Klarar jag av detta?

Oscar_

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
-
Hallå där Sporthoj!

Nu är det så att efter många många år har jag kommit till den tiden i mitt liv då en hoj lämpar sig ypperligt. Har drömt om det sedan barnsben, men nu är det verkligen dags. Underbara Nikel här på forumet har inte gjort det svårare för mig direkt, utan eldat på denna kärlek till motorcyklar och sparkat igång mig. Problemet är att jag inte har tagit lappen ännu, men det ser jag inte som något större hinder. "Snart" är det ju vår igen. Vad jag istället har i tanken är att jag är lite sugen på att börja bygga på en motorcykel nu i vinter, för att sedan ha den färdig tills sommaren. Då jag för närvarande är arbetslös ser jag detta som en grym idé, då det både fördriver tiden och mig och ger mig alla möjligheter i världen att få en grym hoj med min egna prägel.

Nu till det stora kruxet. Jag har aldrig någonsin skruvat på varken en bil eller motorcykel innan. Kan inte rabbla upp många delar, och har aldrig så mycket som bytt ett luftfilter. Har däremot lagt vantarna på ett par serviceböcker, och tycker inte att det verkar så invecklat som det ger sken av. Givetvis är det en gammal motorcykel som jag satt ögonen på, då jag inbillar mig att de är mer "straightforward mekaniska" är dagens monstermoppar. Trots allt så har jag både internet, serviceböcker och Nikel (fast säg inget, han vet inte om det än) till min hjälp. Vad säger ni, tror ni att jag kommer klara av det?

Planen är att helt enkelt köpa en billig gammal motorcykel, någon som jag inte kommer gråta floder om jag har sönder beyond repair, men som fortfarande kommer ge mig stor körglädje när den är klar. Kanske en CBR 1000 F från 87 eller så? Med denna i min ägo hade jag helt enkelt tänkt mig börja plocka isär och sätta ihop den, bit för bit. Börja med kåpor, sadel, däck, gaffel, och så vidare, och fortsätta så länge det går vilket förhoppningsvis är med motorn på golvet och sedan tillbaka i ramen. Kommer jag stöta på några problem med detta eller skulle det gå vägen, så länge jag läste mig till precis vilken procedur jag borde köra på och vad jag måste tänka på för just den delen? Jag har som sagt ingen som helst aning om hur svårt eller enkelt det är att skruva isär en motorcykel. Men alla måste väl lära sig någonstans, och jag tycker detta känns helt rätt!

Ifall ni nu tror på mig, och att jag skulle klara av det - har ni några snabba tips? Uppskattar precis allt som ni kan säga, även om jag läst mig till mycket på forumet, och internet. Är ett stort fan av många byggtrådar och har läst dem i åratal. Nu kom jag av mig igen, tips var det. Något jag bör undvika att pilla på, då jag pajjar vakuumpackningar eller dylikt? Eller kanske hojtips? Primärt är det ju hur enkelt det är att skruva på den som avgör, men jag skulle helst slå två flugor i en smäll och hitta en motorcykel som fortfarande går bra som satan på vägen så jag kan få ha lite roligt när jag är klar sedan.

Uppskattar exakt alla former av svar, bra som dåliga! Tackar även de som tagit sig tid och energi att läsa igenom hela min post.

Tack på förhand!
Mvh Oscar
 

Oscar_

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
-
Har man vilja och pengar så går det . lycka till
Viljan finns där, alla gånger! Pengarna är det väl inte lika bra med :D

Hoppas dock att kunna komma undan med 5-10k för motorcykel, och lika mycket i övriga utgifter. Då det inte är någon turbokonvertering jag vill göra direkt, utan enbart modifiera lite grann så tycker jag att det verkar rimligt. Det låter väl vettigt? :va:)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Börja med enklare reparationer.

Köp något körbart, när något går sönder så lagar du och sen åker du vidare.

Det bygger upp det självförtroende och den erfarenhet du behöver för att lyckas med ditt större projekt!

Lycka till!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Börja med enklare reparationer.

Köp något körbart, när något går sönder så lagar du och sen åker du vidare.

Det bygger upp det självförtroende och den erfarenhet du behöver för att lyckas med ditt större projekt!

Lycka till!

