Klarade DU första uppkörningen?

Klarade du första uppkörningen?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har sett att många här tränar som mest för att få den efterlängtade lappen som befriar dem från gröna skyltar och följeslagare. Själv pyntade jag en del till en körskola men lyckades iaf ta kortet på första uppkörningen.
Är det svårare att köra upp som privatist? Eller är det bara så att körskolorna vet vad de ska lära ut för uppkörningen?

HanneZ

Guest
Privatist är inte svårare, bara det att man får visa sin lärare att man kan köra istället för kontrollanten från vv. Privatister kollas hårdare med all rätt då körskolelärare inte släpper fram folk som inte kommer att klara sig då de sabbar deras statistik(läs rykte).

Jag klara på första :D

/ Hannes

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag tog bil och MC kort samtidigt.

Körde 4 bil lektioner och 4 MC sedan var de klart ..........

sandstream

Guest
Tog en intensivkurs hos Jarla i Bromma och efter 1 vecka med dubbellektion i trafiken varje dag plus deras körgård så var saken biff. :D

Lilla gul

Bira Kungen
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gammal kaffekvarn med handtag
Jag klarade första galant men det beror enbart på körskolan. Jag fick all service man kan önska av dom dom till och med gjorde en uppkörning med mig dagen innan.

Jag körde alltså upp som privatist. Jag fick kalla kårar 2 veckor innan tiden så jag gick ner till den lokala körskolan och förklarade hur jag kände och dom lade inga förmanande ord om att jag skulle kommit tidigare. Utan dom bara ojdå då får vi sätta fart 5 dubbel senare och en uppkörning så hade jag lappen i hand.

Sen började helvete i hojträsket men det är ju en helt anna historia :tungan

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jajjebox, klara de galant efter hmm... 5 lektioner kanske.
Visste att ja skulle greja de, va ju inte så svårt :tummenupp
Sen att Mr Tomas på körskolan älskade att köra hoj o inte va som en "vanlig" lärare spela nog in ganska mycket, väldans cool kille. Ställde upp på allt så att man skulle få sitt kort! :Bugar Körde oxå en uppkörning dan innan uppkörningen och då la sej den värsta nervositeten.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Japp...klarade mitt på första försöket. :tummenupp

Fast då fick jag nöta en del på körskola, har aldrig haft moppe och bara provat på att köra hoj 1 gång, o det några hundra meter, typ 7 år tidigare. :rolleyes:

Jag va så in åt helvete nervös innan alltså. Fi dong!! :3freak

//Madhondasomkördeuppiaugusti-97

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Givet.

B-kort när man var 18, Teorihjälp, med bara 2 praktiska lektioner. Teori (nääära gränsen) och praktik (med beröm)

A-kort när man var 28 praktik på Jarla MC och Teori själv. Teori (alla rätt:)) och praktikprovet (med beröm, speciellt garagevändning:))

Färga me importante

Last edited:

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Klarade mig på första försöket tack vare min ihärdiga och tålmodiga make som tragglade med mig i det oändliga!! Jag hade aldrig ens kört moppe när jag började övningsköra vid 38 års ålder, har inte heller bilkörkort så det har varit tufft! :brinnerup
Sen att det ibland nästan blev skilsmässa på kuppen som tex. när min man sparkade mig på smalbenet när jag hela tiden låste bakbromsen i slutet av konbanan!! Han råkade sparka mig på enda stället där jag inte hade skydd av varken stöveln eller knäskyddet, så jag fick en apelsinstor svullnad på smalbenet vilket i och för sig gjorde så jävla ont så att jag inte överhuvudtaget kunde använda bakbromsen den närmaste veckan :4skrika

HanneZ

Guest
bikerwoman skrev:
Klarade mig på första försöket tack vare min ihärdiga och tålmodiga make som tragglade med mig i det oändliga!! Jag hade aldrig ens kört moppe när jag började övningsköra vid 38 års ålder, har inte heller bilkörkort så det har varit tufft! :brinnerup
Sen att det ibland nästan blev skilsmässa på kuppen som tex. när min man sparkade mig på smalbenet när jag hela tiden låste bakbromsen i slutet av konbanan!! Han råkade sparka mig på enda stället där jag inte hade skydd av varken stöveln eller knäskyddet, så jag fick en apelsinstor svullnad på smalbenet vilket i och för sig gjorde så jävla ont så att jag inte överhuvudtaget kunde använda bakbromsen den närmaste veckan :4skrika
Osså säger dom att våld inte löser problem? Skitsnack! :D

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Teorin på första försöket både i A och B kortet.
Däremot krävdes en andra uppkörning för båda.
Hojkortet gick på 1600:-, Bilkortet på närmare 9500:- :gnissla

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
B - Nej.. var nervös så jag började grina även på den uppkörningen jag sen klarade mig på.. :rolleyes:

(B)ECDE - Japp! :banana

(C)E - Japp! (fast det var nog på gränsen.. :3freak )

A - Nej, var så nervös att jag höll på o svimma när jag fick se vem jag skulle köra upp med o var tvungen att lägga mig ner... Andra uppkörningen gjorde jag däremot med beröm godkänt. :squid

*Lisan*

I am the devil in disguise, oh yes I am!
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki
Jajamensan .. A-kortet satt på första uppkörningen :rock Dock efter 2 månaders tragglande på körskola. Men jag hade aldrig kört innan så det är väl ganska försvarligt. B-kortet däremot gick på andra försöket. Trots att jag backade in i ett träd med körskolans nya BMW :rodnar Ibland ska man ha tur ..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
98 röster

98 röster än så länge och siffrorna visar att 14% av körskolenyttjarna kuggats och 40% av privatisterna.

Personligen tror jag inte att uppkörningsmannen bryr sig något utan uppkörningen är exakt densamma för båda. Däremot tror jag skillnaden ligger i att en körskola faktiskt tjänar sina pengar genom att lära folk köra hoj medan den snälle pappan/kusinen/flickvännen/pojkvännen egentligen bara har sig själv att utgå ifrån..

Någon som har någon annan teori?

Jag körde upp efter 12 lektioner hos körskola. Bokade däremot uppkörningen som privatist och körde således upp som privatist. Godkändes. Jag tror inte jag hade klarat uppkörningen utan att ha fått tips och trix från körskolan..

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Fixade första försöket på både a,b och c.

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Klarade på första försöket. Gick en veckas intensivkurs i västerås innan, körde åtta timmar om dagen i fem dagar (8400:- inkl. uppkörning o.s.v kostade kursen).

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
lite mittemellan, klarade första, körde privat tills det var dags för uppkörning, en vecka innan ungefär så ringde jag körskolan å fixa tid å sånt.. så fick jag köra upp med dom, smidigt, tog bara 2-3 lektioner nåt :tummenupp

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Ja!
För B privat på 18 års dagen 1989 och BE förra hösten efter en lektion timmen innan uppkörning.
Men A kortet sitter visst långt inne... :mad:

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...