Oscar_
Ny medlem
Hallå där Sporthoj!
Nu är det så att efter många många år har jag kommit till den tiden i mitt liv då en hoj lämpar sig ypperligt. Har drömt om det sedan barnsben, men nu är det verkligen dags. Underbara Nikel här på forumet har inte gjort det svårare för mig direkt, utan eldat på denna kärlek till motorcyklar och sparkat igång mig. Problemet är att jag inte har tagit lappen ännu, men det ser jag inte som något större hinder. "Snart" är det ju vår igen. Vad jag istället har i tanken är att jag är lite sugen på att börja bygga på en motorcykel nu i vinter, för att sedan ha den färdig tills sommaren. Då jag för närvarande är arbetslös ser jag detta som en grym idé, då det både fördriver tiden och mig och ger mig alla möjligheter i världen att få en grym hoj med min egna prägel.
Nu till det stora kruxet. Jag har aldrig någonsin skruvat på varken en bil eller motorcykel innan. Kan inte rabbla upp många delar, och har aldrig så mycket som bytt ett luftfilter. Har däremot lagt vantarna på ett par serviceböcker, och tycker inte att det verkar så invecklat som det ger sken av. Givetvis är det en gammal motorcykel som jag satt ögonen på, då jag inbillar mig att de är mer "straightforward mekaniska" är dagens monstermoppar. Trots allt så har jag både internet, serviceböcker och Nikel (fast säg inget, han vet inte om det än) till min hjälp. Vad säger ni, tror ni att jag kommer klara av det?
Planen är att helt enkelt köpa en billig gammal motorcykel, någon som jag inte kommer gråta floder om jag har sönder beyond repair, men som fortfarande kommer ge mig stor körglädje när den är klar. Kanske en CBR 1000 F från 87 eller så? Med denna i min ägo hade jag helt enkelt tänkt mig börja plocka isär och sätta ihop den, bit för bit. Börja med kåpor, sadel, däck, gaffel, och så vidare, och fortsätta så länge det går vilket förhoppningsvis är med motorn på golvet och sedan tillbaka i ramen. Kommer jag stöta på några problem med detta eller skulle det gå vägen, så länge jag läste mig till precis vilken procedur jag borde köra på och vad jag måste tänka på för just den delen? Jag har som sagt ingen som helst aning om hur svårt eller enkelt det är att skruva isär en motorcykel. Men alla måste väl lära sig någonstans, och jag tycker detta känns helt rätt!
Ifall ni nu tror på mig, och att jag skulle klara av det - har ni några snabba tips? Uppskattar precis allt som ni kan säga, även om jag läst mig till mycket på forumet, och internet. Är ett stort fan av många byggtrådar och har läst dem i åratal. Nu kom jag av mig igen, tips var det. Något jag bör undvika att pilla på, då jag pajjar vakuumpackningar eller dylikt? Eller kanske hojtips? Primärt är det ju hur enkelt det är att skruva på den som avgör, men jag skulle helst slå två flugor i en smäll och hitta en motorcykel som fortfarande går bra som satan på vägen så jag kan få ha lite roligt när jag är klar sedan.
Uppskattar exakt alla former av svar, bra som dåliga! Tackar även de som tagit sig tid och energi att läsa igenom hela min post.
Tack på förhand!
Mvh Oscar
Nu är det så att efter många många år har jag kommit till den tiden i mitt liv då en hoj lämpar sig ypperligt. Har drömt om det sedan barnsben, men nu är det verkligen dags. Underbara Nikel här på forumet har inte gjort det svårare för mig direkt, utan eldat på denna kärlek till motorcyklar och sparkat igång mig. Problemet är att jag inte har tagit lappen ännu, men det ser jag inte som något större hinder. "Snart" är det ju vår igen. Vad jag istället har i tanken är att jag är lite sugen på att börja bygga på en motorcykel nu i vinter, för att sedan ha den färdig tills sommaren. Då jag för närvarande är arbetslös ser jag detta som en grym idé, då det både fördriver tiden och mig och ger mig alla möjligheter i världen att få en grym hoj med min egna prägel.
Nu till det stora kruxet. Jag har aldrig någonsin skruvat på varken en bil eller motorcykel innan. Kan inte rabbla upp många delar, och har aldrig så mycket som bytt ett luftfilter. Har däremot lagt vantarna på ett par serviceböcker, och tycker inte att det verkar så invecklat som det ger sken av. Givetvis är det en gammal motorcykel som jag satt ögonen på, då jag inbillar mig att de är mer "straightforward mekaniska" är dagens monstermoppar. Trots allt så har jag både internet, serviceböcker och Nikel (fast säg inget, han vet inte om det än) till min hjälp. Vad säger ni, tror ni att jag kommer klara av det?
Planen är att helt enkelt köpa en billig gammal motorcykel, någon som jag inte kommer gråta floder om jag har sönder beyond repair, men som fortfarande kommer ge mig stor körglädje när den är klar. Kanske en CBR 1000 F från 87 eller så? Med denna i min ägo hade jag helt enkelt tänkt mig börja plocka isär och sätta ihop den, bit för bit. Börja med kåpor, sadel, däck, gaffel, och så vidare, och fortsätta så länge det går vilket förhoppningsvis är med motorn på golvet och sedan tillbaka i ramen. Kommer jag stöta på några problem med detta eller skulle det gå vägen, så länge jag läste mig till precis vilken procedur jag borde köra på och vad jag måste tänka på för just den delen? Jag har som sagt ingen som helst aning om hur svårt eller enkelt det är att skruva isär en motorcykel. Men alla måste väl lära sig någonstans, och jag tycker detta känns helt rätt!
Ifall ni nu tror på mig, och att jag skulle klara av det - har ni några snabba tips? Uppskattar precis allt som ni kan säga, även om jag läst mig till mycket på forumet, och internet. Är ett stort fan av många byggtrådar och har läst dem i åratal. Nu kom jag av mig igen, tips var det. Något jag bör undvika att pilla på, då jag pajjar vakuumpackningar eller dylikt? Eller kanske hojtips? Primärt är det ju hur enkelt det är att skruva på den som avgör, men jag skulle helst slå två flugor i en smäll och hitta en motorcykel som fortfarande går bra som satan på vägen så jag kan få ha lite roligt när jag är klar sedan.
Uppskattar exakt alla former av svar, bra som dåliga! Tackar även de som tagit sig tid och energi att läsa igenom hela min post.
Tack på förhand!
Mvh Oscar