Ja, detta tror jag på! Om man utan föregående mekarvana börjar med ett mastodontprojekt, och inte är van vid de motgångar och problem som mekande i allmänhet brukar innebära, så är det nog ganska stor risk att man tröttnar totalt när man har fastnat, och står med en halvt isärskruvad motorcykel, som man inte har energi nog att få ihop igen.

Dvs, det är ingen dålig idé att ha något att skruva på under vintern, men dela isf upp det i små projekt, som du tar tag i efterhand, och börja med enklare grejer. Framförallt skulle jag börja med att gå igenom alla enklare serviceåtgärder, som att kolla oljan i motorn, lufta bromsarna, kolla hjullager, att hojen spårar, kopplingsspel etc. På så sätt har du fått "doppa tårna i vattnet" vad gäller mekandet, och kan gå vidare till tyngre grejer.

Med det sagt så är det ändå som du säger, att det ofta kan se svårare ut än vad det är.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller med Coola Ola...

...att börja med en grundlig service är nog lagom om du inte har skruvat förr.

Ta bort luftffiltret, konstatera hur mycket jox det får plats i ett filter. Gör rent och sätt tillbaks.


edit: efter att med polygrip gragit runt de flessta bultskallarna på moppen lärde t.o.m. jag mig!
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det är väl inte fel att ge sig på att skruva ner en hoj.
Försök organisera skruvar o.dyl. i märkta påsar för var de hör hemma, annars får du ett hel...te
när du skall montera tillbaka. Ta gärna foton på alla delar hur de sitter innan du monterar av.
Till vissa delar finns det sprängskisser du kan hämta hem och ha som monteringsunderlag.
Sen är det inte fel heller att skriva lite om delarna du monterar av. De kan ju t.ex. kräva
att något annat är monterat först. Jag brukar dessutom märka ut med tejp var alla gummislangar
skall monteras när jag plockar av dem, dels på slangen, dels på delen.

Du kommer att lära dig massor. Trial and error.

Lycka till.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Har du verktyg och utrymme? Annars blir det nog mer frustration än glädje av projektet...
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Enklast är att börja på en moped. Så har de flesta gjort.

Annars en veteranhoj av något slag. Köp en fungerande hoj, och gör lite service och utseendemässiga modifikationer.

Att börja riva motor osv är nog att ta sig vatten över huvudet och då tar både ork och pengar slut.

Kanske ett snyggt avgassystem, miniblinkers, byte av vätskor osv osv.

Köp en hoj det finns mycket delar till och som är lättmekad.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Antar att du tänkt över det ganska rejält innan du vädrade dina tankar här, så om du själv tror på det, så kommer det att gå.
Sedan kan du ju göra det lite enklare för dig. Se till att du en bra plats att vara på, verktyg och TID.
kunskap kan man alltid skaffa sig. Skulle föreslå en CB650 eller liknande och modda till en caferacer. Lätt att hitta inspiration, delar osv. Och många forum att söka kunskap på.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Problemet med att riva en gammal hoj utan att ha någon större erfarenhet av meckande är att varenda del kommer innebära frågetecken.

- Är denna kamaxel sliten?

- Ska jag byta denna p-boxen?

- Är denna lagom spänd?

Det är klart att man kan ta isär och sätta ihop precis samma motor och förutom några packningar och lite packningsmassa så går den precis som innan och man har lagt mycket tid på... ingenting (om man bortser från att det är kul).

Om man renoverar med en tite budget är just erfarenheten att avgöra vad som ska bytas resp kan "åka lite till" är guld värd och mer eller mindre ett måste.

Tror alla som meckar vet det går att spendera 5 lax på en hoj för 5-10 tusen utan att behöva ta ur motorn. :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Om det bara är uppfräschning är nog en cbr1000f -87:a precis lagom då det räcker att måla om kåporna och fälgarna, ändra bakänden samt kanske höja den i bak. Ramen syns inte bakom alla plastdelar (obs, ramen är väldigt ful om man tar bort kåporna så den lämpar sig inte som streetfighterbygge, den är konstruerad för att ha en "kaross" som döljer kablar, slangar vajrar med mera).
Motorn håller bra så det borde räcka med en uppfräschning, lagom för en nybörjare. Börjar man mickla med motorn blir det snabbt dyrt. Borra upp till 1050cc kostar runt 5 papp för kolvkit (om det går få tag på fortfarande) plus borrningsarbetet.
 

