas i Pennsylvania, USA-tråden

Det var en väldigt tråkig människosyn du har. Är det bara plånboken som räknas? "Sköt dig själv och skit i andra" ?

Jag är absolut inte för förbud och en massa dumma lagar, men hjälmtvånget är så självklart tycker jag att det är riktiga nötter som ifrågasätter nyttan med den lagen.

F.ö. tycker jag om USA som land, så det här inlägget är inte menat att spä på många svenskars fördomar om "dumma amerikaner". Jag är mest kritisk till hur fasen de kunde avskaffa en bra lag.

Vi får väl hoppas att några lärt sig en läxa därborta, åtminståne quarterbackens fans som ser upp till honom.

Peace!
RuffRyder

Jag kanske var otydlig...Jag är helt och hållet för hjälmtvång/lag, men dom som är korkade nog att fara runt utan hjälm har jag föga medlidande med. Om man kraschar och avlider till följd av att man inte haft hjäm, ja då har Darwin talat... :arsele

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Uppdatering

CNN Breaking News
-- Steelers quarterback Ben Roethlisberger to be cited for failure to wear a helmet, not having a proper license at time of his June 12 accident.

http://sportsillustrated.cnn.com/2006/football/nfl/06/19/bc.fbn.roethlisbergerac.ap/index.html?cnn=yes

Vi kanske var för snabba med att dömma ut snubben. Enligt artikeln så hade både han och bilisten grönt ljus, men bilisten hade väjningsplikt och väjde inte. Ben körde 35mph tydligen, vilket var gällande hastighetsbegränsning för platsen.

Peace!

Last edited:

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
RuffRyder skrev:
2247150 CNN Breaking News
-- Steelers quarterback Ben Roethlisberger to be cited for failure to wear a helmet, not having a proper license at time of his June 12 accident.

http://sportsillustrated.cnn.com/2006/football/nfl/06/19/bc.fbn.roethlisbergerac.ap/index.html?cnn=yes

Vi kanske var för snabba med att dömma ut snubben. Enligt artikeln så hade både han och bilisten grönt ljus, men bilisten hade väjningsplikt och väjde inte. Ben körde 35mph tydligen, vilket var gällande hastighetsbegränsning för platsen.

Peace!
Men han körde ju en såndär sportcykel!! Han måste vara fartgalen idiot som inte respekterar andra mottrafikanter!! :mad:
Men hur var det nu hade han eller hade han inte körkort?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS