Klarar jag besiktningen såhär tro?

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Besiktningen bryr sig inte om du har reflexen på reg.plåten, utan det är möjligen polisen som kan ha synpunkter på det.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Besiktningen bryr sig inte om du har reflexen på reg.plåten, utan det är möjligen polisen som kan ha synpunkter på det.

Det stämmer.

Jag kom till bilprovningen utan röd reflex baktill en gång.. besiktningsmannen tipsade glatt om att Statoilmacken i dörren bredvid säljer reflexer med dubbelhäftande tejp.. knallade över dit, köpte en.. och frågade vart jag skulle sätta den för att det skulle vara okej..

Han sa rakt ut att "sätt den på skylten, det är okej för oss.. sen vad polisen tycker är väl en annan sak"
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Kan instämma med föregående inlägg. På min gamla hoj sitter det en rund reflex skruvad i nummerplåten, besiktningssnubben har aldrig sagt något om det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jepp man får ha den på nummerplåten. Sen skattemärket slopades är det ok!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Min hoj har haft reflexen på skylten sen den var ny för nästan 1 1/2 decennium sedan. Godkänt? Vet inte med säkerhet men det har aldrig gnällts på den saken vare sig från polis eller besiktningsorgan. Det ska finnas en tråd med uppgifter, länkar o allt, som säger att det är ok. Belysning måste du ha och tydligen E-märkt reflex (med rätt E-märkning). Ärligt talat tror jag inte de ägnat reflexen den minsta uppmärksamhet. Ska besikta imorgon, får se hur det går.

Blev framflyttat en dag. Inte ett ord om reflexen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jepp man får ha den på nummerplåten. Sen skattemärket slopades är det ok!

Nej!

Trafikförordningen har inte ändrats.

Förordningen om vägtrafikregister (2001:650) §8, 7 kap. Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har åkt framför hundratals Mc-poliser och patrullbilar såhär och aldrig fått ett klagomål!
DSC_0514.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej!

Trafikförordningen har inte ändrats.

Förordningen om vägtrafikregister (2001:650) §8, 7 kap. Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Ok, men ingen utom du bryr sig om den då :D
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
I våras besiktigade jag banhojen som i normalfall bara har racekåpor. Efter lite bonnmeck så var den klar såg förjävlig ut kåpor och lysen hängde på trekvart besiktnings gubben små log lite den enda han sa var att jag inte hade någon reflex:huvet men han sa till mig att åka till mekonomen och köpa en och sätta på nummerplåten och komma tillbaka o visa upp så var de inga problem:yoparty

Jag har precis samma erfarenhet. Jag kan dessutom upplysa om att biltemas rosa reflexspöke inte anses vara tillräckligt röd :va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ok, men ingen utom du bryr sig om den då :D

Jag bryr mig inte heller om folk har sin reflex på skylten. Hade jag inte haft gott om plats på min hoj hade jag satt min där också.

Men ditt inlägg var fel så därför gav jag fakta. Vassego!

Det är lite som med tv-licensen. Man måste betala den, men ytterst få behöver någonsin böta om de inte gör det.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Saknar spöket E-märkning?

Får vi ens ha den diskussionen?

Egentligen har jag nog inte så bra koll på den rätta innebörden av kulörta uttryckssymboler. Jag tyckte det var kul.:smasha (Här testar jag att med emfas hamra in vad jag vill ha sagt.)

Vi har nog varit tillräckligt OT för den här gången :)
 

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
Har besiktat nu med mycket bra resultat. reflexen satt kvar på skylten och den nämnde han inget om. Likaså skyltbelysningen som inte är godkänd eller nåt inspektera han något vad jag kunde se. Så så kinkiga verkar de inte vara trotts allt :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top