Oscar_

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
-
Uppskattar verkligen alla svar! SH är oslagbart! :tummenupp

Många nämnde utrymme och verktyg - jodå, det har jag absolut! Min far var inne i lite av en medelålderskris :)tungan) och köpte på sig mer eller mindre alla verktyg som finns, till ett varmgarage på över 80 kvm så det har jag världens tur med!

Och givetvis är det något som jag tänkt på läääänge, ända sedan jag var tonåring. Moped är inte på kartan, då riskerar jag hellre att ta sönder en motorcykel. Har bestämt mig för att bita mig i läppen om jag pillar isär allting bortom reparation, och helt enkelt acceptera det. Så OM jag mot all förmodan aldrig får ihop det igen så kommer det få vara okej också.

Huvudmålet är som sagt att lära mig motorcyklar, inför ett framtida bygge. Men jag har också planerat att använda den som en brukshoj, så det får bli att se till att den inte är ful som skräp också. Därför uppskattar jag verkligen informationen om att ramen är väldigt ful, även om det slår hål på mina planer lite. Jag tycker att streetfighters är det ballaste som finns, så får väl bli att lägga ögonen på en annan modell istället. Hade tänkt att köpa den i oktober-november, när priserna gått ner lite så jag ändå har gott om tid.

Och absolut så kommer jag börja med det enklaste och försöka mig på svårare och svårare saker! Klarar jag av att få bort gaffeln, går jag vidare mot svingen, och så vidare och så vidare. Jag är pillig som en kvinna, så hoppas att det går. Hade inte planerat att plocka isär motorn, bara ur. Detta för att få koll på hur allting är uppbyggt, så jag har ett någorlunda hum om vad som händer. Men just det att inte ha någon som helst aning om ifall saker är slitna eller inte hade jag visserligen inte tänkt på... :va Spänningen går alltid att lösa med vettig momentnyckel, står underbart specificerat i serviceboken har jag hittat. Vilket är guld värt för en klåpare som mig! :gnissla

Ni har i alla fall lugnat mig något enormt! Tusen tack, kommer ge mig på det här ändå, om inget oförutsett kommer emellan! Löv you :krama:tummenupp
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Om du lägger upp en byggtråd här så kan du få hjälp av intresserade personer samt hjälpa andra som du.

Internet är bra för att slippa göra de värsta misstagen :)
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Vad har du tänkt att du skall bygga för något? Alltså streetfighter, caferacer etc.

Om du skall bygga streetfighter, så varför inte en cbr900rr -92? Har aldrig kört en själv men modellen är väl ganska populär att bygga SF på. Något som också kan ses som fördel är ju att man kan försäkra den som klassiker nästa år :tummenupp För det är väl när hojen blivit 20år?

Edit: Såg att du hade svarat nu! Streetfighter blir nog finemang! Brukar bli riktigt snyggt :yoparty

Skrev inte ens något om jag tyckte att du skulle försöka dig på eller inte då jag tycker det är självklart att du skall :tummenupp
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tycker inte det är en bra idé...plocka inte isär något som fungerar, för att sätta ihop det likadant..:vawhy:va

En sak om man plockar isär för att laga/repa/bygga om, man skall du bara plocka isär "bara för att" då kommer du stöda på patrull..plockar isär, ser att något är slitet, saker går sönder vid demontering, som du får ersätta vid montering...

Visst lär du dig:)Men kan tyvärr bli dyrköpt med billig hoj i inköp, plocka isär, se massa fel och möta på krångel och plocka ihop en dubbelt så "dyr" hoj som bara är hälften så mycket värd trots allt..

Om du plockar isär för att bygga om modifiiera eller liknande kör så det ryker:BugarMen är det bara för lärandets skull utan ändra något, väl annat utgångsobjekt :tummenupp
 
Last edited:

Oscar_

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
-
Självfallet skall jag ändra saker, absolut! Precis som jag skrev vill jag sätta min egen prägel på hojen, och inte köra någon annans skapelse. Rent kosmetiskt kommer den se helt annorlunda ut, om allting går som jag vill, det vill säga. :rolleyes: Jag tänker bara plocka isär den när jag ändå är i farten, så jag lär mig motorcyklar. Annars skulle jag bara kunna köpt en modern monsterhoj för 50k, men det är inte alls något jag är sugen på.

Känns mycket bättre nu än när jag skapade tråden i alla fall, och jag tror faktiskt jag kommer klara av det. The famous last words... :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top